Oppdatert: 17.12.2021 kl.11:27
Publisert: 18.11.2013
Du må bo eller oppholde deg i Sandefjord kommune for å ha rett til brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i Sandefjord.
Brukerstyrt personlig assistanse, BPA, er et tilbud til deg som har et omfattende hjelpebehov på grunn av sterkt nedsatt funksjonsevne og er helt avhenig av hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.
Tjenester som kan inngå i en BPA-ordning er; praktisk bistand, opplæring og støttekontakt. Praktisk bistand og opplæring omfatter både husholdningsoppgaver og direkte personlig bistand til for eksempel å ivareta hygiene, måltider og påkledning.
Tjenester som krever medisinsk kompetanse, skal normalt ikke inngå i BPA-ordningen. Det er mulig å kombinere ulike tjenester når det gir den mest hensiktsmessige hjelpen. Brukerstyrt personlig assistanse kan kombineres med for eksempel nattjeneste eller bistand fra sykepleier.
Ordningen innebærer at du selv i utgangspunktet er arbeidsleder for de personene (assistentene) du ønsker skal hjelpe deg. Du deltar i ansettelse av assistenter i egen BPA-ordning.
Brukerstyrt personlig assistent kan organiseres på ulike måter. Kommunen kan organisere tjenestene selv, eller gjøre en avtale med andre aktører som tilbyr tjenestene.
Som hovedregel organiserer og drifter Sandefjord kommune ordningen selv. Det vil si at assistentene er ansatt i kommunen og at kommunen ivaretar arbeidsgiveransvaret.
Mer informasjon om BPA-ordningen finner du på nettsidene til helsenorge.
Kommunestyret fattet den 28.10.2021 vedtak om at Sandefjord kommune skal innføre fritt brukervalg på tjenestene brukerstyrt personlig assistanse og praktisk bistand. Vedtaket innebærer at alle private leverandører som oppfyller kommunens krav skal få en avtale med kommunen slik at innbyggerne selv kan velge hvilken leverandør de vil benytte til å utføre tjenesten. Det er kommunen som fatter vedtak om tjenester på lik linje med dagens praksis.
Administrasjonen har satt ned en arbeidsgruppe som skal effektuere det politiske vedtaket. Det første som gjøres er å lage en kravspesifikasjon knyttet til hver tjeneste. Det er nødvendig å etablere et system for å følge opp ordningen med fritt brukervalg. Det gjelder alt fra å ivareta informasjon ut til kommunens befolkning og private leverandører, til å følge opp de avtalene som etter hvert inngås og hvordan arbeidet skal kvalitetssikres.
Det er forventet at en utlysning av kravspesifikasjoner kommer innen første kvartal 2022, og at ordningen er i gang innen sommeren 2022.
Oppdatert: 17.12.2021 kl.11:27
Publisert: 18.11.2013
Besøksadresse:
Postadresse:
Telefon: 33 41 60 00
Epost: post@sandefjord.kommune.no
Hva forsøkte du å finne?