Oppdatert: 23.05.2023 kl.09:42
Publisert: 18.11.2013
Du må bo eller oppholde deg i Sandefjord kommune for å ha rett til brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i Sandefjord.
Brukerstyrt personlig assistanse, BPA, er et tilbud til deg som har et omfattende hjelpebehov på grunn av sterkt nedsatt funksjonsevne og er helt avhenig av hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.
Tjenester som kan inngå i en BPA-ordning er; praktisk bistand, opplæring og støttekontakt. Praktisk bistand og opplæring omfatter både husholdningsoppgaver og direkte personlig bistand til for eksempel å ivareta hygiene, måltider og påkledning.
Tjenester som krever medisinsk kompetanse, skal normalt ikke inngå i BPA-ordningen. Det er mulig å kombinere ulike tjenester når det gir den mest hensiktsmessige hjelpen. Brukerstyrt personlig assistanse kan kombineres med for eksempel nattjeneste eller bistand fra sykepleier.
Ordningen innebærer at du selv i utgangspunktet er arbeidsleder for de personene (assistentene) du ønsker skal hjelpe deg. Du deltar i ansettelse av assistenter i egen BPA-ordning.
Brukerstyrt personlig assistent kan organiseres på ulike måter. Kommunen kan organisere tjenestene selv, eller gjøre en avtale med andre aktører som tilbyr tjenestene.
Mer informasjon om BPA-ordningen finner du på nettsidene til helsenorge.
Kommunestyret fattet den 28.10.2021 vedtak om at Sandefjord kommune skal innføre fritt brukervalg på tjenestene brukerstyrt personlig assistanse.
Når du har mottatt vedtak om brukerstyrt personlig assistanse, kan du selv velge leverandør. Du kan velge mellom Sandefjord kommune som leverandør eller private leverandører som arbeidsgiver for assistentene dine. Uansett hvem du velger, vil kommunen følge opp kvaliteten på tjenesten. Du betaler samme egenandel uavhengig av om du velger privat eller kommunal leverandør.
Nedenfor finner du en oversikt over hvilke leverandører som tilbyr BPA i Sandefjord. Du finner kontaktinformasjon på siden til den enkelte leverandør.
Når du har funnet den leverandøren du ønsker skal utføre vedtaket du har mottatt, tar du og leverandøren kontakt med kommunen slik at avtale kan inngås. Se kontaktinformasjon under.
Du kan på ethvert tidspunkt si opp den bestilte tjenesten fra den private leverandøren eller den kommunale tjenesten. Oppsigelsestiden er 3 måneder.
Dersom du ønsker mer informasjon, ta kontakt med:
Solveig Velle
Enhetsleder v/enhet Solvang
Seksjon Senter og hjemmetjeneste
epost: solveig.velle@sandefjord.kommune.no
Oppdatert: 23.05.2023 kl.09:42
Publisert: 18.11.2013
Besøksadresse:
Postadresse:
Telefon: 33 41 60 00
Epost: post@sandefjord.kommune.no
Hva forsøkte du å finne?