Hvor skal du henvende deg?

Hvis du vil testes for COVID-19

Nå kan du booke din egen avtale for testing. 

Testkriterier

Alle som selv mistenker at de er smittet av covid-19, kan nå få anledning til å teste seg.

Kommunen anbefaler covid-19-testing for:

  • Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon eller andre symptomer på covid-19.
  • Alle som kan ha blitt smittet med covid-19, enten som nærkontakt eller etter reise i land med høy forekomst de siste 10 dagene.

Ved test av personer som ikke har symptomer og ikke er smitteeksponerte, må positiv test bekreftes av ny test.

For ansatte og vikarer i helsetjenesten gjelder egne retningslinjer for testing. Kontakt arbeidsgiveren din.

Barn under 10 år med kun lette symptomer på luftveisinfeksjon, kan se an symptomene hjemme et par dager før testing.
Barn med rennende nese som eneste symptom, som ellers er i god allmenntilstand uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon, behøver ikke å holdes hjemme eller testes.

Testresultater

Testresultat er tilgjengelig på  www.helsenorge.no og vil som oftest komme dagen etter at prøven er tatt. Har det gått mer enn to dager uten at du har fått svar, kan du ringe fastlegen din (ikke teststasjonen). 

Hvis du er akutt syk og fastlegekontoret er stengt

Legevakten - 116117 - Skal kun ringes dersom du blir akutt syk når fastlegekontoret er stengt/utenfor åpningstid.

Spørsmål om korona / medisinske spørsmål

Helsedirektoratets informasjonstelefon - 815 55 015 eller ring din egen fastlege. Teststasjonen kan ikke gis var på medisinske problemstillinger.

Attest på negativ test

Flere land krever at reisende fra Norge skal vise attest på at de er testet for covid-19 like før avreise fra Norge. Kommunens teststasjon tilbyr ikke slike attester. For å få en slik attest må du henvende deg til fastlege eller private aktører som har testtilbud. E2 Helse er eksempel på en privat aktør som tilbyr slik testing. Du må da selv betale for undersøkelsen og prøvetaking. 

Andre spørsmål

Kommunens sentralbord - 33 41 60 00 -  Åpen hverdager kl. 08 - 15.30.

Hjelpetelefoner og chattetjenester

Hvem kan du snakke med om koronavirus?  For barn og unge (Barneombudet)

Spør kommune-Kari! Hun er på jobb hele døgnet og alltid klar til å svare på dine spørsmål. Du finner henne nede til høyre på alle sider!

Ressurssider for hjelpetelefoner, chatter, apper, podcaster mm

Det kan være mange ting som er vanskelig å håndtere alene. Da er det viktig å vite at det er mange som gjerne vil hjelpe deg.

 Her er en oversikt over gode informasjonssider og hjelpetelefoner, samlet av psykisk helsetjeneste v/psykolog Elisabeth Kehlet

Ressurssider og hjelpetelefoner

Registrer deg som helsepersonell

Registrer deg som helsepersonell her

Registrer deg som frivillig

Registrer deg som frivillig

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?