Innbyggerdialog i Sandefjord

Vi inviterte samtlige lokale lag og foreninger inn i et innbyggerprosjekt som favner over sensordata og kommunal informasjon til historielaget på Gokstad og ballettdansere på 6 år. Dette er Sandefjords tilnærming til innbyggerdialog. På tre måneder fikk vi på plass et unikt prosjekt for innbyggerdialog, lokal samhandling og informasjon.

Tema: Smartby

I prosjektgruppene rundt initiativet syder det av ideer om nye tjenester og muligheter som har åpnet seg etter den vellykkede lanseringen. Prosjektet er bare i første fase, men resultatene viser at kommunen er på rett vei.

Vi tror selv vi har klart å sette uoffisiell kommunal hastighetsrekord på et såpass stort prosjekt. Hemmeligheten er å bruke kjent teknologi på nye måter og å jobbe med flinke folk og gode samarbeidspartnere. Kommunen lærer stadig nye teknikker og metoder av næringslivet og det sterke gründermiljøet i Sandefjord.

Aktiv innbyggerdialog

"Vi ønsket å skape en innbyggertjeneste som kan være nyttig og åpne for aktiv innbyggerdialog," forklarer Lars Petter Kjær, digitaliseringssjef i Sandefjord kommune. "Aller helst ønsket vi å følge i sporene til kommuner som hadde gått opp løypa først, men vi oppdaget snart at vi måtte gå først for å komme dit vi ville." Kjær sikter til erkjennelsen av at "Smart" ikke er det samme som IoT eller avanserte følere i kloakkledninger, og at teknologene sjelden snakker om nytteverdi for innbyggerne. Ved å lage en tjeneste som er nyttig for lokalsamfunnet og folks dagligliv, skapes også en digital relasjon mellom kommune og innbygger som kan bli gull verdt i fremtiden. "For oss er dette strategisk viktig. Fellesoppgavene vi som kommune skal løse i fremtiden, vil kreve helt nye verktøy og nye måter å samhandle på."

Relevant innhold for hver enkelt innbygger

"Endelig kan vi nå innbyggere direkte med informasjon vi vet de er opptatt av", sier kommunikasjonsrådgiver Eivinn Ueland og peker på en graf som viser at nærmere 5000 appbrukere har oppgitt at de er interessert i friluftsliv. "Samtidig gir vi lokale arrangører og foreninger et digitalt verktøy som synliggjør arbeidet de gjør". Ueland viser hvordan 1200 brukere har valgt å følge med på nye arrangementer fra en lokal kulturkafe.

Brukerne vil ha mer

Nylig inviterte vi deler av appbrukerne til å bidra med sine vurderinger av mulige tjenester og funksjoner og nytteverdien for dem. Det kom inn 300 skjemaer på under 24 timer, og signalene var tydelige: Folk bryr seg om nærmiljøet sitt og ønsker seg mer informasjon og oversikt.

Mange vet det nok ikke selv, men store deler av ønskelisten ville ikke vært teknologisk mulig for få år siden. Nå kan vi få til mye med relativt beskjedne ressurser. Vi skal strebe mot å bli mer proaktive. Nå er vi proaktive på informasjon, men i fremtiden kan også tjenestene våre bli proaktive.

Brukernes 5 på topp-liste over ønsket funksjonalitet:

  • Varsel og informasjon om glatte kjøreforhold lokalt
  • Varsel og informasjon om kommunestyresaker som berører egne områder eller interesser
  • Varsel og informasjon om lokal brøting
  • Tømmekalender for søppel inn i innbyggerappen med varsel
  • Enkle måter å varsle kommunen om problemer

Innbyggerappen oppsummert

  • 9000 nedlastinger og opp mot 2000 daglige brukere.
  • Målrettede varslinger fra kommunen, men også fra lokal frivillighet til de som har ønsket det.
  • Personlig tilpasning av innhold og varslinger etter steder, interesser, foreninger og arrangører brukeren er opptatt av.
  • Live badetemperaturer fra sju lokale badestrender.
  • Byggemeldinger fra egne nabolag.
  • Integrasjon av kommunenes egen chatbot, Kommune-Kari.
  • Personifisert innhold fra flere hundre lokale foreninger og klubber.
  • Mange hundre lokale arrangementer.