Kompetanse for NOENHer skisseres kompetanse som er relevante for NOEN i KBUs kompetanserammeverk. Den gjelder hovedsaklig ansatte i oppfølgende tjenester, og ledere i KBU. Kompetansene tar utgangspunkt i handlingsveilederen og kompetanserammeverket for ALLE. System Kunnskap om tjenester og systemerTilstrekkelig kjennskap til tjenester i oppvekstfeltet til å kunne gi vite hvem som bør kobles på.God forståelse av møtestrukturen i KBU, inkludert samkonsultasjon og kontaktpersons rolle.Evne til å vurdere hensiktsmessig informasjons- og samhandlingsflyt mellom tjenestene i enkeltsaker.Kunne veilede ansatte i skole og barnehage (ALLE i kompetanserammeverket) i de tre punktene over. For oppfølgende tjenester:Grunnleggende kjennskap til barnehage og skole som viktige aktører i barns/unges oppvekst.Kunne vurdere når det er hensiktsmessig å koble på barnehage/skole i saker der disse ikke allerede er involvert. Bistå universell arena på nivå 0 i handlingsveilederenKunne ivareta og reflektere over undring sammen med ansatte på universell arena (helsestasjon, barnehage og skole)Kunne veilede ansatte på universell arena i deres forberedelser til samtaler med barn/unge/foresatte/familierVære kjent med kontaktpersonordningen og kontaktpersons rolleNoe om Tverrfaglig drøfting her?Tverrprofesjonell drøftingEvne til å løfte blikket(Noe om etisk refleksjon som metode?)Bygger på kompetanse 1.3.8 Tverrprofesjonell samhandling i kompetanserammeverket for ALLE Ønsker vi noe her utover det som står på ALLE? Ønsker vi å fremme en konkret metodikk/tilnærming til drøfting? Evt. kan et eget punkt om “Nøkkelbegreper” svare opp denne for NOEN. (Det samme gjelder 2.3.4 Medvirkning) MedvirkningKjennskap til hvordan barn/unge/foreldre i større grad kan medvirkeBygger på kompetansen 1.3.6 Medvirkning i kompetanserammeverket for ALLE Ønsker vi noe her utover det som står på ALLE? I så tilfelle, er dette noe vi kan etterlyse medvirkning på: hvordan blir vi enda bedre på medvirkning og hva trenger vi av kompetanse for å oppnå dette?MøteledelseKunne ivareta barn/unge/foresatte før, under og etter møte, i henhold til anbefalinger fra foreldre i Sandefjord (plakat “Gode møter i Sandefjord”).Kunne innkalle, sette agenda, gjennomføre, sette felles mål, fordele oppgaver og konkludere møter.Kjenne til lokalt utviklede ressurser for samhandling i laget rundt barnet (se under).Kjenne til forsvarlig praksis for dokumentasjon for eget tjenesteområde. Verktøy:tenk-sammen-samtykkeskjema.docxtenk-sammen-samhandlingsplan.dotxDokumentasjonTrenger vi dette som eget punkt? Det ligger også som underpunkt under “Dokumentasjon”.Kommunens utfordringsbilde og satsingsområder (dele i to?)Kjenne til kommunens lokale utfordringsbilde.Være faglig oppdatert på kommunale satsingsområder som berører eget fagfelt: Ungomdskriminalitet, levekårsutfordringer, vold i nære relasjoner, ufrivillig skolefravær, selvmordsforebygging…(?) Verktøy:Folkehelseoversikt og levekårskartlegging (oppdateres årlig)Temaplan for forebyggende arbeidHelhetlig plan for fritidsaktiviteter for ungdomAndre?(Nøkkelbegreper)Være kjent med nøkkelbegrepene i kompetanserammeverket.Kunne delta aktivt i faglige drøftinger rundt betydningen av nøkkelbegrepene. KultursensitivitetKonflikthåndteringToleransevindu"Kids do well if they can" (Ross Greene)FamilieperspektivetBarn som pårørendeTidlig innsats og forebyggingInkluderende felleskapMangfoldskompetanseMinoritetsstressAnti-rasisme og anti-diskrimineringGod helseGod psykisk helseDigital oppvekst og digitalt foreldreskapRisiko- og beskyttelsesfaktorerTraumebevissthetMedvirkningBarnets besteGod samhandlingskulturTverrprofesjonell samhandling Nøkkelbegreper - Sandefjord kommune