Delegeringsreglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Overordnede prinsipper for delegering
    1. 2.1 Kommunestyret er øverste myndighet
    2. 2.2 Prinsippet om maksimal delegering
    3. 2.3 Avgjørelser som skal behandles av folkevalgt organ
    4. 2.4 Prinsipiell/ikke prinsipiell sak
    5. 2.5 Betydningen av delegert myndighet
    6. 2.6 Klage på enkeltvedtak
    7. 2.7 Mindretallsanke
  3. 3 Formannskapet
    1. 3.1 Ansvarsområder
    2. 3.2 Myndighet
      1. 3.2.1 Delegert myndighet
      2. 3.2.2 Innstillingsrett
      3. 3.2.3 Rett til videredelegering
  4. 4 Delegering til faste utvalg under formannskapet
    1. 4.1 Delegert myndighet som er felles for hovedutvalgene
    2. 4.2 Hovedutvalg for miljø- og plansaker (H-MP)
      1. 4.2.1 Ansvarsområde
      2. 4.2.2 Delegert myndighet
      3. 4.2.3 Rett til videredelegering
    3. 4.3 Hovedutvalg for helse, sosial og omsorg (H-HSO)
      1. 4.3.1 Ansvarsområde
      2. 4.3.2 Delegert myndighet
      3. 4.3.3 Rett til videredelegering
    4. 4.4 Hovedutvalg for kunnskap, barn og unge (H-KBU)
      1. 4.4.1 Ansvarsområde
      2. 4.4.2 Delegert myndighet
      3. 4.4.3 Rett til videredelegering
    5. 4.5 Hovedutvalg for kultur, idrett og fritid (H-KIF)
      1. 4.5.1 Ansvarsområde
      2. 4.5.2 Delegert myndighet
      3. 4.5.3 Rett til videredelegering
  5. 5 Ordfører
    1. 5.1 Ansvarsområder
    2. 5.2 Myndighet
      1. 5.2.1 Delegert myndighet
      2. 5.2.2 Rett til videredelegering
  6. 6 Klagenemnd
    1. 6.1 Ansvarsområder
    2. 6.2 Myndighet
      1. 6.2.1 Delegert myndighet
      2. 6.2.2 Rett til videredelegering
  7. 7 Administrasjonsutvalget
    1. 7.1 Ansvarsområder
    2. 7.2 Myndighet
      1. 7.2.1 Delegert myndighet
      2. 7.2.2 Innstillingsrett
      3. 7.2.3 Rett til videredelegering
  8. 8 Arbeidsgiverutvalg
    1. 8.1 Ansvarsområder
    2. 8.2 Myndighet
      1. 8.2.1 Delegert myndighet
      2. 8.2.2 Innstillingsrett
      3. 8.2.3 Rett til videredelegering
  9. 9 Valgstyret og samevalgstyret
    1. 9.1 Ansvarsområder
    2. 9.2 Myndighet
      1. 9.2.1 Delegert myndighet
      2. 9.2.2 Innstillingsrett
      3. 9.2.3 Rett til videredelegering
  10. 10 Kommunedirektøren
    1. 10.1 Ansvarsområder
    2. 10.2 Myndighet
      1. 10.2.1 Delegert myndighet
      2. 10.2.2 Innstillingsrett
      3. 10.2.3 Rett til videredelegering

4 Delegering til faste utvalg under formannskapet

Hjemmel: kommuneloven § 5-7 annet ledd.

Hovedutvalg, faste utvalg under formannskapet: 

  • Hovedutvalg for miljø- og plansaker (H-MP)
  • Hovedutvalg for helse, sosial og omsorg (H-HSO)
  • Hovedutvalg for kunnskap, barn og unge (H-KBU)
  • Hovedutvalg for kultur, idrett og fritid (H-KIF)

4.1 Delegert myndighet som er felles for hovedutvalgene

Hjemmel: kommuneloven § 5-7 første og annet ledd. 

Utvalgene skal holde seg best mulig oppdatert om hvordan kommunen løser sine oppgaver innen utvalgets ansvarsområde og tilstrebe en mest mulig rasjonell og tidsmessig forvaltning av disse oppgavene. 

Følgende delegert myndighet er felles for alle hovedutvalg:

  1. Utvalgene delegeres vedtaksmyndighet i prinsipielle saker innenfor sine ansvarsområder i tråd med vedtatte plan- og budsjettrammer og kan avgi uttalelser i saker som berører utvalgets saksområder der saken skal behandles av formannskap/kommunestyre. I en sak som berører flere utvalgs ansvarsområde, skal bare ett av de berørte utvalg ha vedtaksmyndighet. Ordføreren avgjør hvilket av de berørte utvalg som skal avgjøre saken, eventuelt om saken skal til uttalelse i ett eller flere utvalg og avgjøres av formannskapet.
  2. I saker hvor utvalgene ikke har vedtaksmyndighet skal utvalgenes uttalelse følge med kommunedirektørens innstilling til formannskapet.
  3. I plansaker der endelig vedtaksmyndighet ligger til kommunestyret kan hovedutvalget som har temaet for planen innenfor sitt ansvarsområde, myndighet til å vedta å legge planen ut til høring (førstegangs planbehandling). 
  4. Utvalgene kan behandle og fatte vedtak i andre saker som blir tillagt utvalget av formannskap eller kommunestyre.
  5. Utvalgene kan omdisponere midler innenfor egen budsjettramme, innenfor rammen av vedtatt budsjett og i henhold til andre retningslinjer som gjelder for tildelingen. Vedtak må fattes i samsvar med rammer og retningslinjer kommunestyret har vedtatt (herunder budsjettvedtak).
  6. Utvalgene kan vedta at administrasjonen skal foreta mindre utredninger innenfor utvalgets område.
  7. Hovedutvalgene kan opprette arbeidsutvalg som består av medlemmer i hovedutvalget som oppnevner det. Hovedutvalgene kan gi arbeidsutvalg de selv har oppnevnt myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. Sammensetningen av arbeidsutvalg skal så langt det er mulig gjenspeile den politiske sammensetningen av hovedutvalget. 
  8. Utvalgene kan vedta retningslinjer og betalingssatser for kortsiktig utleie av bygninger, anlegg og områder innenfor vedtatte budsjett- og inntektsrammer.

4.2 Hovedutvalg for miljø- og plansaker (H-MP)

4.2.1 Ansvarsområde

H-MP sitt arbeids- og ansvarsområde omfatter bl.a.: 

  • Kommunalteknikk og kommunaltekniske anlegg
  • Brann og brannvernberedskap
  • Arealforvaltningssaker etter jordloven, skogbruksloven og konsesjonsloven)
  • Arealplanlegging
  • Plan- og bygg - behandling av byggesaker og reguleringsplaner By- og stedsutvikling 
  • Miljø, naturmangfold og forurensning
  • GEO-data
  • Landbruk, herunder landbruks- og viltforvaltning
  • Landskapsvern
  • Veimyndighet
  • Trafikksikkerhet
  • Infrastruktur og mobilitet
  • Havneforvaltning
  • Uttalelsesrett vedr. prioriterte investeringer i eiendomsforvaltningen innenfor utvalgets ansvarsområde (formålsbygg)


Utvalget skal arbeide for at de målsettinger og krav som er fastlagt i lovverket for sektoren blir gjennomført i Sandefjord kommune.

4.2.2 Delegert myndighet

H-MP gis generell myndighet til å treffe vedtak i alle saker innenfor sitt ansvarsområde i tråd med vedtatte plan- og budsjettrammer, så langt det ikke fremgår av lov eller forskrift at kommunestyret selv skal fatte vedtak i saken, eller kommunestyret har vedtatt å legge myndigheten til seg selv eller et annet organ, jf. kommuneloven § 5-7 annet avsnitt. Dette omfatter blant annet følgende myndighet:

  1. Myndighet i alle prinsipielle saker innenfor utvalgets ansvarsområder.
  2. Særskilt myndighet innenfor bl.a. følgende lover
    1. Beitelova §§ 12, 13 og 14 
    2. Forurensningsloven 
      § 30 – myndighet til å vedta forskrifter etter bestemmelsen
      § 34 – myndighet til å vedta avfallsgebyrer
      § 58 annet avsnitt – fremme krav om erstatning pva. allmennheten
      § 83 – delegere myndighet til kommunale/interkommunale selskaper
    3. Forurensingsforskriften 
      § 2-12 – fastsette saksbehandlingsgebyr i forurensningssaker etter kap. 2
      § 11-4 – fastsette saksbehandlingsgebyr i forurensningssaker etter kap. 11
      § 12-6 – fastsette lokal forskrift etter kap. 12§16-1 - 16-5 – fastsette kommunale vann og avløpsgebyrer
    4. Konsesjonsloven §§ 10 og 11
    5. Naturskadeloven §§ 20, 21, 22 23 og 24 - behandle og avgjøre saker etter naturskadeloven.
    6. Plan – og bygningsloven
      § 1-9 – behandle klagesaker av prinsipiell betydning
      § 11-17 – vedta mindre endringer i kommuneplan
      § 12-8 første og annet avsnitt – behandle planinitiativ (forespørselssak og prinsippavklaringssak)
      § 12-9 – vedta om det skal fastsettes planprogram
      § 12-11 – Vedta om privat reguleringsplan skal legges ut på høring
      § 12-12 andre avsnitt – vedta mindre reguleringsplan
      § 14-2 –beslutte å legge konsekvensutredning ut på høring 
    7. Skogbrukslova § 7 – tillatelse til vegbygging i skog
    8. Stadnamnlova §§ 4 og 5 – avgjørelse av skrivemåte for gårds – og stedsnavn
    9. Vass- og avløpsanleggsloven § 5
    10. Veglova §§ 5, 7, 8, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 36, 37, 38, 40, 41 og 42
    11. Vegtrafikkloven §§ 6 og 13


Oppdatert detaljoversikt over bestemmelser og særlover utvalget har vedtaksmyndighet for skal fremgå av KF Delegering.

4.2.3 Rett til videredelegering

H-MP kan gi arbeidsutvalg myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. 

H-MP kan videredelegere sin myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker og type saker som ikke har prinsipiell betydning til utvalgsleder og kommunedirektøren. 

4.3 Hovedutvalg for helse, sosial og omsorg (H-HSO)

4.3.1 Ansvarsområde

H-HSO sitt arbeids- og ansvarsområde omfatter bl.a.: 

  • Helse- og velferdstjenester
  • Pleie og omsorgstjenester
  • Folkehelse og levekår (over 18 år), herunder Miljørettet helsevern
  • Psykisk helse og rus (over 18 år), herunder tiltak mot rusavhengighet 
  • Sosiale tjenester i NAV 
  • Salgs- og skjenkebevillinger
  • Fordele økonomiske tilskudd og eventuelle andre ytelser til organisasjoner som arbeider med helse- og sosialtiltak innenfor rammen av vedtatt budsjett og de retningslinjer som gjelder for slike tildelinger.
  • Uttalelsesrett vedr. prioriterte investeringer i eiendomsforvaltningen innenfor utvalgets ansvarsområde (formålsbygg)
  • Prinsipper/retningslinjer for hvordan lovpålagte oppgaver skal løses

 

Utvalget skal arbeide for at de målsettinger og krav som er fastlagt i lovverket for sektoren blir gjennomført i Sandefjord kommune.

4.3.2 Delegert myndighet

H-HSO gis generell myndighet til å treffe vedtak i alle saker innenfor sitt ansvarsområde i tråd med vedtatte plan- og budsjettrammer, så langt det ikke fremgår av lov eller forskrift at kommunestyret selv skal fatte vedtak i saken, eller kommunestyret har vedtatt å legge myndigheten til seg selv eller et annet organ, jf. kommuneloven § 5-7 annet avsnitt. Dette omfatter blant annet følgende myndighet:

  1. Myndighet i alle prinsipielle saker innenfor utvalgets ansvarsområder.
  2. Fordele økonomiske tilskudd og eventuelle andre ytelser til organisasjoner som arbeider med helse- og sosialtiltak innenfor rammen av vedtatt budsjett og de retningslinjer som gjelder for slike tildelinger.
  3. Særskilt myndighet innenfor bl.a. følgende lover 
    1. Alkoholloven 
      § 1-7 – skjenkebevilling
      § 1-7 a – skjønnsutøvelse ved skjenkebevilling 
      § 1-8 – inndragning av salgs- og skjenkebevillinger utover standard inndragning etter loven § 1-16 – Behandle klagesaker i første instans der H-HSO har fattet vedtak i saken 
      § 4-2 første, annet og fjerde avsnitt – omfanget for bevillingen 
      § 4-4 annet avsnitt – fastsette skjenketid for det enkelte skjenkested
    2. Alkoholforskriften 
      § 6-1 og 6-2 – gebyr for kommunal skjenkebevilling 
      § 9-8 – fastsette retningslinjer for kontroll  
      § 10-4 – vedta flere eller færre prikker og inndragning av bevilling 
    3. Folkehelseloven § 15 – vedta tvangsmulkt
    4. Helseberedskapsloven §§ 2-2 (beredskapsplaner H-HSO) og 2-3 (rapportering)
    5. Serveringsloven § 15 annet avsnitt – vedta unntak fra åpningstidsbestemmelser for det enkelte serveringssted

 

Oppdatert detaljoversikt over bestemmelser og særlover utvalget har vedtaksmyndighet for skal fremgå av KF Delegering.

4.3.3 Rett til videredelegering

H-HSO kan gi arbeidsutvalg myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. 

H-HSO kan videredelegere sin myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker og type saker som ikke har prinsipiell betydning til utvalgsleder og kommunedirektøren.

4.4 Hovedutvalg for kunnskap, barn og unge (H-KBU)

4.4.1 Ansvarsområde

H-KBU sitt arbeids- og ansvarsområde omfatter bl.a.: 

  • Barnehage – barnehageeier og barnehagemyndighet 
  • Grunnskole
  • Voksenopplæring 
  • Skolefritidsordninger 
  • Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) 
  • Barnevern 
  • Barn og unges oppvekstsvilkår
  • Folkehelse og levekår for barn og unge (0-18 år) herunder bl.a. skolehelsetjeneste, fysioterapi, barnekoordinator m.m.
  • Uttalelsesrett vedr. prioriterte investeringer i eiendomsforvaltningen innenfor utvalgets ansvarsområde (formålsbygg)
  • Prinsipper rundt hvordan lovpålagte oppgaver skal løses
     

Utvalget skal arbeide for at de målsettinger og krav som er fastlagt i lovverket for sektoren blir gjennomført i Sandefjord kommune.

4.4.2 Delegert myndighet

H-KBU gis generell myndighet til å treffe vedtak i alle saker innenfor sitt ansvarsområde i tråd med vedtatte plan- og budsjettrammer, så langt det ikke fremgår av lov eller forskrift at kommunestyret selv skal fatte vedtak i saken, eller kommunestyret har vedtatt å legge myndigheten til seg selv eller et annet organ, jf. kommuneloven § 5-7 annet avsnitt. Dette omfatter blant annet følgende myndighet:

  1. Myndighet i alle prinsipielle saker innenfor utvalgets ansvarsområder.
  2. Særskilt myndighet innenfor bl.a. følgende lover
    1. Barnehageloven 
      § 5 – felles samarbeidsutvalg skole/barnehage 
      § 8 – fastsette vedtekter for kommunale barnehager
    2. Opplæringslova 
      § 2-6 – tegnspråkopplæring 
      § 9A-11 første avsnitt – vedta ordensreglement
    3. Voksenopplæringsloven § 6 – vedta tilskudd til studieforbund
       

Oppdatert detaljoversikt over bestemmelser og særlover utvalget har vedtaksmyndighet for skal fremgå av KF Delegering.

4.4.3 Rett til videredelegering

H-KBU kan gi arbeidsutvalg myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. 

H-KBU kan videredelegere sin myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker og type saker som ikke har prinsipiell betydning til utvalgsleder og kommunedirektøren.

4.5 Hovedutvalg for kultur, idrett og fritid (H-KIF)

4.5.1 Ansvarsområde

H-KIF sitt arbeids- og ansvarsområde omfatter bl.a.: 

  • Nærmiljø og nærmiljøutvalg
  • Frivillighet
  • Lag og foreninger
  • Barn og unges kultur- og fritidsaktiviteter 
  • Forvaltning av kommunale parker, friområder, idrettsanlegg og gravplasser
  • Forvaltning og drift av 
    • bibliotek 
    • kino
    • kulturhus 
    • kulturskolen 
    • svømmehaller
  • Kulturarrangementer samt annen kunst og kultur
  • Vern av kulturminner i utmark
  • Tilskudd til Den norske kirke iht. trossamfunnsloven § 14. 
  • Uttalelsesrett vedr. prioriterte investeringer i eiendomsforvaltningen innenfor utvalgets ansvarsområde (formålsbygg)
  • Prinsipper rundt hvordan lovpålagte oppgaver skal løses
     

Utvalget skal arbeide for at de målsettinger og krav som er fastlagt i lovverket for sektoren blir gjennomført i Sandefjord kommune.

4.5.2 Delegert myndighet

H-KIF gis generell myndighet til å treffe vedtak i alle saker innenfor sitt ansvarsområde i tråd med vedtatte plan- og budsjettrammer, så langt det ikke fremgår av lov eller forskrift at kommunestyret selv skal fatte vedtak i saken, eller kommunestyret har vedtatt å legge myndigheten til seg selv eller et annet organ, jf. kommuneloven § 5-7 annet avsnitt. Dette omfatter blant annet følgende myndighet:

  1. Myndighet i alle prinsipielle saker innenfor utvalgets ansvarsområder.
  2. Vedta retningslinjer for tildeling av tilskudd til nærmiljøutvalg og til frivillige organisasjoner innen kultur, idrett og fritidsområdet.
  3. Godkjenne prinsipielle detaljplaner for nye anlegg og arealer innenfor hovedutvalgets ansvarsområde.
  4. Trekke opp rammer for disponering av park, idretts- og friluftsanlegg og arealer til ulike formål og organisasjoner.
  5. Foreta utdeling av Sandefjord kommunes kulturpris, idrettspris, barne- og ungdomspris, inkluderingspris, og ærespris etter vedtatte statutter.
  6. Særskilt myndighet innenfor bl.a. følgende lover
    1. Friluftsloven § 20 – vedta uttalelse om tvilsspørsmål
    2. Hundeloven § 6, 9, 11 og 12 – vedta forskrift om bl.a. båndtvang
    3. Kulturlova § 4 
    4. Kulturminneloven §§ 12 og 22


Oppdatert detaljoversikt over bestemmelser og særlover utvalget har vedtaksmyndighet for skal fremgå av KF Delegering.

4.5.3 Rett til videredelegering

H-KIF kan gi arbeidsutvalg myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning. 

H-KIF kan videredelegere sin myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker og type saker som ikke har prinsipiell betydning til utvalgsleder og kommunedirektøren.