Delegeringsreglement

  1. 1 Innledning
  2. 2 Overordnede prinsipper for delegering
    1. 2.1 Kommunestyret er øverste myndighet
    2. 2.2 Prinsippet om maksimal delegering
    3. 2.3 Avgjørelser som skal behandles av folkevalgt organ
    4. 2.4 Prinsipiell/ikke prinsipiell sak
    5. 2.5 Betydningen av delegert myndighet
    6. 2.6 Klage på enkeltvedtak
    7. 2.7 Mindretallsanke
  3. 3 Formannskapet
    1. 3.1 Ansvarsområder
    2. 3.2 Myndighet
      1. 3.2.1 Delegert myndighet
      2. 3.2.2 Innstillingsrett
      3. 3.2.3 Rett til videredelegering
  4. 4 Delegering til faste utvalg under formannskapet
    1. 4.1 Delegert myndighet som er felles for hovedutvalgene
    2. 4.2 Hovedutvalg for miljø- og plansaker (H-MP)
      1. 4.2.1 Ansvarsområde
      2. 4.2.2 Delegert myndighet
      3. 4.2.3 Rett til videredelegering
    3. 4.3 Hovedutvalg for helse, sosial og omsorg (H-HSO)
      1. 4.3.1 Ansvarsområde
      2. 4.3.2 Delegert myndighet
      3. 4.3.3 Rett til videredelegering
    4. 4.4 Hovedutvalg for kunnskap, barn og unge (H-KBU)
      1. 4.4.1 Ansvarsområde
      2. 4.4.2 Delegert myndighet
      3. 4.4.3 Rett til videredelegering
    5. 4.5 Hovedutvalg for kultur, idrett og fritid (H-KIF)
      1. 4.5.1 Ansvarsområde
      2. 4.5.2 Delegert myndighet
      3. 4.5.3 Rett til videredelegering
  5. 5 Ordfører
    1. 5.1 Ansvarsområder
    2. 5.2 Myndighet
      1. 5.2.1 Delegert myndighet
      2. 5.2.2 Rett til videredelegering
  6. 6 Klagenemnd
    1. 6.1 Ansvarsområder
    2. 6.2 Myndighet
      1. 6.2.1 Delegert myndighet
      2. 6.2.2 Rett til videredelegering
  7. 7 Administrasjonsutvalget
    1. 7.1 Ansvarsområder
    2. 7.2 Myndighet
      1. 7.2.1 Delegert myndighet
      2. 7.2.2 Innstillingsrett
      3. 7.2.3 Rett til videredelegering
  8. 8 Arbeidsgiverutvalg
    1. 8.1 Ansvarsområder
    2. 8.2 Myndighet
      1. 8.2.1 Delegert myndighet
      2. 8.2.2 Innstillingsrett
      3. 8.2.3 Rett til videredelegering
  9. 9 Valgstyret og samevalgstyret
    1. 9.1 Ansvarsområder
    2. 9.2 Myndighet
      1. 9.2.1 Delegert myndighet
      2. 9.2.2 Innstillingsrett
      3. 9.2.3 Rett til videredelegering
  10. 10 Kommunedirektøren
    1. 10.1 Ansvarsområder
    2. 10.2 Myndighet
      1. 10.2.1 Delegert myndighet
      2. 10.2.2 Innstillingsrett
      3. 10.2.3 Rett til videredelegering

5 Ordfører

Hjemmel: Kommuneloven § 6-1 fjerde avsnitt.

5.1 Ansvarsområder

Ordførers arbeids- og ansvarsområde omfatter bl.a.:  

  • Lede møter i kommunestyret, formannskapet og arbeidsgiverutvalget.
  • Fastsette agenda og innkalle til møter i kommunestyret, formannskapet og arbeidsgiverutvalget.
  • Møte-, tale- og forslagsrett i alle kommunale folkevalgte organer. I kontrollutvalget har ordfører møte- og talerett. Ordfører har stemmerett i organer der vedkommende er valgt inn som medlem.
  • Ordføreren er rettslig representant for kommunen og underskriver på dennes vegne i alle tilfelle hvor myndighet til å representere og underskrive for kommunen ikke er tildelt andre.
  • Vigsler på vegne av kommunestyret.
  • Leder av kommunens krisestab.
  • Del av arbeidsgiverutvalget som har årlig ledersamtale/personalsamtale med kommunedirektøren, samt avgjøre fritakssøknader fra folkevalgte.

 

Varaordfører:

I tilfeller hvor ordfører er forhindret fra å fungere i vervet, eller selv har gjort det klart at vedkommende ikke kan fungere for en viss tid, trer varaordfører inn i ordførerens sted. 

Dersom ordfører trer midlertidig ut av vervet, og fraværet ikke er eller forventes å bli kortvarig, skal kommunestyret velge en midlertidig settevaraordfører som fungerer i varaordførers sted.

5.2 Myndighet

5.2.1 Delegert myndighet

Ordfører gis generell myndighet til å treffe vedtak i alle saker innenfor sitt ansvarsområde som ikke er prinsipielle i tråd med vedtatte plan- og budsjettrammer, så langt det ikke fremgår av lov eller forskrift at kommunestyret selv skal fatte vedtak i saken, eller kommunestyret har vedtatt å legge myndigheten til seg selv eller et annet organ, jf. kommuneloven § 5-6 siste ledd. Dette omfatter blant annet følgende myndighet:

  1. Myndighet i saker innenfor ansvarsområdene definert under pkt. 6.1.
  2. Myndighet til å treffe vedtak i saker, også prinsipielle, som skulle vært avgjort av formannskapet eller et hovedutvalg, når det er nødvendig å treffe et vedtak så raskt at det ikke er tid eller mulighet til å innkalle det organet som skulle ha avgjort saken, jf. kommunelovens § 11-8 første ledd. Vedtaket skal fattes etter innstilling fra kommunedirektøren. Melding om hastevedtak skal legges frem i det neste møtet i det organet som skulle ha avgjort saken. 
    Beslutninger som vil medføre store økonomiske forpliktelser for kommunen skal, så langt det er mulig, godkjennes av formannskapet. 
  3. I perioder der formannskap eller hovedutvalg ikke har møter (sommer- og juleferie) gis ordfører myndighet i til å fatte vedtak i alle saker som ikke er av prinsipiell betydning og som kunne vært fattet av formannskapet eller et hovedutvalg, når det er nødvendig å treffe et vedtak raskt, og saken anses så kurant at det ikke er nødvendig å innkalle det organet som skulle ha avgjort saken. Vedtaket skal fattes etter innstilling fra kommunedirektøren. Gruppelederne informeres på e-post så snart som mulig dersom ordfører har benyttet seg av fullmakten. Melding om vedtak skal også legges frem i det neste møtet i det organet som skulle ha avgjort saken.
  4. Myndighet til å avgjøre tolkingsspørsmål i tilknytning til saksbehandlings- og delegeringsreglementet og hva som skal anses som prinsipielle saker og saker «av stor betydning» innenfor de rammer som fastsettes av kommunestyret gjennom delegeringsreglementet og andre vedtak. Der ordfører avgjør at en sak ikke er prinsipiell eller ikke er «av stor betydning» skal det organet som eventuelt skulle fått saken til behandling orienteres om beslutningen.
  5. Myndighet til å avgjøre hvilket organ som skal behandle en sak dersom den berører flere organers ansvarsområde. Ordfører skal beslutte at saken skal avgjøres av formannskapet eller av ett hovedutvalg. Videre kan ordfører avgjøre at saken før behandling i det besluttede organet først skal til uttalelse i ett eller flere andre utvalg. Før slik avgjørelse tas bør ordfører diskutere saken med berørte utvalgsledere.
  6. Særskilt myndighet innenfor bl.a. følgende lover:
    1. Domstolloven § 191 - rett til å motta forkynnelser 
    2. Tvisteloven § 2-5 – kommunens stedfortreder i rettstvister
    3. Ekteskapsloven § 12 – vigselsrett på vegne av kommunen
    4. Kommuneloven § 11-8 første avsnitt (se over)
    5. Tinglysingsloven § 13 – rett til å underskrive dokumenter som skal tinglyses på kommunens vegne


Oppdatert detaljoversikt over bestemmelser og særlover der ordfører har vedtaksmyndighet skal fremgå av KF Delegering.

5.2.2 Rett til videredelegering

Ordfører kan videredelegere sin myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker og type saker som ikke har prinsipiell betydning til kommunedirektøren.