Saksbehandlingsreglement

  1. Del 1 - Felles saksbehandlingsregler for folkevalgte organer
    1. Kapittel 1 – Innledende bestemmelser
    2. Kapittel 2 – Innkalling til møter
    3. Kapittel 3 – Gjennomføring av møter
  2. Del 2 – Særskilte regler for folkevalgte organer med vedtaksmyndighet
    1. Kapittel 4 – Særskilte regler for kommunestyret
    2. Kapittel 5 – Særskilte regler for formannskapet
    3. Kapittel 6 – Særskilte regler for hovedutvalgene
    4. Kapittel 7 – Særskilte regler for Administrasjonsutvalget
    5. Kapittel 8 – Særskilte regler for Arbeidsgiverutvalg
    6. Kapittel 9 – Særskilte regler for valgstyret og samevalgstyret
    7. Kapittel 10 – Særskilte regler for klagenemnden
  3. Del 3 – Særskilte regler for folkevalgte organer uten vedtaksmyndighet
    1. Kapittel 11 – Særskilte regler for ungdomsrådet
    2. Kapittel 12 – Særskilte regler for råd for personer med funksjonsnedsettelser (RPF)
    3. Kapittel 13 – Særskilte regler for eldrerådet
    4. Kapittel 14 – Særskilte regler for valg- og organisasjonskomité
    5. Kapittel 15 – Særskilte regler for innstillingskomité
  4. Del 4 – Etisk reglement
    1. 1. Innledning
      1. 1.1 Formål
      2. 1.2 Forventninger
      3. 1.3 Ansvar
    2. 2. Hoveddel
      1. 2.1 Møte med kommunens innbyggere
      2. 2.2 Likestilling, inkludering og mangfold
      3. 2.3 Nære relasjoner
      4. 2.4 Taushet og fortrolighet
      5. 2.5 Forvaltning av samfunnets fellesmidler
      6. 2.6 Habilitet
      7. 2.7 Gaver og andre fordeler i tjenesten
      8. 2.8 Privat bruk av kommunens utstyr
      9. 2.9 Bierverv
      10. 2.10 Offisielle sammenhenger og tjenestereiser
      11. 2.11 Åpenhet
      12. 2.12 Ansattes ytringsfrihet og rett til å varsle
      13. 2.13 Digitale kommunikasjonsverktøy og sosiale medier
    3. 3. Avslutning
      1. 3.1 Brudd på etisk reglement
      2. 3.2 Fortolkninger, tvist og implementering

Del 3 – Særskilte regler for folkevalgte organer uten vedtaksmyndighet

Kapittel 11 – Særskilte regler for ungdomsrådet

§ 11-1 Formål

Ungdomsrådet skal bidra til å sikre bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i saker som gjelder barn og ungdom. Rådet skal være talerør for ungdom i kommunen overfor folkevalgte organer og kommunens øvrige ledelse. Rådet skal representere barn og unges interesse i kommunen, og har rett til å uttale seg i saker som gjelder eller vil påvirke barn og unge.

Det er viktig at barn og unge i kommunen er kjent med at de kan bruke rådet til å få belyst sine saker inn mot det politiske miljøet.

Rådets medlemmer skal være engasjerte og villige til å gjøre en innsats for at kommunen skal forbedres for barn og unge i kommunen.

 

§ 11-2 Valg og sammensetning 

Medlemmer og varamedlemmer velges av kommunestyret selv for to år av gangen.

Rådet skal bestå av 9 medlemmer og 5 varamedlemmer. 

Medlemmer og varamedlemmer bør være folkeregistrert i kommunen. Medlemmene og varamedlemmene skal på valgtidspunktet ikke ha fylt 19 år. Det skal innhentes skriftlig samtykke fra ungdommen før disse innstilles. For ungdom under 15 år skal det i tillegg innhentes skriftlig tillatelse fra en foresatt som bekrefter at de kan stille til valg.

Ungdomsrådet skal være et partipolitisk nøytralt organ. 

Kandidater til rådet velges fra videregående- og ungdomsskolene i Sandefjord kommune. Skolenes elevråd melder inn sin/sine kandidater før skolestart, og det bestrebes å opprettholde en balanse mellom videregående og ungdomsskole blant medlemmene og varamedlemmene. Kandidatenes personlige interesser skal vektlegges. 

Valgkomiteen innstiller rådets sammensetning til kommunestyret. Innstillingen skal ivareta kravet til kjønnsbalanse i koml. § 7-7 tredje avsnitt. 

Ungdomsrådet velger selv sin leder og nestleder.

Ungdomsrådets medlemmer og varamedlemmer skal sitte i vervet frem til nytt valg er gjennomført innen utgangen av november hvert annet år. Første valg gjøres fortrinnsvis i konstituerende kommunestyremøte etter kommunevalget. 

 

§ 11-3 Myndighet 

Ungdomsrådet skal være et rådgivende organ for øvrige folkevalgte organer. Administrasjonen kan benytte rådet som medvirknings- og høringsorgan. 

Rådet har rett til å uttale seg i alle saker som berører barn og ungdom, men rådet skal ikke behandle saker som gjelder avgjørelser overfor enkeltpersoner. 

Rådet skal ha anledning til å uttale seg til alle saker innenfor sitt ansvarsområde som skal til behandling i kommunestyret. Dersom saken forberedes i et hovedutvalg eller formannskapet, skal rådets uttalelse innhentes før saken behandles i disse organer, slik at rådets eventuelle uttalelse foreligger ved behandling av saken i nevnte organer. 

Saker innenfor rådets ansvarsområde, som vedtas endelig i et hovedutvalg eller i formannskapet, skal på samme måte sendes rådet for uttalelse før behandling i første organ.

Rådets uttalelse skal følge saksdokumentene til det folkevalgte organ som fatter endelig vedtak i saken.

Rådet kan på eget initiativ ta opp saker som angår barn og ungdom. Slike saker skal sendes til behandling/oppfølging i det hovedutvalget som har ansvar for det aktuelle saksområdet. Rådet skal få tilbakemelding etter behandling i hovedutvalget eller overordnet organ. 

Ungdomsrådet skal gis anledning til å uttale seg før kommunestyret vedtar nytt, eller gjør endringer i reglementet for ungdomsrådet.

 

§ 11-4 Ansvarsområde

Ungdomsrådet skal aktivt arbeide med, bl.a. avgi rådgivende uttalelser i saker innenfor sine ansvarsområder, herunder bl.a. saker om:

  • Kommunens årsbudsjett og økonomiplaner 
  • Kommuneplan og kommunedelplaner
  • Reguleringsplaner, særlig spørsmål om tilrettelagte uteområder for lek og opphold, grøntarealer og by- og nærmiljøutvikling tilrettelagt for unge
  • Klima- og miljøsaker
  • Mobilitet 
  • Helse-, pleie og omsorgstilbud for barn og ungdom
  • Saker om folkehelse, psykisk helse og forebyggende arbeid rettet mot ungdom
  • Saker om kultur, idrett og fritidstilbud rette mot barn og unge
  • Opplæring og skoletilbud

 

Rådet skal så snart som mulig etter konstituering vedta en oversikt over hvilke fokusområder rådet skal jobbe med i den kommende toårsperioden. 

Alle medlemmene, utenom leder og nestleder skal få ett eller flere ansvarsområder som de skal følge opp spesielt. I dette ligger oppfølging av saker som kommer inn til rådet fra administrasjonen eller folkevalgte organer, direkte fra barn og unge, eller fra organisasjoner som ivaretar barn og unges interesser (herunder elevråd). Medlemmene kan på eget initiativ ta opp saker som angår barn- og unges interesser innenfor sitt ansvarsområde. Følgende ansvarsområder bør ivaretas:

  • Utdanningsansvarlig
  • Kulturansvarlig
  • Idrettsansvarlig 
  • By- og stedsutviklingsansvarlig
  • Samferdselsansvarlig
  • Natur- og klimaansvarlig
  • Sosialt miljøansvarlig

 

§ 11-5 Saksbehandling 

Rådet holder møter etter en møteplan vedtatt av kommunestyret og ellers når lederen finner det nødvendig, eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.

Rådet behandler sine saker i møter. Varamedlemmene til ungdomsrådet har fast møte- og talerett på alle møter. Innkalling og saksdokumenter sendes digitalt. Alle medlemmer av rådet gis tilgang til digital enhet etter kommunens godtgjøringsreglement.

Det generelle reglementet for saksbehandling i folkevalgte organer gjelder for møter i ungdomsrådet.

Rådet kan be kommunedirektøren informere rådet om enkeltsaker og fremdrift/resultat av saker rådet har fremmet. 

 

§ 11-6 Ungdommens kommunestyre

Ungdomsrådet har ansvar for at ungdommens kommunestyre gjennomføres i løpet av kalenderåret. Møtet holdes etter modell for gjennomføring av et ordinært kommunestyremøte, og følger reglementet for saksbehandling. 

Ungdommens kommunestyre kan behandle og bevilge søknader om øremerkede økonomiske midler til tiltak for barn og unge så fremt det er satt av midler til dette i kommunebudsjettet. 

Ungdommens kommunestyre behandler saker som er satt på sakskartet av ungdomsrådet selv. Ungdomsrådet forbereder temasaker som favner barn og ungdom i nærmiljøet. I møteboken skal ønsker om oppfølging fra administrasjonen fremkomme i vedtaket.

Ungdommens kommunestyre har ikke vedtaksmyndighet ut over overstående, men kan fremme forslag som ungdomsrådet bringer inn for rett organ i kommunen.

Ungdommens kommunestyre skal bestå av medlemmene og varamedlemmene fra ungdomsrådet. I tillegg kan leder av ungdomsrådet invitere ytterligere inntil 11 kandidater som ungdomsrådet velger blant kandidater foreslått av skolenes elevråd, frivillige ungdomsorganisasjoner, politiske ungdomspartier o.l. 

Ungdomsrådets leder og nestleder vil fungere som møteleder og nestleder i ungdommens kommunestyre.

Kostnader for gjennomføring av ungdommens kommunestyre dekkes av ungdomsrådets egne midler. Medlemmer og varamedlemmer til ungdomsrådet har rett til godtgjøring for fremmøte i tråd med godtgjøringsforskriften.

 

§ 11-7 Årsberetning

Rådet skal hvert år utarbeide en årsberetning vedrørende sin virksomhet, som fremlegges for kommunestyret senest i april påfølgende år.

Årsberetningen bør inneholde oversikt over antall møter gjennomført sist år, hvilke saker som er behandlet, samt en redegjørelse over de mest sentrale sakene rådet planlegger å jobbe med fremover. 

Kapittel 12 – Særskilte regler for råd for personer med funksjonsnedsettelser (RPF)

§ 12-1 Formål

RPF skal bidra til å sikre bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i saker som gjelder personer med funksjonsnedsetting. RPF skal være talerør for personer med funksjonsnedsettelse i kommunen overfor folkevalgte organer og kommunens øvrige ledelse. Rådet skal representere personer med funksjonsnedsettelses interesse i kommunen, og har rett til å uttale seg i saker som gjelder eller vil påvirke personer med funksjonsnedsettelse.

Det er viktig at personer med funksjonsnedsettelse i kommunen er kjent med at de kan bruke rådet til å få belyst sine saker inn mot det politiske miljøet.

Rådets medlemmer skal være engasjerte og villige til å gjøre en innsats for at kommunen skal forbedres for alle personer med funksjonsnedsettelse i kommunen.

 

§ 12-2 Valg og sammensetning 

Medlemmer og varamedlemmer velges av kommunestyret selv. Medlemmene velges for valgperioden.

Rådet skal bestå av 9 medlemmer og 9 personlige varamedlemmer. 

Medlemmer og varamedlemmer bør være folkeregistrert i kommunen. 

7 av kandidatene til rådet foreslås av organisasjoner som representerer personer med ulike funksjonsnedsettelser. 2 av kandidatene til rådet skal velges blant medlemmer eller varamedlemmer av kommunestyret. 

Valgkomiteen innstiller rådets sammensetning til kommunestyret. Innstillingen skal ivareta kravet til kjønnsbalanse i koml. § 7-7 tredje avsnitt. 

Rådet velger selv sin leder og nestleder.

 

§ 12-3 Myndighet 

RPF skal være et rådgivende organ for øvrige folkevalgte organer. Administrasjonen kan benytte rådet som medvirknings- og høringsorgan. 

Rådet har rett til å uttale seg i alle saker som berører personer med funksjonsnedsettelse, men rådet skal ikke behandle saker som gjelder avgjørelser overfor enkeltpersoner. 

Rådet skal ha anledning til å uttale seg til alle saker innenfor sitt ansvarsområde som skal til behandling i kommunestyret. Dersom saken forberedes i et hovedutvalg eller formannskapet, skal rådets uttalelse innhentes før saken behandles i disse utvalg, slik at rådets evt. uttalelser foreligger ved behandling av saken i nevnte utvalg. 

Saker innenfor rådets ansvarsområde som vedtas endelig i et hovedutvalg eller i formannskapet, skal på samme måte sendes rådet for uttalelse før behandling i første utvalg.

Rådets uttalelse skal følge saksdokumentene til det folkevalgte organ som fatter endelig vedtak i saken.

Rådet kan på eget initiativ ta opp saker som angår personer med funksjonsnedsettelse. Slike saker skal sendes til behandling/oppfølging i det hovedutvalget som har ansvar for det aktuelle saksområdet. Rådet skal få tilbakemelding etter behandling i hovedutvalget eller overordnet organ.

Rådet skal gis anledning til å uttale seg før kommunestyret vedtar nytt, eller gjør endringer i reglementet for RPF.

 

§ 12-4 Ansvarsområde

RPF skal aktivt arbeide med, bl.a. avgi rådgivende uttalelser i saker innenfor sine ansvarsområder. Dette omfatter blant annet saker om å sikre tilgjengelighet, arbeid mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne og tjenester/tilretteleggingsbehov for mennesker med nedsatt funksjonsevne innenfor sakstyper som:

  • Kommunens årsbudsjett og økonomiplaner 
  • Kommuneplan og kommunedelplaner
  • Byggetiltak – særlig offentlige bygg
  • Reguleringsplaner, særlig spørsmål om tilrettelegging og tilgjengelighet, tilrettelagte uteområder og by- og nærmiljøutvikling tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse
  • Mobilitet 
  • Helse-, pleie og omsorgstilbud for personer med funksjonsnedsettelse
  • Saker om folkehelse og forebyggende arbeid rettet mot personer med funksjonsnedsettelse
  • Saker om kultur, idrett og fritidstilbud rettet mot personer med funksjonsnedsettelse
  • Digitalisering og bruk av velferdsteknologi 
  • Opplæring og arbeid for personer med funksjonsnedsettelse

 

Rådet skal så snart som mulig etter konstituering vedta en oversikt over hvilke fokusområder rådet skal jobbe med i den kommende fireårsperioden. 

Alle medlemmene, utenom leder og nestleder skal få ett eller flere ansvarsområder som de skal følge opp spesielt. I dette ligger både oppfølging av saker som kommer inn til rådet fra administrasjonen, fra folkevalgte organer eller fra organisasjoner som ivaretar personer med funksjonsnedsettelse. Medlemmer kan på eget initiativ ta opp saker som angår personer med funksjonsnedsettelse innenfor sitt ansvarsområde. Følgende ansvarsområder bør ivaretas:

  • Arbeids- og utdanningsansvarlig
  • Kultur- og idrettsansvarlig
  • By- og stedsutviklingsansvarlig
  • Samferdsels- og mobilitetsansvarlig
  • Digitaliserings- og teknologiansvarlig
  • Helse- og omsorgsansvarlig

 

§ 12-5 Saksbehandling 

Rådet holder møter etter en møteplan vedtatt av kommunestyret og ellers når lederen finner det nødvendig, eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.

Rådet behandler sine saker i møter. Innkalling og saksdokumenter sendes digitalt. Alle medlemmer av rådet gis tilgang til digital enhet etter kommunens godtgjøringsreglement.

Det generelle reglementet for saksbehandling i folkevalgte organer gjelder for møter i RPF.

Rådet kan be kommunedirektøren informere rådet om enkeltsaker og fremdrift/resultat av saker rådet har fremmet. 

 

§ 12-6 Årsberetning

Rådet skal hvert år utarbeide en årsberetning vedrørende sin virksomhet, som fremlegges for kommunestyret senest i april påfølgende år.

Årsberetningen bør inneholde oversikt over antall møter gjennomført sist år, hvilke saker som er behandlet, samt en redegjørelse over de mest sentrale sakene rådet planlegger å jobbe med fremover.

Kapittel 13 – Særskilte regler for eldrerådet

§ 13-1 Formål

Eldrerådet skal bidra til å sikre bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i saker som gjelder eldre. Eldrerådet skal være talerør for eldre i kommunen overfor folkevalgte organer og kommunens øvrige ledelse. Rådet skal representere eldres interesser i kommunen, og har rett til å uttale seg i saker som gjelder eller vil påvirke eldre.

Det er viktig at eldre i kommunen er kjent med at de kan bruke rådet til å få belyst sine saker inn mot det politiske miljøet.

Rådets medlemmer skal være engasjerte og villige til å gjøre en innsats for at kommunen skal forbedres for alle eldre i kommunen.

 

§ 13-2 Valg og sammensetning 

Medlemmer og varamedlemmer velges av kommunestyret selv. Medlemmene velges for valgperioden.

Rådet skal bestå av 9 medlemmer og 9 personlige varamedlemmer. 

Medlemmer og varamedlemmer bør være folkeregistrert i kommunen.  Flertallet av medlemmene i Eldrerådet skal på valgtidspunktet ha fylt 60 år.

7 av kandidatene til rådet foreslås av organisasjoner som representerer eldre. 2 av kandidatene til rådet skal velges blant medlemmer eller varamedlemmer av kommunestyret. 

Valgkomiteen innstiller rådets sammensetning til kommunestyret. Innstillingen skal ivareta kravet til kjønnsbalanse i koml. § 7-7 tredje avsnitt. 

Rådet velger selv sin leder og nestleder.

 

§ 13-3 Myndighet 

Eldrerådet skal være et rådgivende organ for øvrige folkevalgte organer. Administrasjonen kan benytte rådet som medvirknings- og høringsorgan. 

Rådet har rett til å uttale seg i alle saker som berører eller gjelder eldre, men rådet skal ikke behandle saker som gjelder avgjørelser overfor enkeltpersoner. 

Rådet skal ha anledning til å uttale seg til alle saker innenfor sitt ansvarsområde som skal til behandling i kommunestyret. Dersom saken forberedes i et hovedutvalg eller formannskapet, skal rådets uttalelse innhentes før saken behandles i disse utvalg, slik at rådets evt. uttalelser foreligger ved behandling av saken i nevnte utvalg. 

Saker innenfor rådets ansvarsområde som vedtas endelig i et hovedutvalg eller i formannskapet, skal på samme møte sendes rådet for uttalelse før behandling i første utvalg.

Rådets uttalelse skal følge saksdokumentene til det folkevalgte organ som fatter endelig vedtak i saken.

Rådet kan på eget initiativ ta opp saker som angår eldre. Slike saker skal sendes til behandling/oppfølging i det hovedutvalget som har ansvar for det aktuelle saksområdet. Rådet har skal få tilbakemelding etter behandling i hovedutvalget eller overordnet organ.

Rådet skal gis anledning til å uttale seg før kommunestyret vedtar nytt, eller gjør endringer i reglementet for eldrerådet.

 

§ 13-4 Ansvarsområde

Eldrerådet skal aktivt arbeide med, bl.a. avgi rådgivende uttalelser i saker innenfor sine ansvarsområder. Dette omfatter blant annet saker som:

  • Kommunens årsbudsjett og økonomiplaner 
  • Kommuneplan og kommunedelplaner
  • Reguleringsplaner, særlig saker som berører utbygging av eldreboliger/seniorleiligheter, og tilrettelegging av uteområder og by- og nærmiljøutvikling tilrettelagt for eldre 
  • Mobilitet 
  • Helse-, pleie og omsorgstilbud for eldre
  • Saker om folkehelse og forebyggende arbeid rettet mot eldre
  • Saker om kultur, idrett og fritidstilbud rettet mot eldre 
  • Frivillighetspolitikk, særlig eldre som ressurs 
  • Digitalisering og bruk av velferdsteknologi 

 

Rådet skal så snart som mulig etter konstituering vedta en oversikt over hvilke fokusområder rådet skal jobbe med i den kommende fireårsperioden. 

Alle medlemmene, utenom leder og nestleder skal få ett eller flere ansvarsområder som de skal følge opp spesielt. I dette ligger både oppfølging av saker som kommer inn til rådet fra administrasjonen, fra folkevalgte organer eller fra organisasjoner som fremmer eldres interesser. Medlemmer kan på eget initiativ ta opp saker som angår eldre innenfor sitt ansvarsområde. Følgende ansvarsområder bør ivaretas:

  • Frivillighetsansvarlig
  • By- og stedsutviklingsansvarlig
  • Samferdsels- og mobilitetsansvarlig
  • Digitaliserings- og teknologiansvarlig
  • Helse- og omsorgsansvarlig
  • Kultur-, idretts- og fritidsansvarlig

 

§ 13-5 Saksbehandling 

Rådet holder møter etter en møteplan vedtatt av kommunestyret og ellers når lederen finner det nødvendig, eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.

Rådet behandler sine saker i møter. Innkalling og saksdokumenter sendes digitalt. Alle medlemmer av rådet gis tilgang til digital enhet etter kommunens godtgjøringsreglement.

Det generelle reglementet for saksbehandling i folkevalgte organer gjelder for møter i eldrerådet.

Rådet kan be kommunedirektøren informere rådet om enkeltsaker og fremdrift/resultat av saker rådet har fremmet. 

 

§ 13-6 Årsberetning

Rådet skal hvert år utarbeide en årsberetning vedrørende sin virksomhet, som fremlegges for kommunestyret senest i april påfølgende år.

Årsberetningen bør inneholde oversikt over antall møter gjennomført sist år, hvilke saker som er behandlet, samt en redegjørelse over de mest sentrale sakene rådet planlegger å jobbe med fremover.

Kapittel 14 – Særskilte regler for valg- og organisasjonskomité

§ 14-1 Formål

Valg- og organisasjonskomiteen er et fast arbeidsutvalg underlagt formannskapet. Komiteen skal være saksbehandlende og innstillende organ ved endring av kommunens interne delegeringer, reglementer, og ved valg og endringer i sammensetningen av folkevalgte organer i løpet av valgperioden. 

 

§ 14-2 Valg og sammensetning 

Valg- og organisasjonskomiteen skal bestå av en representant fra hvert parti som er valgt inn i kommunestyret. Hver representant skal ha inntil 2 personlige varamedlemmer.  Medlemmer og varamedlemmer velges for valgperioden (4 år). 

Formannskapet velger selv valg- og organisasjonskomiteens medlemmer og varamedlemmer. Som hovedregel bør valg- og organisasjonskomiteen bestå av alle gruppelederne, eller en annen representant fra hvert parti som er representert i kommunestyret, dersom reglene om kjønnsbalanse krever det. 

Komiteen velger selv sin leder og nestleder.

 

§ 14-3 Myndighet 

Valg- og organisasjonskomiteen skal være en arbeidskomité som forbereder og innstiller i saker innenfor sitt ansvarsområde. 

Komiteen er underlagt, og innstiller til formannskapet.

Komiteen kan opprette et arbeidsutvalg med 3 av komiteens medlemmer og inntil 3 upersonlige varamedlemmer som ivaretar arbeidet med innstilling av representanter til ulike styreverv som skal velges av kommunale folkevalgte organer (arbeidsutvalg for rekruttering til styreverv).

 

§ 14-4 Ansvarsområde

Valg- og organisasjonskomiteens ansvarsområde omhandler alle endringer av kommunens interne reglementer for folkevalgte organer, og ved valg til og organisering av folkevalgte organer og andre organer der folkevalgte organer skal velge medlemmer i løpet av valgperioden, herunder bl.a.:

  • Være saksforberedende og innstillende organ til formannskapet når det skal gjøres endringer av kommunens delegeringsreglement, saksbehandlingsreglement for folkevalgte organer, rettsinstruks og godtgjøringsforskriften.
  • Være saksforberedende og innstillende organ til formannskapet i saker som gjelder valg av settemedlem, nyvalg og suppleringsvalg etter kommuneloven § 7-10 i løper av valgperioden.
  • Være saksforberedende og innstillende organ til formannskapet i saker som gjelder omorganisering av råd/utvalg og ved eventuelt omvalg av folkevalgte organer i løpet av valgperioden.  Før det innstilles i sak om omvalg av råd/utvalg skal spørsmålet om det skal gjennomføres omorganisering først avgjøres i egen sak av kommunestyret.
  • Være saksforberedende og innstillende organ til formannskapet i saker som gjelder valg til andre organer eller virksomheter som kommunen gjennom lov, reglementer, vedtekter eller avtale skal velge medlemmer eller varamedlemmer til.

 

§ 14-5 Saksbehandling 

Komiteen holder møter når lederen finner det nødvendig, eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.

Komiteen er et folkevalgt organ, og behandler sine saker i møter. 

Det generelle reglementet for saksbehandling i folkevalgte organer gjelder så langt det passer for møter i komiteen.

Ved styrte valg, det vil si valg der det i lov eller reglementer er fastsatt hvem som skal velges eller hvem som skal peke ut den som velges, kan leder av komiteen fremme innstilling på vegne av komiteen. 

Styrte valg omfatter bl.a. valg av settemedlem etter koml. § 7-10 annet ledd, nyvalg etter uttreden etter koml. § 7-10 fjerde ledd, suppleringsvalg av varamedlemmer etter koml. § 7-10 sjette ledd og ved valg til rådene der utenforstående organisasjoner skal fremme kandidater til valg. Ved bruk av delegert myndighet til å fremme innstilling på vegne av komiteen skal øvrige medlemmer av organet orienteres skriftlig om innstillingen. 

Ved valg til styrer eller valg til organer utenfor kommunen, der kommunen etter lov, reglementer, vedtekter eller avtale skal velge medlemmer eller varamedlemmer kan leder av komiteen beslutte at innstilling fra arbeidsutvalget for rekruttering til styreverv behandles skriftlig etter reglene i dette reglementets § 3-21.

Kapittel 15 – Særskilte regler for innstillingskomité

§ 15-1 Formål

Innstillingskomiteen er et ad-hoc arbeidsutvalg for forberedelse av valgsaker til kommunestyret og formannskapet etter kommunevalget.

 

§ 15-2 Sammensetning 

Innstillingskomiteen skal bestå av gruppeledere for de partier/lister som etter kommunevalget vil få representasjon i kommunestyret. 

 

§ 15-3 Myndighet og ansvarsområde

Innstillingskomiteen innkalles av administrasjonen og konstituerer seg selv i første møte. Komiteen velger selv leder og nestleder.  

Innstillingskomiteen har ansvaret for å fremme en innstilling på hvem som foreslås valgt til de ulike organene som skal velges i konstituerende møte i kommunestyret og første møte i formannskapet. Der det fremgår av reglementer, vedtekter eller avtale skal det også innstilles på leder/nestleder til organene. 

Komiteen skal forberede valgsaker og innstille direkte til konstituerende møte i kommunestyret til alle organer som skal velges av kommunestyret, for tiden:

  • Valg av formannskap
  • Valg av ordfører og varaordfører
  • Valg av kontrollutvalg
  • Valg av opposisjonsleder
  • Valg av administrasjonsutvalg
  • Valg av hovedutvalg for helse, sosial og omsorg (H-HSO)
  • Valg av hovedutvalg for kunnskap, barn og unge (H-KBU)
  • Valg av hovedutvalg for miljø og plan (H-MP)
  • Valg av hovedutvalg for kultur, idrett og fritid (H-KIF)
  • Valg av klagenemnd
  • Valg av arbeidsgiverutvalg
  • Valg av valgstyre og samevalgstyre
  • Valg av eldreråd, ungdomsråd og råd for mennesker med funksjonsnedsettelse (RPF)
  • Valg av styre til Sandefjord kommunale pensjonskasse (SKP)
  • Valg av representanter til KS-Fylkesmøte

 

Komiteen skal forberede valgsaker og innstille direkte til første møte i formannskapet til alle organer og verv som skal velges av formannskapet, for tiden:

  • Valg av vara for ordfører og varaordfører i eierskapsmøter mm.
  • Valg av valg- og organisasjonskomite (arbeidsutvalg under FSK)
  • Valg av representanter til politirådet
  • Valg av representanter til Oslofjorden friluftsråd
  • Valg av representanter til Sandefjord, Andebu og Stokke frivilligsentral
  • Valg av representanter til Sandefjord kommunale boligstiftelse
  • Valg av representanter til Andebu kommunale boligstiftelse
  • Valg av representanter til Stokke trygdeboligers borettslag
  • Valg av representanter til Stiftelsen Ungbo Andebu
  • Valg av representanter til Stiftelsen Sandefjord utleieboliger
  • Valg av representanter til Bugårdssenteret borettslag
  • Valg av representanter til Framnessenteret borettslag
  • Valg av representanter til Stiftelsen Sjømændenes gamlehjem
  • Valg av representanter til Camphill landsbystiftelse - Vidaråsen landsby
  • Valg av representanter til Felleslegat for ungdom under utdanning fra Andebu
  • Valg av representanter til Johannes Sandviks fond
  • Valg av representanter til Kamilla Revaas fond

 

§ 15-4 Saksbehandling 

Innstillingskomiteen trer sammen så snart valgresultatene er godkjent av valgstyret.

Innstillingskomiteen skal innstille på det antallet medlemmer og varamedlemmer som fremgår av grunnlaget for valget, normalt enten delegeringsreglement, saksbehandlingsreglement, vedtekter eller avtale. I den grad grunnlaget for valget gir kommunestyret eller formannskapet myndighet til å velge leder/nestleder skal innstillingen også ivareta dette.

 

Innstillingen skal hensynta krav i kommuneloven og kommunens egne regler om bl.a. valgbarhet, krav om kjønnsbalanse og eventuelt krav om gjennomgående representasjon. 

 

Kommunestyret og formannskapet kan sende saker tilbake for ny forberedelse i innstillingskomiteen. 

Komiteen er et folkevalgt organ, og behandler sine saker i møter. Komiteen holder møter når lederen finner det nødvendig, eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.

Det generelle reglementet for saksbehandling i folkevalgte organer gjelder så langt det passer for møter i komiteen.

 

§ 15-5 Oppløsning

Innstillingskomiteens ansvar og myndighet overtas av valg- og organisasjonskomitéen. Innstillingskomiteen avslutter derfor sin virksomhet så snart valg- og organisasjonskomiteen er valgt og konstituert.