Helgerød blant topp 10 i landet

Årets nasjonale prøver viser at Sandefjord-skolene på 5. trinn presterer på nivå med nasjonalt snitt, med Helgerød skole blant de 10 beste i landet. Resultatene på 8. trinn viser imidlertid behov for forbedring. 

Dronefoto av skolebygg. - Klikk for stort bildeHelgerød skole gjør det veldig bra på årets nasjonale prøver. Sandefjord kommune

Årets nasjonale prøver viser at Sandefjord-skolene på 5. trinn har solide resultater i lesing, og ligger på linje med både det nasjonale og Vestfold-snittet. Selv om mange elever fortsatt opplever utfordringer med lesing, er det en positiv utvikling der flere elever viser økt mestring.  

Helgerød utmerker seg

I regning og engelsk gjør Sandefjord-elevene det også bedre enn både nasjonalt og Vestfold-snittet, med en tydelig økning i antall elever på høyt mestringsnivå.

Helgerød skole utmerker seg spesielt, og er rangert blant de 10 høyest presterende skolene i Norge. Dette er et resultat av målrettet innsats fra både lærere og ledere, som kontinuerlig jobber for å heve kvaliteten på undervisningen.

Det er 21 kommunale barneskoler i Sandefjord og på 5. trinn gjennomføres det nasjonale prøver i engelsk, lesing og regning. Du kan se alle resultatene på Utdanningsdirektoratets nettsider. I tillegg til de gode resultatene på Helgerød, er det også veldig gode resultater spesielt i lesing ved skolene Virik og Bokemoa.

Målrettet arbeid

På 8. trinn er situasjonen mer utfordrende, med resultater som ligger under både nasjonalt og lokalt snitt. Sandefjord kommune erkjenner dette og har iverksatt tiltak for å forbedre læringsresultatene, inkludert tett oppfølging av hver enkelt elev i overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn.  

– Vi er stolte av de sterke resultatene på 5. trinn, men vi erkjenner også at vi har arbeid å gjøre på 8. trinn som måler elevenes ferdigheter ved overgangen til ungdomstrinnet. Vår langsiktige satsing på kompetanseheving gir resultater, og vi vil fortsette arbeidet for å løfte alle elever, sier seksjonsleder for skole i Sandefjord kommune, Solveig Helgesen Wegger.

På 9. trinn er resultatene på linje med nasjonalt nivå i lesing, men bedre i regning.  Varden ungdomsskole har hatt spesielt stor framgang og med et betydelig løft på 9. trinn. Der er resultatene langt over det nasjonale snittet i både lesing og regning.  

– Dette er et eksempel på hvordan målrettet arbeid kan føre til forbedring og bedre læringsutbytte, påpeker Wegger.

Langsiktig satsing

Sandefjord kommune har over tid investert i kompetanseheving blant skoleledere og lærere, med mentorordninger og kurs som styrker oppfølgingen av elevers læring og læringsmiljø. Langsiktig satsing og lærere og ledere som engasjerer seg i elevenes læring og mestring, er avgjørende for vellykket skoleutvikling.  

– Kompetanseheving for lærere og skoleledere er et langsiktig arbeid, og gir resultater over tid. 
Det er ikke et poeng i seg selv å score høyt på nasjonale prøver, men forskningen viser at jo høyere mestringsnivå elevene har, jo mindre sannsynlighet for utenforskap, sier Wegger.