Prosjektleder Kim Ulriksen håper det møter opp mye folk til åpningen av "nye"Kongens gate på torsdag.
Eivinn Ueland
Oppgraderingen omfatter strekningen fra Jernbanealleèn til Storgata, og prosjektleder Kim Ulriksen er godt fornøyd med resultatet.
– Vi har ønsket å skape en mer moderne og innbydende gate som både bilister, syklister og fotgjengere kan trives i. Det handler om å gi sentrum et løft, sier Ulriksen.
Grønt og tilgjengelig
Gateplanet har fått kjørefelt med to større parkeringslommer langs sydsiden. Mellom disse er det anlagt sykkelparkering og to grønne felt med trær og stauder. En sittebenk med bord gir rom for en pust i bakken.
Gangfeltene er bredere og belagt med betongheller, og hele gaten har fått nye kantsteiner av typen «Oslokantstein». Fortauene er utstyrt med lederlinjer for synshemmede.
– Universell utforming har vært viktig for oss. Vi ønsker at alle skal kunne ferdes trygt og komfortabelt, understreker Ulriksen.
Teknisk oppgradering under bakken
Prosjektet har også gitt et betydelig løft under bakken: vannledningen er oppgradert, avløpsledningen strømperenovert, og det er etablert en ny overvannsledning med hjelpesluk og sandfang.
Arbeidet startet i uke 34 og ble «ferdigstilt» 2. desember, kun én uke etter opprinnelig plan. Bygg og Maskin AS har vært hovedentreprenør, med Håkonsen og Sukke AS som underentreprenør.
– Vi har hatt noen utfordringer underveis, men samarbeidet med entreprenørene og gårdeierne har vært veldig godt. Det har vært avgjørende for å komme i mål, sier Ulriksen.
Kostnad og videre arbeid
Prosjektet hadde et budsjett på 7 millioner kroner, men ender noe over budsjett grunnet uforutsette hindringer og endringer i utførelsen. Det gjenstår noe steinsetting og asfaltering, som utsettes til våren for å sikre kvalitet.
– Vi er godt fornøyde med resultatet, og vi tror innbyggerne vil oppleve Kongens gate som et mer attraktivt og levende byrom, avslutter Ulriksen.