Sandefjordskolene i toppsjiktet

Høstens resultater fra nasjonale prøver viser at elever i Sandefjord gjør det bra både i lesing, regning og engelsk.  

Tre elever fra barneskolen - Klikk for stort bildeFramnes skole er en av flere Sandefjordskoler som har fått gode resultater på årets nasjonale prøver. Skolen innførte for noen år siden en ny metodikk for å gi elevene større grunnleggende forståelse i matte. Disse tre elevene går i tredje klasse. Fra venstre: Elena Ashwaq Adil, Henrik Hegdahl Rogne og Scott Dylan Dygg Hassum. Heidi Marie Gøperød

– Vi er godt fornøyde med resultatene, og ikke minst at utviklingen fortsetter å gå den riktige veien. Så all honnør til både elever og til våre flinke lærere og skoleledere. Dette viser at langsiktig og systematisk jobbing med god læringskultur, gir resultater, sier Solveig Wegger, leder for skoleseksjonen i kommunen. 
Hver høst gjennomfører elever på 5. 8. og 9. trinn nasjonale prøver. Hensikten er å gi skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk. 

I toppsjiktet

Jevnt over viser resultatene at Sandefjord er helt i toppsjiktet på de aller fleste parameterne. 
Elevene i Sandefjord gjør det bedre enn elevene både i Vestfold og Telemark og i resten av landet både i lesing, regning og engelsk. For eksempel er nesten en tredel av elevene på 5. trinn på høyeste mestringsnivå i lesing. 
– Leseferdigheter er viktige i alle fag, og derfor er nasjonale prøver i lesing en prøve som viser grunnleggende ferdigheter ikke bare i norsk, men i alle fag som elevene har, understreker Wegger.
Utfordringer
Selv om mange elever viser høyt mestringsnivå, viser resultatene også at forholdsvis mange sliter med svake lese- og regneferdigheter, særlig på 5. trinn. 
– Ja, den andelen er for høy. Skolene er godt i gang med å analysere resultatene med tanke på å sette inn tiltak. Vi har også satt i gang et langsiktig samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge, som vi allerede å resultater av, forteller Wegger. 

Lokale variasjoner

Bryter vi ned tallene for Sandefjord ned til hver skole, ser vi noen variasjoner. Over halvparten av skolene gjør det bedre enn det nasjonale snittet samlet sett. I år, som i fjor, gjør Unneberg skole det bra på alle prøvene, og har aller flest elever på det høyeste mestringsnivået i lesing og engelsk.
Unneberg er best i engelsk av samtlige skoler i Vestfold og Telemark, etterfulgt av Gokstad skole som er tredje best i fylket med Krokemoa og Bokemoa på tett på. 

Vesterøy skole har også svært gode leseresultater, med få elever på laveste mestringsnivå og svært mange på øverste mestringsnivå. Også Store Bergan, Fevang og Bokemoa gjør det skarpt i lesing sammenlignet med fylket, og er av de beste skolene. I regning er det Framnes som gjør det aller best av våre skoler, med hele 59 poeng og nest best av alle skoler i Vestfold & Telemark. Framnes gjør det også bra i lesing og er sammen med Unneberg blant de beste skolene når en sammenligner alle resultatene i alle fylket.

På 8. trinn er Sandefjord best i engelsk, og bedre enn nasjonalt og Vestfold og Telemark. I lesing og regning skårer Sandefjord på linje med fylket ellers. 8. trinn på Breidablikk ungdomsskole gjør det best i lesing, og ligger på fjerde plass i fylket. Breidablikk og Ranvik gjør det også bra i regning og bedre enn det nasjonale snittet. 
Prøvene som 9. trinn tar, er kun i lesing og regning. Dette er de samme prøvene som elevene tok på 8. trinn, så skolene kan se utviklingen på de samme elevene. Her viser resultatene at elevene i Sandefjord har tatt store steg og mange har flyttet seg fra lavere mestringsnivåer og oppover på skalaen både i lesing og regning. Stokke ungdomsskole gjør det best av alle skolene både i lesing og regning.