Teknologi gjør livet enklere – og er ikke så vanskelig å bruke som mange tror

I dag finnes det hjelpemidler for de aller fleste praktiske gjøremål. Flere av dem kan du lære mer om hvis du tar turen til Sandefjord medisinske senter eller et av kommunens tre biblioteker. I hele mai er det rigget opp et eget velferdsteknologihjørne på hvert av de fire stedene.

Fire personer på en stand - Klikk for stort bildeProsjektleder Marianne Harestad Engnes tar imot pensjonistene Johnny Olsrød, Irene Davidsen og Tor Møller til velferdsteknologistanden på Sandefjord bibliotek. Eivinn Ueland

Vi møtte fem av kommunens seniorer på biblioteket i Sandefjord for å høre hva de synes om den nye teknologien. Virker den forlokkende eller bare skremmende?

– Det er egentlig ikke så vanskelig når jeg først blir vist hvordan det fungerer, sier Dagrun Møller. Etter en hofteoperasjon, har hun erfart hvor nyttig det er med diverse hjelpemidler i hjemmet.
Dagruns ektemann Tor, er over snittet interessert i teknologiske og digitale hjelpemidler, og gjennom sitt engasjement i Seniornett, hjelper han andre seniorer med å ta i bruk og beherske digitale tjenester på nett.

– Min erfaring er at det er store forskjeller på eldre. Noen omfavner det, mens andre har bestemt seg på forhånd for at dette ikke er noe for dem. Det jeg opplever er at når vi får vist dem hvordan det fungerer, er reaksjonen ofte; «Å fillern, det der kan jo jeg også få til!»

Fem pensjonister i en sofa - Klikk for stort bildeDet er viktig å være positiv til å ta i bruk digitale og teknologiske hjelpemidler, mener denne gjengen. Fra venstre; Tor Møller, Dagrun Møller, Irene Davidsen, Johnny Olsrød og Rigmor Sørensen. Eivinn Ueland

– Jeg tror en viktig grunn til at mange ikke tar i bruk teknologiske hjelpemidler, er at alderdomstegn ofte kommer snikende, og at man derfor ikke innser behovene sine før det har gått unødig lang tid, sier Johnny Olsrød.

Nå håper gjengen at mange av kommunens seniorer finner veien til et av velferdsteknologihjørnene, og lar seg motivere og inspirere til å lære mer om alle de ulike hjelpemidlene som kan bidra til en mer selvstendig og komfortabel hverdag.

Standen på hvert sted vil være åpen hele mai og følger åpningstidene på de ulike stedene. Her finnes brosjyrer og informasjon som du kan ta med deg hjem.

Velferdsteknologihjørnet er en del av prosjekt “Digitale seniorer” , som med mottoet “Digitalt er ikke skummelt”, ønsker å tilrettelegge for økt digital deltagelse blant kommunens seniorer. På prosjektsiden kan du lese om de ulike tilbudene som finnes for eldre.