I 2015 startet arbeidet med gang- og sykkelvei langs Dølebakken/Lingelemveien på strekningen Ringveien – Storgata. Prosjektet var en oppfølging av Nasjonal transportplan (NTP), Nasjonal sykkelstrategi og Nasjonal gåstrategi. Finansiering av byggeplan og anleggsarbeidet for planlagt reguleringsplan ble vedtatt i handlingsprogram for fylkesvei 2024-2028. Utarbeidelse av byggeplan for gang- og sykkelveisanlegget kan starte når reguleringsplanen er vedtatt.
Mellom Sverdstadveien og Frøyas vei er anlegget ferdig bygget og tatt i bruk fra 2019.
Strekningen fra Midtåsen til Ringveien er under bygging i 2024-2026.
Strekningen Frøyas vei-Midtåsveien var planlagt etablert, men ble satt på vent som følge av at et eiketre i Midtåsen i 2019 hadde oppnådd stammeomkrets større enn 200cm. Da opprinnelig reguleringsplan ble vedtatt var det ingen eiker som var omfattet av forskriften om utvalgte naturtyper. Da dette er tilfelle nå, ble det viktig å redegjøre for alternativer, samt justere reguleringsplanen som følge av byggeplanen som er utarbeidet for strekningen Frøyas vei-Ringveien. Hele planen behandles derfor på nytt.
Reguleringsplanforslaget var til 1. gangsbehandling i HMP den 14.05.2025, sak 074/25 (vedlegg 9), hvor det ble fattet enstemmig vedtak: Forslag til detaljregulering Fv-3068 Dølebakken, Ringveien - Storgata gbnr. 614/2 m.fl. datert 03.03.2025, med tilhørende reguleringsbestemmelser datert 27.02.2025 sendes på høring og legges ut på offentlig ettersyn i tråd med plan- og bygningsloven §12-10.
Ved vedtatt plan oppheves følgende reguleringsplan:
- Reguleringsplan for Fv. 275 Dølebakken, Ringveien - Storgata, planID 20070011
Beskrivelse av planforslaget
Planområdet ligger rett nord for Sandefjord sentrum, og strekker seg fra Storgata opp til Ringveien. Veistrekningen er ca. 1,8 km. Hensikten med planforslaget er å tilrettelegge for en trafikksikker løsning langs Dølebakken for både gående og syklende på strekningen mellom Frøyas vei og Midtåsveien. Det skal her etableres tosidig sykkelfelt og fortau.
Plankartet er justert som følge av byggeplanen som er i utarbeidet for strekningen Frøyas vei-Ringveien.
Mindre endringer som gjelder ferdig bygget strekning fra Sverdstadveien- Frøyas vei tas også inn i den reviderte reguleringsplanen, slik at denne er oppdatert i henhold til ferdig bygget anlegg.
Det er i dag 50-sone fra Lingelemveien 14 til Frøyas vei. Dersom reguleringsplanen vedtas, vil det bli 40 km/t på hele strekningen som omfattes av reguleringsplanen. Fortauet heves med høyere kantstein for trinnfri atkomst til buss ved kantstopp. Det etableres også ledelinjer (oppmerksomhetsindikatorer) i fortauet som avsluttes ved varselheller før kantstein.
For å kunne fullføre anlegget må det felles en hul forskriftseik og seksten mindre eiker langs Midtåsen. Det er i planforslaget redegjort for naturmangfold (vedlegg 8) og alternative traseer til den aktuelle strekningen (planbeskrivelsen, vedlegg 3). Planforslaget inkluderer også en ROS-analyse (vedlegg 7).
Klagemulighet
Kommunestyrets vedtak kan påklages til Statsforvalteren i Vestfold og Telemark. Eventuelle klager sendes til Sandefjord kommune ved postmottak@sandefjord.kommune.no eller til
Sandefjord kommune, seksjon for klima-, byggesak- og arealforvaltning
Postboks 2025
3202 Sandefjord
innen 29.11.2025.
Eventuelle krav om erstatning etter plan- og bygningsloven § 15-3 for tap som følge av reguleringsplanen eller krav om innløsning av grunn etter § 15-2 må fremmes for Sandefjord kommune innen 3 år.
Saksfremlegg, vedlegg, behandling og vedtak