Etikk i hverdagen

Sandefjord kommune forvalter fellesskapets midler og er avhengig av et godt omdømme og tillit fra dem som møter oss. 

Det er viktig at kommunen opptrer skikkelig i all sin virksomhet. Både folkevalgte og ansatte har ansvar for at redelighet, ærlighet og åpenhet skal kjennetegne virksomheten.  

Våre etiske retningslinjer omhandler

  • møte med kommunens innbyggere
  • likestilling, inkludering og mangfold
  • nære relasjoner
  • taushet og fortrolighet
  • forvaltning av samfunnets fellesmidler
  • habilitet
  • gaver og andre fordeler i tjenesten
  • privat bruk av kommunens utstyr
  • bierverv
  • offisielle sammenhenger og tjenestereiser
  • åpenhet
  • ansattes ytringsfrihet og rett til å varsle
  • digitale kommunikasjonsverktøy og sosial medier

Alle plikter å overholde lover, forskrifter, avtaler og reglementer som gjelder for kommunens virksomhet. Dette er oppsummert i kommunens etiske reglement.