Kunnskap, barn og unge

Kunnskap, barn og unge (KBU) har ansvar for tjenester til barn og unge opp til 18 år. Noen tjenester har tilbud opp til 23 år.

Kommunalområdets målsetting er å legge forholdene til rette for at alle barn i barnehage og skole skal oppleve en trygg barndom, tilhørighet og mestring – og gjennomføre videregående opplæring.

I KBU finnes ulike jobbmuligheter og stillinger fordelt på

  • kommunale barnehager
  • skoler
  • barnehagemyndighet og 
  • oppvekst og helse

I seksjon «oppvekst og helse» finner du forebyggende helsetjenester:

  • helsestasjon med svangerskapsomsorg
  • skolehelsetjeneste
  • helsestasjon for ungdom
  • migrasjonshelse
  • smittevern
  • reisevaksinasjonskontor
  • psykisk helsetjeneste til barn og unge
  • barneverntjeneste
  • PPT og
  • stab

Yrkesgrupper knyttet til «oppvekst og helse» er jordmødre, helsesykepleiere, ergo- og fysioterapeuter, barnevernspedagoger, psykologer, familieterapeuter, merkantile, spesialpedagoger m.fl.  

For tiden arbeider vi med implementering av «Tenk Sammen» som skal sikre et tverrfaglig godt samhandlende og kvalitetssikret tilbud til kommunens barn og deres familier. Har du lyst til å være med å bidra til en god oppvekst for barn og unge?

Søk på jobb hos oss! 

Charlotte Svartsrød Pedagogisk leder ved Bugården barnehage:

Ped.leder Charlotte

"Jeg jobber i en av Sandefjord sine kommunale barnehager. Det har jeg gjort siden 2008. Jeg har bachelorgrad i studiet som den gang het førskolelærer, og videreutdanning i spesialpedagogikk. Jeg har opplevd at folk undervurderer yrket, og ikke ser hvor ærefult oppdrag vi har hvor pedagogikken ligger bak alt vi gjør. Min utdanning er spisskompetanse rettet mot barnehage. Arbeidsdagen min som pedagogisk leder er variert. Ingen dager er like. Jeg jobber med voksne og barn, ute og inne, og jeg må kunne planlegge og ta ting på sparket. Barn spør mye, og jeg må kunne litt om alt for å svare eller undre oss sammen for å gi dem det kunnskapsgrunnlaget de skal ha videre i livet. Det er vi i barnehagen som starter den begynnende forståelsen og undringen for videre livsløp.

Jeg er med på å ta vare på det kjæreste mange har, og jeg får tillit fra foreldre til å gi barna det kunnskapsgrunnlaget de skal ha for å starte på skolen. Jeg kan bidra direkte til at barn får en bedre barndom fylt av verdifull kunnskap og varierte erfaringer

Jeg synes det er viktig at vi minner oss selv på hvor viktig samfunnsoppdrag barnehagelærere har. Sandefjord kommune tar oppdraget på alvor ved å legge til rette for gode systemer, faglig utvikling og at vi blir lyttet til for å videreutvikle tjenesten sammen."

Jorunn Grødalen, Helsesykepleier ved Skolehelsetjenesten, ungdomshelse og migrasjon:

Jorunn, helsesykepleier

"Mitt navn er Jorunn Grøndalen, jeg er helsesykepleier i Sandefjord kommune. Her har jeg jobbet siden 2016. Før jeg ble helsesykepleier jobbet jeg på barneavdelinger på sykehus, først på Rikshospitalet i Oslo og etter hvert i Tønsberg.

En helsesykepleier er en sykepleier med videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid til barn og unge. Arbeidet er omfattende; fra detaljerte helseundersøkelser til veiledning og støtte, individuelle-, gruppe- og befolkningsrettede tiltak. I dag jobber jeg i skolehelsetjenesten. Skolehelsetjenesten er en videreføring av helsestasjonsprogrammet, i min jobb møter jeg alle barna på min skole. Min arbeidshverdag er variert, og ingen dag er lik. Vi følger skolehelseprogrammet som er basert på våre nasjonale faglige retningslinjer. Noen av våre kjerneoppgaver er vaksinering, vekstoppfølging, forebygging av vold og overgrep og mye mer. Jeg har tett samarbeid med skolens ledelse og lærerne. Jeg underviser i flere trinn rundt tema som pubertet, psykologisk førstehjelp, identitet, vennskap og sosiale medier. I tillegg til dette er det oppfølging av enkeltelever rundt fysisk og psykisk helse, samt veiledning av foreldre. Vi har også et tett samarbeid med andre instanser i kommunen som jobber med barn og unge.

Jobben som helsesykepleier er mangfoldig og utfordrende. Relasjonskompetansen, omsorgsevne og ønske om å se og lytte til de menneskene du møter mener jeg er avgjørende egenskaper for en helsesykepleier. "