Sandefjord Bredbånd AS er solgt – kommunen sitter igjen med 1 milliard

Kommunestyret i Sandefjord har vedtatt å selge 100 prosent av aksjene I Sandefjord Bredbånd AS. Kjøperne er det nordiske infrastruktur-fondet Infranode og det norske telekom-konsernet Lyse, som kjøper henholdsvis 90 prosent og 10 prosent av aksjene.

Bygning - Klikk for stort bildeEt flertall i kommunestyret har vedtatt salg av Sandefjord bredbånd. Sandefjord bredbånd

– Vi er utrolig stolte og imponerte over de resultatene Sandefjord Bredbånds ansatte og styre har levert siden oppstarten i 2004. I tidligere Sandefjord kommune har selskapet sørget for bortimot 100 prosent dekning av fiber til våre innbyggere og næringsliv. Det var vår ambisjon å levere bredbånd av høy kvalitet, og dette er nå gjennomført i henhold til våre mål, sier ordfører Bjørn Ole Gleditsch.

Torsdag kveld godkjente et flertall i kommunestyret en fremforhandlet avtale om salg av alle aksjene i Sandefjord Bredbånd. Selskapsverdien er fastsatt til 1.012 millioner kroner. Justert for gjeld og andre poster sitter kommunen igjen med 1 milliard kroner når salget er gjennomført.

– Valget om å etablere Sandefjord Bredbånd for 20 år siden har dermed både vært vellykket for innbyggere og næringsliv som fikk tidlig tilgang til fiber, og for kommunen som selskapseier som nå sitter igjen med 1 milliard kroner, sier ordfører Bjørn Ole Gleditsch.

17.000 kunder

Sandefjord Bredbånd har rundt 17.000 kunder og er den ledende fiberaktøren i Sandefjord, med videre investeringsplaner for de neste fem årene. Selskapet ble etablert av kommunen i 2004 og har stadig utvidet fibernettverket siden den gang.

Sandefjord Bredbånd vil fortsette å levere bredbånd- og underholdningstjenester fra Lyse-eide Altibox, som sikrer kontinuitet og stabilitet for kundene. Sandefjord Bredbånd-organisasjonen vil forbli lokalt og fortsette å supportere de lokale kundene.

– Denne investeringen gjør det mulig for oss å sikre fortsatt leveranse av våre bredbånds og underholdningsprodukter til kundene. Vi skal fortsatt bygge ut og oppdatere viktig digital infrastruktur i Sandefjord og fortsette å gi de beste kundeopplevelsene, sier konserndirektør tele i Lyse, Eirik Børve Monsen.

– Dette er et langsiktig strategisk samarbeid hvor vi drar nytte av vår tunge erfaring med investeringer i nordisk infrastruktur. Vi ser fram til å ta over etter kommunen som en langsiktig og ansvarlig eier av Sandefjord Bredbånd, sier Erik Botnevik, partner og Norgessjef for Infranode.

Nordisk fond og norsk konsern

Lyse, som kjøper 10 prosent av Sandefjord Bredbånd AS, er et norsk energi- og telekomkonsern. Gjennom et landsomfattende partnerskap leverer konsernet bredbånds- og underholdningstjenester til en betydelig andel av befolkningen. Lyse bygger også Norges tredje 5G mobilnett. Telekomtjenestene leveres gjennom de nasjonale produktmerkevarene Altibox, Ice og NiceMobil. Lyse AS eies av Stavanger kommune og 12 andre kommuner i stavangerregionen.

Infranode, som kjøper 90 prosent av Sandefjord Bredbånd AS, er en langsiktig infrastrukturinvestor med et spesielt fokus på de nordiske landene. Infranode investerer i energi, digital infrastruktur, transport og sosial infrastruktur, og har kontorer i Stockholm, Helsinki, København og Oslo. Infranode har om lag 1,8 milliarder euro i kapital fra langsiktige, institusjonelle investorer, inkludert store nordiske pensjonsfond som Storebrand, Folksam, det svenske kommunale pensjonsfondet KPA Pension og det finske pensjonsfondet KEVA.

Grundig prosess

– Etter en grundig prosess som har vurdert risiko, oppnådd målsetning, prising av selskapet, sikring av ansatte, videreføring av god service og at vi har fått en seriøs kjøper som viderefører Altibox, falt konklusjonen på et salg. Salget av fibervirksomheten frigjør kapital til å realisere andre behov for ønsket vekst og utvikling i kommunen. Vi er fornøyde med å ha kommet frem til en avtale med Infranode og Lyse som sikrer de ansatte, kundene og kommunen på en tilfredsstillende måte. Inntektene av salget skal forvaltes med en langsiktig horisont og bidra til at viktige innvesteringer fremover blir gjennomført, sier Gleditsch.

Sandefjord kommune har engasjert Skandinaviska Enskilda Banken AB som sin finansielle rådgiver og Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig som sin juridiske rådgiver i forbindelse med salgsprosessen. I tillegg har et internt team i kommunen jobbet med saken siden kommunestyret vedtok å sette i gang en salgsprosess i mai i fjor.