Sammenslåing av eiendommer

Du kan søke sammenslåing av eiendommer når du eier flere eiendommer som grenser inntil hverandre, og der det er mer funksjonelt med en eiendom istedenfor to eller flere. Sammenslåing av eiendommer må registreres i matrikkelen, tinglyses og registreres i grunnboken.

Beskrivelse av tjenesten

Vi slår sammen grunneiendommer, festetomter og anleggseiendommer, hvis du ønsker å forholde deg til en eiendom istedenfor flere. Det kan være flere årsaker til at eiendommer skal sammenslås.

Vi kan anbefale sammenslåing hvis du f.eks. har en tilleggstomt som du ønsker innlemmet i en bolig, fritid eller industrieiendom. Vi anbefaler også sammenslåing hvis du har et gårdsbruk som består av mange gårds- og bruksnummer, og som skal drives under ett.

Sammenslåingen skal registreres i matrikkelen og sendes Kartverket for tinglysing og registrering i grunnboken..

Hvem kan søke?

Den eller de som er eier (har grunnbokshjemmel til) de eiendommene det skal søkes om sammenslåing av.

Vilkår

For å kunne sammenslå to eller flere eiendommer, gjelder disse vilkårene:

  • Det må være samme eier(e) på alle eiendommene som skal sammenslås.
  • Det må være lik pant eller pant i kun den eiendommen som skal bestå.
  • Eiendommene skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengene areal eller volum. Unntak kan gis i spesielle situasjoner.
  • I noen tilfeller kreves det samtykke fra rettighetshavere.

Hva koster det?

Tjenesten er gratis.

Hvordan søker jeg?

Du søker om sammenslåing på dette skjemaet.

Søknaden skal inneholde opplysninger om

  • eier- og festeforhold
  • hvilke eiendommer som skal sammenslås
  • hvilken eiendom som skal bestå
  • eventuell annen informasjon som er relevant for saken

Vår saksbehandling

Geodata- og oppmålingsenhet behandler søknaden etter matrikkelloven:

  • Vi sjekker om vilkårene for sammenslåing er oppfylt.
  • Dersom vilkårene er oppfylt, registrer vi sammenslåingen i matrikkelen.
  • Vi sender melding til tinglysing.
  • Når eiendommen er tinglyst, vil du motta et nytt matrikkelbrev

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?

Du må regne med en saksbehandlingstid på opptil 6 uker fra saken er registrert inn til kommunen, til saken er ferdig behandlet.

Kan jeg klage?

Klagefristen er tre uker fra det tidspunktet du har mottatt matrikkelbrevet eller orientering om matrikkelføring. De som avgjørelsen har betydning for, kan klage.

Du sender skriftlig klage til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.