Hva skulle miljøprosjektet «Renere Sandefjordsfjord» oppnå?

Miljømålet under utførelse ved oppryddingen var å oppnå klasse 1 eller 2 som er en god tilstand i fjorden basert på Miljødirektoratets tilstandsklassifisering for helserisiko knyttet til forurenset grunn (TA-2229/2007). Måloppnåelsen forventes nærmest umiddelbart etter at prosjektet er gjennomført. Miljømålet over tid er tilstandsklasse 3.

Tidligere var sjøbunnen i store deler av indre Sandefjordsfjord klassifisert med tilstanden dårlig, klasse 4, til svært dårlig tilstand, klasse 5. Den forurensede sjøbunnen inneholdt PAH, PCB, kvikksølv, kobber, bly og TBT.

Inndeling i tilstandsklasser i henhold til Klif - Klikk for stort bildeInndeling i tilstandsklasser i henhold til Klif

Tilstandsklassene er bygget på en risikovurdering av helse og gjenspeiler virkningen på mennesker. Klasseinndelingen er å forstå som et sett akseptkriterier for menneskers bruk av arealer med forurenset grunn.

Bakgrunnen for oppryddingen er en tiltaksplan utarbeidet av Veritas i samarbeid med Norges Geotekniske Institutt og Biologge i 2011. Planens dokumentasjonen av tilstanden, anbefalingen, og målsetningene var grunnlaget for at Miljødirektoratet gav Sandefjord kommune finansieringstilsagn i mai 2016.

Det er et nasjonalt satsningsområde å rydde i forurenset sjøbunn. Myndighetene har laget fylkesvise tiltaksplaner for opprydding i 29 områder langs norskekysten. Miljødirektoratet valgte i 2013 ut 17 områder som skulle prioriteres. Sandefjordsfjorden og Puddefjorden i Bergen var blant de utvalgte og vurdert med høyest prioritet. Fellesnevneren for områdene er at havne- og fjordområdene er sterkt forurenset av miljøgifter. For å sikre dagens bruk av fjorden og for at miljøgiftene ikke skal spres videre og forurense omgivelsene, må det ryddes opp i sjøbunnen ved hjelp av tildekking, mudring og deponering av masser.

I 2011 utarbeidet Veritas i samarbeid med Norges Geotekniske Institutt og Biologge en tiltaksplan for forurenset sjøbunn i Sandefjordsfjorden på oppdrag for Sandefjords kommune. Planens dokumentasjonen av tilstanden, anbefalingen og målsetningene var grunnlaget for at Miljødirektoratet gav Sandefjord kommune finansieringstilsagn i mai 2016.

Slik blir oppryddingen finansiert. - Klikk for stort bildeSlik blir oppryddingen finansiert.

Miljødirektoratet har prioritert 17 områder i Norge som trenger opprydding i sjøbunnen:

• Arendal
  • Bergen