Rettsinstruks

6 Hvilke saker skal forelegges for kommuneadvokaten

Kommunale virksomheter skal forelegge rettslige spørsmål i viktige og prinsipielle saker for Kommuneadvokaten. Sakene skal forelegges for kommuneadvokaten i god tid før beslutninger og vedtak skal fattes, eller kontrakter skal inngås.

Følgende saker skal som hovedregel alltid forelegges for kommuneadvokaten til vurdering, kvalitetssikring og/eller behandling:

1. Forliksklage, prosessvarsel og stevning.
  2. Prinsipielle saker som reiser behov for juridiske vurderinger, avklaringer eller råd.
  3. Utformingen av alle kommunale standardkontrakter og standard kontraktsvilkår.
  4. Kontrakter som reiser prinsipielle spørsmål, som avviker fra vedtatte standardkontrakter, eller standard kontraktsvilkår.
  5. Rettslige spørsmål i forbindelse med større omorganiseringer i kommunal virksomhet.
  6. Organisering av virksomhet i regi av andre rettssubjekter enn kommunen (aksjeselskap, stiftelser, IKS, mv.).
  7. Utforming av kommunale regler (instrukser, forskrifter, reglementer osv.).
  8. Saker som reiser forvaltningsrettslige eller kommunalrettslige spørsmål av prinsipiell karakter, eller som det av andre grunner er behov for å avklare.
  9. Viktige utredninger fra interne arbeidsgrupper/komiteer som reiser rettslige spørsmål.