Rammer for nærdemokratiordningen

Rammer for nærdemokratiordningen som vedtatt 28. oktober 2021 i kommunestyret. 

Mål med nærdemokratiordningen

  • Gode og trygge lokalmiljøer der alle innbyggere føler seg inkludert og deltar aktivt.
  • Samfunnsengasjement.
  • Kontakt mellom innbyggere og kommune - folkevalgte og administrasjon.

Nærmiljøutvalg

  • Geografisk inndeling: Inndeling i nærmiljøområder følger som hovedregel de til enhver tid eksisterende barneskolekretser (1-7) i Sandefjord kommune.
  • Medlemmer: Alle innbyggere som er bosatt i nærmiljøområdet er medlem av nærmiljøutvalget.
  • Styre: Hvert nærmiljøutvalg velger et styre. Representanter til styret kan velges blant innbyggere, representanter for foreningslivet eller fra institusjoner i området.
  • Selvstendig juridisk enhet: Nærmiljøutvalgene skal være registrert i Brønnøysundregistrene og ha eget organisasjonsnummer.
  • Vedtekter skal baseres på definert mal fra Sandefjord kommune. Nærmiljøutvalgene er livssynsnøytrale og partipolitisk uavhengige.
  • Årsmøte: Stemmeberettigede på årsmøtene er innbyggere i nærmiljøområdet.

Nærmiljøene

Nærmiljøutvalgene bidrar til:

  • Fysisk miljø i nærmiljøområdene som tilrettelegges for trygg, egenorganisert aktivitet og rekreasjon utendørs.
  • Varierte sosiale nettverks- og aktivitetstilbud der flere personer kan møtes.
    • På tvers av alder, kulturell bakgrunn og funksjonsnivå.
    • I grupper for fellesskap basert på alder eller evt andre behov.
  • Samarbeid med frivillige, institusjoner og lokale aktører.
  • Sosial samhørighet og aktivt medborgerskap.

Samhandling kommune - nærmiljøutvalg

  • Aktører: Samhandling, dialog og informasjonsutveksling skjer mellom kommune ved administrasjon og/eller folkevalgte og nærmiljøområdene ved deres valgte representanter i nærmiljøutvalgenes styre.
  • Møtepunkt
    • Fast årlig møte: Deltakere fra nærmiljøutvalgenes styre, utvalgsleder og kommunalsjef fra kultur, idrett og fritid
    • Ved behov: Etter initiativ fra kommune eller nærmiljøutvalg
  • Fast administrativ kontaktperson fra kommunen som ivaretar
    • Veiledning av nærmiljøutvalgene
    • Oppfølging av ordningen
    • Informasjon om ordningen internt i kommuneorganisasjonen og utad
  • Høringer og medvirkning i planer
    • Rutinemessig involvering av nærmiljøutvalgene ved styret i aktuelle saker som angår deres nærmiljøområde.
  • Nærmiljøutvalgene er en ressurs med utstrakt kunnskap om eget område. Kunnskapen om og fra lokalmiljøene synliggjøres og tillegges vekt.
  • Utvikling av rutinemessig involvering. Fast involvering av nærmiljøutvalg innenfor flere saksområder vurderes ved behov.

Rammebetingelser

Forutsigbare rammebetingelser ivaretas ved

  • Årlig økonomisk tilskudd fra Sandefjord kommune der hvert utvalg mottar en fast årlig grunnsum. I tillegg gis det et beløp per barn og ungdom fra 0 til og med 19 år som bor i nærmiljøområdet. Summen utbetales samlet. Nærmiljøutvalget må sende årlig anmodning om utbetaling, med bekreftelse på arbeid etter rammer for nærdemokratiordningen i Sandefjord. Protokoll fra årsmøtet, med alle vedlegg, skal følge anmodningen.
  • Anlegg på kommunal grunn. Sandefjord kommune vil etter søknad som hovedregel tillate etablering av enklere anlegg på kommunal grunn. Det forutsettes at formålet er innenfor de planer som gjelder for området, og at anlegget ivaretar mål for nærdemokratiordningen.
  • Nærmiljøutvalgenes økonomiske bidrag til samarbeidsparter skal ikke gis til ordinær aktivitet i regi av foreninger som får driftstilskudd fra kommunen.

Endring eller opphør

Det enkelte nærmiljøutvalg er en selvstendig juridisk enhet. Denne kan endres eller avvikles i henhold til vedtektene for organisasjonen.

Opphør, eller endring av den kommunale nærdemokratiordningen, krever politisk vedtak. Det skal være gjennomført en prosess med nærmiljøutvalgene i forkant.

Ved ev. opphør av et nærmiljøutvalg, eller ved avvikling av den kommunale nærdemokratiordningen, skal det gjøres en gjennomgang av evt etablerte anlegg som eies av nærmiljøutvalg. Anleggsgjennomgangen skal inkludere forutsetninger som lå til grunn for etablering, som grunneieravtaler. Kommunen har rettighet til å overta anlegget der kommunen er grunneier, eller der kommunen vurderer det hensiktsmessig og/eller mulig med videre drift i kommunal regi. Dersom anlegg ikke videreføres i kommunal regi, avklares muligheter for drift av andre, eller sanering.

Innestående driftsmidler hos nærmiljøutvalg som opphører overføres et eventuelt nytt nærmiljøutvalg, eller tilbakeføres til kommunen. Avsatte midler til vedlikehold og rehabilitering av anlegg, overføres til Sandefjord kommune dersom kommunen overtar ansvaret for aktuelle anlegg. Alternativt kan midler overføres annen drifter av anlegget eller til sanering dersom drift ikke blir videreført i kommunal regi.

Rammer erstatter

  • Overordnede målsettinger, vedtatt av fellesnemnda 20.9.16
  • Retningslinjer, vedtatt av fellesnemnda 20.9.16
  • Plan for arbeid med nærdemokratiordningen, vedtatt i Hovedutvalg for kultur, friluftsliv, by- og stedsutvikling14.6.17

Politisk behandling

Her er lenke til sak behandlet 28. oktober 2021 i kommunestyret: 119/21 - 21/121371 - Revidering av rammer for nærdemokratiordningen i Sandefjord kommune

I forkant av vedtak om nye rammer behandlet kommunestyret sak 053/21 - 21/3825 - Evaluering - nærdemokratiordningen

Utskriftsvennlig versjon 

Rammer for nærdemokratiordningen i Sandefjord kommune. (PDF, 136 kB)