Dagaktivitet for personer med demens

Dagaktivitet er for deg som har en demenssykdom eller kognitiv svikt, som bor hjemme og har behov for aktivitet og kontakt med andre. Tjenesten kan i tillegg ha avlastende effekt for pårørende.

Målet for tjenesten er at du skal kunne vedlikeholde og bruke egne ressurser så lenge som mulig, og oppleve mening og mestring. Du skal kunne ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre, til tross for sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne.

Målgruppe

Du som har demenssykdom/mild kognitiv svikt.

Tjenestebeskrivelse

• Dagaktivitetstilbud er primært for hjemmeboende personer med demens.
  • Tjenesten tildeles en eller flere ganger pr uke etter en individuell vurdering av behov.
  • Tjenesten omfatter måltider og transport.
  • Tjenesten kan gis som avlastende tiltak for deg som er pårørende.

Kriterier/vurderinger

• Vurderingen er basert på en individuell faglig vurdering av helse, funksjonsnivå og egenmestring.
  • Tjenestetilbudet tar utgangspunkt i dine ressurser og har fokus på hva som er viktig for deg. Målet er at du skal kunne bo lengst mulig i eget hjem.
  • Du som har en demenssykdom og bor i eget hjem.
  • Du som har behov for tilrettelagt fysisk og sosial aktivitet.
  • Du må kunne nyttiggjøre deg av tilbudet.
  • Avlastende tiltak for pårørende.

Merknader

Tjenesten er en betalingstjeneste, jf. forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester. Satsene fastsettes årlig av kommunestyret. Pris for dagopphold er 110 kroner per dag.

Utførere

Helsepersonell ved dagaktiviteten

Søknad

Digitalt søknadskjema for dagaktivitet for personer med demens