GravstellSandefjord kommune tilbyr stell og vedlikehold av gravsted gjennom en avtale kommunen har med en ekstern leverandør. For tiden er dette Agaia AS.I tillegg til stell kan du også bestille planter fra et eget sortiment. Ta hensyn til størrelsen på bedet når du velger antall planter, og at plantene vokser i løpet av sesongen. Kostnaden for avtale om gravstell avhenger av omfang av avtale. Logg deg inn i skjema bestilling av gravstell, så ser du hva de ulike delene koster. Hva inngår i gravstellavtalen? Vedlikeholdsperioden er fra 1. mai til 1. september Stell innen 31. mai: Spavendes bedet før planting. Dersom bedet har løk, knoller eller stauder, plantes dette tilbake etter jordarbeidet. Gjødsler bedet med fullgjødsel og kalker. Tilsyn hver 14. dag Klipper kanter, fjerner visne blomster og krafser i jorda. Vanning etter behov. Planting (om det er bestilt planter fra Sandefjord kommune): Stemorsplanter innen 17. mai Sommerblomster innen 15. juni. Hele gravstellsavtalen kan du lese her. (PDF, 204 kB) Bestilling av gravstell - frist 31. mars Fristen for bestilling av gravstell er 31. mars. Dette er også fristen for å endre eller si opp avtale om vedlikehold. Det er ikke mulig å bestille stell eller gjøre endringer for inneværende sesong etter fristen. Det er heller ikke mulig å bestille kun vanning.Bestilling gjøres av registrert fester i eget skjema. Her er oversikt over skjemaer fester kan benytte ved henvendelse til gravplassforvaltningen.Registrerte festere vil få informasjon om gravsted de er fester for når fester logger seg inn i skjema. For personer som ikke er registret som fester av gravsted i Sandefjord kommune, vil det ikke komme opp informasjon om gravsted.Du trenger ikke kontakte gravplassforvaltningen for å fornye avtalen, den fornyes automatisk fra år til år frem til du sier den opp. Hva har fester av gravsted ansvar for? Dette gjelder selv om du som fester har bestilt gravstell. Velger du å plante selv, må du sørge for at plantene er riktig plantet. Plantene skal ikke være høyere enn 1,50 meter. Bredden på plantebedet bestemmes av bredden på gravstedet og gravminnet, eller av selvvanningskassen. Meld fra straks du oppdager avvik i forhold til din bestilling. Dette må gjøres skriftlig, og helst med bilde, til gravplassforvaltningen. Fjerne blomstervaser, lys og liknende etter bruk. Påse at vedlikeholdspinnen står i bedet, og kontakt gravplassforvaltningen om den er borte. At gravsteinen står støtt og er sikret etter Forskrift til lov om gravplasser, kremasjon og gravferd (gravplassforskriften) §26. Private aktører som tilbyr gravplasstell Det er mulig å inngå egen avtale om gravplasstell utenom avtalen Sandefjord kommune har med Agaia AS. Dette kan kun gjøres med firmaene under. Avtale med disse firmaene administreres ikke av Sandefjord kommune. Ønsker du avtale med et av disse firmaene må du selv ta kontakt med det aktuelle firmaet.Norsk kirkegårdsservice ASJohannessen gravstell Gravstellerne ASVelstelt grav Vannposter på gravplassene På gravplasser og kirkegårder er det tilgjengelig sommervann. Vannet stenges i midten av oktober, og åpnes når det er frostfritt i bakken, ca april/mai.På Ekeberg gravlund er det en frostsikker vannpost som er åpen hele året. Denne er ved publikumstoalettene. Vinterdrift på gravplassene Vi prøver å holde gangveier, der det om sommeren er grus eller asfalt, framkommelige vinterstid. Stier over gras holdes ikke åpne av kommunen gjennom vinteren. Tilrettelegging for gravferder er en prioritert oppgave, og kan påvirke arbeid med framkommelighet vinterstid. Klage på gravstell Du finner skjema for å melde avvik i egen oversikt over skjemaer fester kan benytte ved henvendelse til gravplassforvaltningen.Registrerte festere vil få informasjon om gravsted de er fester for når fester logger seg inn i skjema. For personer som ikke er registret som fester av gravsted i Sandefjord kommune, vil det ikke komme opp informasjon om gravsted.