Trygghetsalarm

Trygghetsalarm kan brukes av personer i alle aldre som har behov for en ekstra trygghet i hverdagen. Formålet er å gi deg mulighet til å leve og bo selvstendig til tross for sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne.

Målgruppe

Alle pasient- og brukergrupper, uavhengig av alder, kan være i målgruppen.  Det gjøres en individuell faglig vurdering av din helse og ditt funksjonsnivå. Målet er å kunne bo lengst mulig i eget hjem. Tjenestetilbudet er variert, tar utgangspunkt i dine ressurser og har fokus på hva som er viktig for deg. 

Tjenestebeskrivelse

  • Gir deg mulighet til å varsle om behov for hjelp ut over eventuelt avtalte besøk
  • Det monteres nøkkelboks/elektronisk dørlås i tillegg til alarmen. På sikt skal alle få montert elektronisk dørlås
  • Dørlenker og innvendige låser kan ikke være i bruk.
  • Trygghetsalarmbrukere tilbys montering av røykvarsling med kobling oppimot 110-sentralen, dersom det ikke allerede er varsling med viderekobling til alarmsentaral/110-sentral på bygget.

Kriterier/vurderinger

  • Hjelpetilbudet vil avgjøres ut fra dine konkrete behov og kommunens ressurser. Tjenesten vil bli gitt ut fra det til enhver tid aktuelle hjelpebehov.
  • Vurderingsmomenter: 
    • Stor fallfare, klarer ikke komme seg opp igjen ved egen hjelp
    • Alvorlig kronisk sykdom med omfattende funksjonssvikt, eksempel; KOLS, diabetes, hjertesykdom osv.
    • Uttalt angstproblematikk
    • Klarer ikke å benytte fasttelefon eller mobiltelefon for å varsle om behov for hjelp på grunn av, eksempel; afasi, sterkt redusert syn eller hørsel, nedsatt motorikk eller kognitive utfordringer
  • Hvordan skilles det mellom innvilgelse etter forvaltningslovens regler og nødvendig helsetjeneste etter omsorgstjenesteloven: Vil igangsettelse av helsetjenester i hjemmet være nødvendig dersom alarm ikke er montert = alarmen er nødvendig helsetjeneste.

Merknader

  • Trygghetsalarm er en servicetjeneste til deg som bor i kommunen og er ikke en lovpålagt tjeneste
  • Avtale om ansvar for lading av alarmen inngås mellom deg og utføreravdeling
  • Tjenesten er en betalingstjeneste, jamfør forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester. Egenbetalingen er basert på husstandens samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag. Satsene fastsettes årlig av kommunestyret
  • Søknad om trygghetsalarm skal avgjøres ut fra en konkret helhetsvurdering basert på opplysninger fra deg eller andre (eksempel; pårørende, helsepersonell og så videre). Det kan gis råd og veiledning i bruk av alternative hjelpemidler som mobiltelefon (eksempel Doro-telefon), trådløs telefon eller private leverandører av trygghetsalarm. 

Forventninger til tjenestemottaker

  • Alarmsmykket bør bæres/være tilgjengelig hele døgnet
  • Boligen er tilgjengelig og merket med husnummer og navn ved inngangsdør
  • Ikke røyke ved besøk, eventuelt lufte i forkant av avtalt besøk
  • Tilrettelegge for at tjenesten kan utføres, med for eksempel: 
    • Rydde snø og strø privat vei slik at den er fremkommelig for kommunens personale
    • Hunder og andre husdyr holdes adskilt fra de ansatte

Utførere

  • Hjemmetjenesten
  • Bemannede bofellesskap 

Priser 

Satsene gjelder fra 01.01.2024

Månedsprisen avhenger av husstandens inntekt.

  • Inntekt 0-2 G: gratis
  • Inntekt 2-3 G: 486 kr 
  • Inntekt 3-4 G: 596 kr 
  • Inntekt 4-5 G: 712kr 
  • Inntekt 5 G og over: 761 kr 

Hvordan beregnes inntekten?

G refererer til folketrygdens grunnbeløp. Beløpet blir justert hvert år. Inntekten som legges til grunn, er husstandens samlede skattbare nettoinntekt før særfradrag ved siste tilgjengelige likning pr. 1. januar. Gi beskjed hvis inntekten er vesentlig endret etter siste likning.

Har en i husstanden fått tildelt hjelpestønad fra folketrygden til hjelp i huset, blir denne lagt til inntektsgrunnlaget.

Søknad

Digitalt søknadskjema for trygghetsalarm

Søknadsskjema for utskrift

Klageskjema for utskrift