4.1 Tilskudd tildeles etter søknad
Tilskudd tildeles bare etter på søknader fra foreninger og lag som omfattes av tilskuddsordningen. Organisasjoner med flere undergrupper søker samlet gjennom sin hovedforening.
4.2 Søknadsfrist for etableringstilskudd
Etableringstilskudd kan søkes fortløpende gjennom året.
4.3 Søknadsfrist for hovedtildeling
Søknad om grunntilskudd og medlemstilskudd må fremmes ved den årlige hovedtildelingen. Søknadsfrist for hovedtildelingen settes til 1. april hvert år.
Tidsfrist for innlevering av søknader kunngjøres av kommunalsjefen i januar/februar hvert år. Kunngjøring foretas i byens avis(er), på kommunens internettsider og på eventuell annen måte som til enhver tid anses hensiktsmessig.
Av kunngjøringen skal, i tillegg til søknadsfrist, også framgå søknadenes form, herunder om søknader skal leveres skriftlig og/eller elektronisk, bruk av kommunens søknadsskjema, og hvilke opplysninger og hvilken dokumentasjon søkere må levere for å komme i betrakting.
4.4 Søknader om tildeling av tilskudd ved hovedtildelingen – form, innhold med videre
Alle søknader om tildeling av midler ved hovedtildelingen må inneholde oversikt over antall medlemmer i ulike aldersgrupper, årsmelding/-rapport, revisorbekreftet og vedtatt årsregnskap og andre opplysninger som er nødvendig for behandling av søknader og som fremgår av kommunens søknadsskjema. Søknader som ikke inneholder/følges av slik informasjon, vil ikke bli behandlet.