Tilbakeslag ved spyling av avløpsledninger

Fra tid til annen må vi spyle avløpsledningene. Tilbakeslag kan dessverre oppstå.

Hvorfor det skjer

Det er svært liten sannsynlighet for tilbakeslag, men på grunn av omfanget av ledningsnett kommunen må spyle, er det dessverre noen som får tilbakeslag.

Sannsynlighet for tilbakeslag av avløp avhenger av:

• Fyllingsgrad i avløpsledninger
  • Lufting på avløp i privat bolig. Eldre boliger har ofte dårligere lufting enn nyere boliger. Jo bedre lufting jo mindre sannsynlighet for tilbakeslag.

Hva du kan gjøre

Hvis du opplever å få tilbakeslag så er det noen tiltak du bør gjøre:

• Dekk til toalett: Bruk en gammel fille/håndkle mellom toalettskål og lokk, sett så en 10l bøtte med vann eller en gjenstand med tilsvarende vekt som det ikke er så farlig med, over for å hindre sprut.
  • Dekk sluk: Legg en gammel fille/håndkle over sluk og sett så en 10l bøtte med vann eller tilsvarende over for å hindre sprut.
  • Fyll vann i vannlås: Noen ganger suges vannlåsene tomme på grunn av at det oppstår vakuum når det spyles. Sjekk at det er vann i samtlige vannlåser i boligen etter at spyling er utført for å hindre avløpslukt i bolig.

Les mer informasjon om spyling under avløp og rensing.