Søknad om vann- og avløpsarbeid

Kommunen skal godkjenne arbeider på private stikkledninger for vann og avløp, samt sanitærinstallasjoner i bygg, før arbeidene settes i gang. Her kan du lese om fremgangsmåte.

Foretak som skal utføre rørleggerarbeid og sanitærinstallasjoner skal være godkjent i nødvendig tiltaksklasse og ha sentral eller lokal godkjenning i henhold til plan- og bygningsloven.

Alt arbeid på innvendig og utvendig vann- og avløpsledninger skal omsøkes. Ved søknadspliktige arbeider kreves:

• søknad om sanitæranmeldelse
  • situasjonskart med ledninger og bygninger inntegnet
  • eventuelle erklæringer ved ledninger over annen persons eiendom eller ved felles ledninger

Kommunens ansvar begrenser seg til forhold på egne installasjoner og ledningsnett.

Kommunen kan kreve at eksisterende bebyggelse tilknyttes offentlig vann og avløp, hvis forholdene ligger til rette for det.

Gemini entreprenørportal

Sanitærmeldinger for eiendommer i Sandefjord kommune skal leveres inn via Gemini Entreprenørportal.

Dersom du ikke er bruker av løsningen, kan du registrere bruker her:

Skjema for felles ledning/ledning over annens grunn

Skriftlig erklæring må sendes inn som notat via entreprenørportalen. Sanitærmelding vil ikke bli behandlet før skriftlig erklæring er mottatt.

Mal for erklæring for felles ledning/ledning over annens grunn

Vi anbefaler at erklæringen tinglyses.

Erklæringen sendes for tinglysning til:

Kartverket Tinglysning
Pb 600 Sentrum
3507 Hønefoss

Utslippstillatelse

For utslipp av sanitært avløpsvann til hus, hytter og lignende som ikke skal tilknyttes kommunalt ledningsnett skal det søkes om utslippstillatelse i tillegg til å sende sanitæranmeldelse.

Graving

Ved graving kan du ta kontakt med gravemeldingstjenesten i Geomatikk:

Telefon: 09146/91 50 91 46

E-post: gravemelding.tonsberg@geomatikk.no

Nettside: www.gravemelding.no

Gravemelding med påvisning av eventuelle ledninger og kabler blir ikke behandlet før sanitæranmeldelse er godkjent.

Utførelse, kontroll og ferdigmelding

Utførelse av tiltak skal følge:

• Plan- og bygningsloven
  • Standard abonnementsvilkår for vann og avløp
  • Tekniske og administrative bestemmelser
  • Lokale forskrifter for Sandefjord kommune.

Sanitærmateriell skal tilfredsstille gjeldende godkjenningskrav (NIB).

Det er kommunen som utfører (etter regning) tilkobling til offentlig vann- og avløpsnett. Kommunen har tilsynsmyndighet i forhold til kontrollplaner.

Ferdigmelding skal sendes inn med målsatt skisse av utvendige ledningsanlegg, eventuelle erklæringer og serviceavtaler.

Lover og forskrifter

Forskrift om tømming av slamavskillere og tette tanker, Sandefjord kommune

Forskrift om vann- og avløpsgebyrer

Forskrift om påslipp av olje-, fettholdig og/eller industrielt avløpsvann til offentlig avløpsnett