De fleste i Sandefjord har god helse, men det er store forskjeller

Selv om flertallet av kommunens innbyggere har gode levekår og sunn helse, finnes det utfordringer som barnefattigdom, unge utenfor arbeid og lav fysisk aktivitet. Dette viser en ny oversikt over helsetilstanden hos Sandefjords befolkning. På torsdag behandles den i kommunestyret.

Barn går over en hengebro - Klikk for stort bildeFysisk aktivitet og deltagelse i fritidsaktiviteter er viktige faktorer for god helse og livskvalitet Håvard Flaatten

Du kan følge kommunestyret direkte på vår strømmekanal fra klokken 18.00 torsdag 23. november.

Blant utfordringene som trekkes fram i folkehelseoversikten, er de store forskjellene mellom ulike grupper og den psykiske helsetilstanden, spesielt blant unge.

Hovedutfordringene er sortert under to ulike temaområder der det ene er oppvekst- og levekår og det andre knytter seg til helserelatert atferd.

Levekårsutfordringer

Sandefjord har en relativt høy andel barnefattigdom og unge som står utenfor arbeid, utdanning og opplæring. Barnefattigdom og utenforskap er risikofaktorer for dårligere helse, både fysisk og psykisk. Folkehelseoversikten viser også at enkelte geografiske områder i kommunen har større levekårsutfordringer enn andre.

Helserelatert atferd

Fysisk aktivitet og søvn er også viktige faktorer for god helse. I Sandefjord er det for få voksne som er fysisk aktive nok, og mange ungdom får for lite søvn. Deltagelse i fritidsaktiviteter er en annen viktig faktor for god helse og livskvalitet, og her ser vi store forskjeller i barn og ungdoms deltagelse ut fra foreldres inntekts- og utdanningsnivå.

Viktig grunnlag for videre arbeid

Fremover blir det viktig å jobbe for langsiktige strukturelle endringer og styrke det brede, universelle folkehelsearbeidet i kommunen med konkrete tiltak der det er behov. Folkehelseoversikten skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi.
Kommunedirektøren vil vurdere mulighetene for en områdesatsing for soner i kommunen med en konsentrasjon av levekårsutfordringer. Egen sak om dette blir lagt fram for politisk behandling i januar/februar.

Folkehelseoversikt og levekårskartlegging 2023_hovedfunn (1).pdf (PDF, 2 MB)