Feiring av 20 år med lærings- og mestringssenter i Sandefjord

Lærings- og mestringssenteret (LMS) i Sandefjord feiret en milepæl forrige uke, da de markerte sitt 20-årsjubileum. Det ble en minneverdig begivenhet som samlet hundrevis av deltakere, fra ulike organisasjoner, foreninger, brukere og enkeltpersoner som har blitt berørt av LMS sitt arbeid gjennom årene. Med en varm atmosfære av samhold og takknemlighet ble dagen en minneverdig anledning til å reflektere over betydningen av LMS.

deler av LMS forum - Klikk for stort bildeLMS-forum har planlagt for den store dagen. Her står deler av forumet fra venstre Ragnar Johansen, Randi Hovde, Gunnbjørg Furuset, Karin Rød, Bjørn Johannessen, Anne Corneliussen, Britt Gogstad Haugen og Dag Gladsø. Renate Bjørnemo Gjerken

– Jeg visste ikke at vi var så mange en gang! Uttrykte en av deltagerne.

Arrangementet fant sted på kaféområdet ved Sandefjord Medisinske Senter, hvor det var rundt 20 stands som var spredt rundt i lokalet, hver med informasjon om sine unike tilbud og tjenester. Videre ble ettermiddagen fylt med faglige foredrag, som historien til LMS og Det eneste sikre er forandring og minneord i auditoriet. Det ble et bredt spekter av innslag som gjenspeilet mangfoldet og samholdet ved LMS.

Med fokus på LMS

Ordfører Bjørn Ole Gleditsch uttrykte sin takknemlighet til både ansatte og frivillige for deres innsats, og han delte statistikken om de imponerende 19 000 menneskemøtene som LMS sammen med bruker – og pårørendeorganisasjonene var direkte eller indirekte involvert i i løpet av 2023.

LMS startet for 20 år siden, da en engasjert Øyvind Kristiansen og helsevesenet arbeidet sammen for å etablere det første kommunale LMS. Ideen var å skape et lavterskeltilbud med fokus på brukernes behov og mestring. Gjennom årene har LMS utviklet seg til å bli en viktig møteplass for utveksling av erfaringer, støtte og faglig veiledning.

– Ideen bak LMS var at det skulle være et lavterskeltilbud, med brukeres behov i fokus. Et naturlig sted å forholde seg til på tvers, og med en rådgivende og veiledende funksjon, formidler foredragsholderne for historien til LMS, Randi Hovde, Anne Corneliussen og Britt Gogstad Haugen.

Blant de mange som delte sine historier var Eli Hansen, tidligere leder av Sandefjord medisinske senter (SMS), som beskrev seg selv som en "Lærings- og mestringsjunkie" og snakket om betydningen av å håndtere kroniske sykdommer med støtte fra LMS.

– SMS skiller seg fra andre helsehus ved blant annet å ha et LMS sammen med enhet forebygging og mestring, forteller Eli Hansen.

Til minne om

En tidligere pådriver for LMS, gikk bort tidligere i år, og det var et tydelig savn, ettersom han ble minnet flere ganger i løpet kvelden. Både under ordførerens tale, under Svein Lie sitt foredrag “Det eneste sikre er forandring” og under foredraget om historien til LMS, hadde de fått talen og brukte deler av denne. Talen hadde Øyvind Kristiansen laget før han gikk bort, og som var klar til å presentere på den store dagen.

Samarbeid i fokus

MS-foreningen på stand - Klikk for stort bildeMS-foreningen hadde stand med konkurranse. Her fikk man muligheten til å vinne et påskeegg fylt med godteri. Her står Anita Castro, Hanne Elisabeth Vilke, Vibeke Utvær og Hege Tange Renate Bjørnemo Gjerken

Gjennom stands, samtaler og fellesforedrag ble arrangementet ikke bare en feiring av fortiden, men også en påminnelse om den viktige rollen LMS spiller i lokalsamfunnet i dag og i fremtiden.

Som en av deltakerne uttrykte det: "Dere er gull verdt!".

Med høydepunkter som foredrag, minnetaler, og en varm atmosfære av samhold og takknemlighet, var LMS sitt 20-årsjubileum en inspirerende påminnelse om betydningen av det å lære seg å leve med helseutfordringer i fellesskap og støtte.

Lærings- og mestringssenteret ser frem til mange flere år med samarbeid på tvers av organisasjoner og det å tilby støtte, veiledning og håp.