Forventer at foreldrene følger med

Elsparkesykler fyller gatene, og mange unge suser rundt i høy fart. Politiet og kommunen ber foreldre om å snakke med barna om sikker kjøring – og ta ansvar for at kjøringen skjer både lovlig og trygt.

Tre personer står ved en vei. De har en elsparkesykkel mellom seg. - Klikk for stort bildeAlain Stony Bile Sondey, Kim Grytting Andersson og Helga Østebrød ber innstendig foreldre om å ta et større ansvar for hvordan de unge bruker elsparkesykkel. – Foreldrenes engasjement er helt nødvendig, sier Østebrød. Sigfrid Kvasjord

– Foreldre må gjøre mer for å sikre at barna og ungdommene ferdes trygt og lovlig på elsparkesykkel, sier politiførstebetjent og kommunens politikontakt, Helga Østebrød. 

Politiet håndhever trafikkregler og følger opp farlig eller ulovlig kjøring, men ansvaret ligger hos foreldrene og ungdommen selv.

Kommunen, som er sertifisert som trafikksikker kommune, jobber med sikker infrastruktur og holdningsskapende tiltak for alle trafikanter.

– Vi ønsker å fremme trygg ferdsel, både for fotgjengere, syklister og elsparkesykkelbrukere, sier Alain Stony Bile Sondey, som jobber med trafikksikkerhet i Sandefjord kommune.

Hovedansvaret ligger hos foreldrene

Østebrød påpeker at utfordringen ikke bare gjelder de elsparkesyklene man kan leie i byen, men også private elsparkesykler.

– Noen av disse er trimmet og kan gå betydelig raskere enn det som er lovlig. Det øker risikoen for ulykker, og vi ser ofte ungdom som overser faren, sier hun.

Hun mener at foreldre ikke bare bør snakke med barna sine, men også ta hovedansvaret for å sette rammer, grenser og begrensninger for barnas bruk av elsparkesykkel.

– Politiet forventer at foreldre følger opp dette, ettersom vi ofte ser at ungdommer kjører flere sammen på én sparkesykkel eller velger å trimme den. Politiet har ikke kapasitet til å håndheve dette alene, og derfor er foreldrenes engasjement helt nødvendig, påpeker politiførstebetjent Østebrød.

Mange er nok godt kjent med hvor lett det er å få elsparkesykkelen til å gå raskere enn tillatt. Foreldrene har ansvar for å følge med på om dette er gjort på ungdommens elsparkesykkel, for eksempel om det er gjort via en nedlastet app.

Regler og konsekvenser

Uvettig bruk kan få alvorlige konsekvenser. Politiet minner om at krasj kan føre til personskader, noen ganger alvorlige, og i verste fall livstruende skader. Brudd på trafikkreglene kan også medføre bøter, beslag av elsparkesykkel eller straffereaksjoner.

– Selv små uhell kan ha store konsekvenser for både brukeren og andre trafikanter, sier Østebrød og peker på tydelige regler:

  • Det er ikke lov med to på sparkesykkelen
  • Det er påbudt med hjelm for alle under 15 år
  • Det er ikke lov å kjøre raskere enn 20 km/t
  • Bryter du reglene og blir tatt så tar politiet sparkesykkelen (og du får den ikke tilbake)
  • Elsparkesykkel er et motorkjøretøy og det er krav om ansvarsforsikring. Har du ikke det, og det skjer en ulykke, kan du bli personlig ansvarlig og det kan bli dyrt!

Kommunen fremhever også at skade på offentlig eiendom, som fortau, gjerder eller biler, kan få økonomiske konsekvenser.

– Ungdom må forstå at uvettig bruk ikke bare er farlig, men kan koste mye, sier Alain Stony Bile Sondey.

Respekt i trafikken

– Respekt i trafikken er avgjørende for at alle skal kunne ferdes trygt. Ved å vise hensyn – enten man går, sykler eller bruker elsparkesykkel – bidrar man til et bedre miljø for alle, sier SLT- og folkehelsekoordinator i kommunen, Kim Andersson.

–  Alle trafikanter har et felles ansvar for å følge reglene og ta hensyn til hverandre. Dette gjelder selvsagt også de som bruker elsparkesykkel, hvor det er viktig å være oppmerksom på både fotgjengere og andre kjøretøy, og tilpasse farten etter forholdene. Med omtanke og gjensidig respekt kan vi skape et tryggere bymiljø for alle som ferdes der, sier Andersson.

Konkrete tips til foreldre:

  • Lær barnet om hva som er lov og ikke, og hvorfor reglene finnes. 
  • Gå gjennom elsparkesykkelen sammen med barnet. Vis hvordan lys, bremser, hjelm og fart fungerer.
  • Sjekk om sykkelen har app, og kontroller innstillinger. Bruk «barnemodus» eller lås farten til maks 20 km/t hvis mulig.
  • Vurder barnets modenhet og forståelse av risiko.
  • Snakk om gruppepress og ansvar – hva gjør man når venner kjører to på én, uten hjelm eller i høy fart? 
  • Lag en tydelig avtale med barnet om hva som er greit og ikke. Vær tydelig på at brudd får konsekvenser.
  • Undersøk mulighetene for manipulering av den aktuelle modellen – og vis barnet at du følger med.
  • Oppfølging over tid er viktig.