Fra 75 til null overliggere

For første gang har det gått en hel måned uten overliggere fra Sandefjord på sykehuset. Det er gode nyheter for både pasienter og skattebetalere i kommunen. 

Pasient i seng - Klikk for stort bildeFra 75 til ingen overliggerdøgn. Det er bra for både pasienter og skattebetalere. Mostphotos

En overligger er en pasient som er klar for utskrivelse fra sykehus, men som blir liggende fordi kommunen ikke er klar til å ta imot vedkommende for videre oppfølging. Det fakturer sykehuset kommunen snaut 6000 kroner per døgn for.

Tror på nullvisjon

I flere år har Sandefjord hatt flere overliggerdøgn, i snitt ca. 75 hver måned. Det betydde en merkostnad for kommunen på nesten 5,2 millioner kroner, bare i 2024. Men i april i år ble altså denne negative trenden ikke bare snudd – den ble satt til null! Det er et tall kommunalsjef for helse, sosial og omsorg, Kristin Liset håper og tror de vil se flere ganger framover.

– Ja, nullvisjonen lever, for dette har ikke kommet tilfeldig, men er et resultat av målrettet endringsarbeid, forteller kommunalsjef Kristin Liset.

Smidige prosesser til innbyggernes beste

Helseforvaltningen i kommunen har sett på detaljene i logistikken og har omorganisert driften internt. Det inkluderer blant annet den såkalte «vakttelefonen». Her sitter løsningsorienterte saksbehandlere som håndterer all dialog med sykehuset og utførertjenestene internt i kommunen knyttet til pasienter som er innlagt.

– Sammen dreier vi nå skuta også på dette området, slik at vi kan få til smidige prosesser, til innbyggernes beste, sier Kristin.

Samhandling er nøkkelen

Kommunalsjef Kristin Liset - Klikk for stort bildeKommunalsjef Kristin Liset er strålende fornøyd med utviklingen på overliggerdøgn. Eivinn Ueland

Kommunen skal bidra til god samhandling og gode pasientforløp som sikrer helhetlige tjenester. I dette ligger det også et stort ansvar for å ta imot pasienter fra sykehuset. Når pasientene er utskrivningsklare, innebærer det at sykehuset anser sitt behandlingsansvar som ivaretatt og ferdig. Da starter videre oppfølging og rehabilitering i kommunen.

– Samhandling er nøkkelen til helhetlig pasientoppfølging, og vi er glade for den gode dialogen i det løpende samarbeidet med sykehuset og øvrige seksjoner i HSO. Her er dialogen med Sandefjord medisinske senter, Senter og hjemmetjenester og Bo og behandlingssentre, spesielt viktig.

Bedre pasientforløp med egen koordinator

HSO planlegger også å etablere en pasientkoordinator, som skal være en ressurs på døgnavdelingene ved Sandefjord medisinske senter. Dette er et ledd i endringsarbeidet for å bidra til bedre pasientforløp i kommunen og redusere antall overliggere.

– Rekrutteringsprosessen er i gang, og vi regner med å ha denne rollen på plass i august. Vi mener dette også vil gi resultater, slik at vi skal klare å bevare denne positive trenden vi nå ser, sier en optimistisk kommunalsjef.