Her er de aktuelle skoletomtene

I fjor startet prosjektet «Tomtesøk for nye skoler i Sandefjord sentrum og øst». Det er et omfattende arbeid som nå endelig blir presentert.

– Vi har kartlagt mulige skoletomter og gjennomført konsekvensutredning av disse. Nå presenterer vi det arbeidet vi har gjort, sier Signe Moland, som leder prosjektet i Sandefjord kommune.

Grønne og gule tomter

– Gjennom et fortellerkart og en sak som nå sendes til våre folkevalgte, ønsker vi å informere om arbeidet som er gjort og bidra til et veloverveid valg av skoletomter senere, understreker Moland.

Fortellerkartet viser hvilke undersøkelser og hvilke momenter som er tatt med i prosjektet. Det viser at det er mange hensyn å ta når vi leter etter aktuelle tomter i Sandefjord sentrum og øst.

Mange tomter kan være aktuelle, men det er fem tomter som er merket med fargen grønn og som dermed peker seg ut som de mest aktuelle tomtene. I fortellerkartet omtales disse fem tomtene som:

Kart som viser Sandefjord. Ti tomter er markert.  - Klikk for stort bildeMulige tomter for nye skoler.

• Breidablikk
  • Heimdal øst
  • Breiliveien
  • Tivolitomta og Folkets hus
  • Lunden

Det er ytterligere fem kartlagte tomter som får merkelappen “gul” og som også kan være aktuelle som skoletomter. Undersøkelsene som er gjort til nå, viser at det er noen flere utfordringer og svakheter ved disse, men som likevel kan utforskes videre. Ved å se på andre hensyn enn det som er gjort til nå i arealsøket, kan også disse gule tomtene være aktuelle for nye skoler.

Se fortellerkartet her

(Fortellerkartet fungerer både på desktop og mobil, men det er mest oversiktlig og enklest å navigere i om du ser det på en større skjerm enn mobilskjermen din.)

En gjennomsiktig prosess

Det er altså flere undersøkelser og vurderinger som må gjøres før vi til slutt kan sitte igjen med konkrete planer for hvor nye skoler skal plasseres i kommunen vår.

Denne første fasen med tomtesøk er nå gjennomført. Det neste som skjer nå er at de folkevalgte får saken til diskusjon og videre behandling. Det starter i råd og MP-utvalg i uke 17. Så får formannskapet saken og innstiller til kommunestyret.

– Vi ønsker en åpen og gjennomsiktig prosess. Derfor håper vi mange vil utforske fortellerkartet vårt, og spør gjerne dersom dere trenger hjelp til å navigere, sier Moland.

Det er kommunedelplanen for barnehage- og skolestruktur som ligger til grunn for dette prosjektet. Den kommunedelplanen ble vedtatt i november i fjor.

Spørsmål?