Hvordan syns du det er å sykle i kommunen vår?

Sykling er for alle. Vi ønsker å legge til rette for en kommune som er god å sykle i for både store og små.

Si din mening

To syklister. En mann og to barn. Det ene barnet i sykkelvogn - Klikk for stort bildeSykkelundersøkelse Syklistforeningen

Men hvordan ser veiene våre ut for syklister? Har du en mening om dette, vil vi gjerne at du svarer på en undersøkelse som Syklistforeningen har laget. Svarene vi får vil gi oss innsikt i utfordringer for syklistene og hvilke muligheter vi har til å legge til rette for en bedre sykkelby.

Vil du at Sandefjord skal bli Norges beste sykkelby?

Svar på undersøkelsen og si din mening om hvordan vi kan forbedre oss.

Helt grønn skolevei

Vi er godt i gang med aksjonen Helt grønn skolevei for alle barneskolebarn i Sandefjord og flere andre kommuner. Elevene får poeng når de sykler eller går til skolen og klassene konkurrerer med hverandre. Aksjonen varer til 24. mai og vil føre til mange barn ute på veiene.

Vi ber alle om å ta hensyn til de uerfarne trafikantene slik at de kommer seg trygt til og fra skolen.

Bruk hjelm

Sandefjord kommune er sertifisert som en Trafikksikker kommune. Dette betyr at vi har fokus på og planer for trafikksikkerhet i kommunen. Nå i mai har vi fokus på hvor viktig det er å bruke sykkelhjelm.

• Riktig bruk av en god sykkelhjelm er det beste du kan gjøre for å ta vare på deg selv når du sykler. En god sykkelhjelm er både lett å finne og lett å holde i god stand – og holder deg beskyttet mot den vanligste og mest alvorlige sykkelskaden.
  • Opp mot 80 prosent av alvorlige skader syklister opplever skyldes smell og støt mot hodet. Bruk av sykkelhjelm er dermed den beste beskyttelsen du har som syklist.

God sykkeltur til alle!