Ikke kommunalt fyrverkeri på nyttårsaften

Sandefjord kommune har i samråd med tidligere bidragsytere  og samarbeidspartnere kommet til at det ikke blir invitert til innsamlingsdugnad for å gjennomføre felles fyrverkeri nyttårsaften.

Vi oppfordrer alle kommunens beboere å gjester til å ta hensyn til dyr og mennesker og til å følge reglene for privat oppskytning av fyrverkeri:

Slik bruker du fyrverkeri riktig

• Det er 18-årsgrense for kjøp og bruk av fyrverkeri. Mindre stjerneskudd har 12-års aldersgrense, mens stjerneskudd som er over 30 centimeter har 18-årsgrense.
  • Forbered oppskytingen i god tid – finn et egnet sted og gjør det klart mens det er lyst og før festen starter.
  • Pass på at fyrverkeriet ligger utilgjengelig for barn og uvedkommende inntil oppskytningen starter.
  • Sørg for at fyrverkeriet skytes opp i en retning som ikke setter mennesker eller bygninger i fare. Husk å vurdere vindforholdene.
  • Les bruksanvisningen nøye før bruk, og følg anbefalingene.
  • Alle som ser på må stå på trygg og sikker avstand til fyrverkeriet.
  • Kontroller at fyrverkeriet er helt og uten skader. Skadet fyrverkeri skal ikke brukes.
  • Bruk tennstav.
  • Fyrverkeriet må plasseres på rett og ubrennbart underlag og støttes opp.
  • Sitt på huk, tenn lunta og gå. Etter at lunta er tent bør du umiddelbart vende ansiktet vekk og gå til sikker avstand fra fyrverkeriet.
  • Bøy deg aldri over antent fyrverkeri, det kan tenne før lunta har brent helt ut.
  • Ikke tenn fyrverkeri på nytt dersom det ikke tenner ved første forsøk. Fyrverkeri som ikke tenner ved første forsøk, skal stå i 30 minutter og dynkes grundig i vann før det fjernes.
  • Du må aldri kaste fyrverkeri i søpla, men levere det tilbake til forhandler.
  • Alkohol og fyrverkeri hører ikke sammen. La en edru person ta seg av oppskytningen.
  • Det er forbudt å bruke fyrverkeri på andre dager enn nyttårsaften mellom kl. 18.00 og 02.00. Utenom denne tiden må man alltid ha tillatelse fra politiet og lokalt brannvesen. Kommunen kan innføre lokale bestemmelser om bruk av fyrverkeri.
  • Det er ikke lov å skyte opp nødraketter/nødbluss i forbindelse med nyttårsfeiringen – kun i en nødssituasjon.
  • Det er totalforbud mot raketter med styrepinne.
  • Utdaterte og skadet nødraketter og bluss skal returneres til forhandleren for destruksjon.
  • Forhandlere av fyrverkeri skal være sertifisert av Norsk brannvernforening.

(Kilde: Norsk brannvernforening)

På en av sidene til Sandefjord brann og redning finner du kart over hvor det er lov å sende opp privat fyrverkeri nyttårsaften.