En stolt prisvinner, flankert av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (th) og priskomiteens leder, Marte Blikstad-Balas.
Thomas B. Eckhoff/DNVA
– Du glemmer ikke de gode lærerne dine. Karl Petter får denne prisen fordi han inspirerer omgivelsene og gjør en forskjell i mange menneskers liv, sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun da hun overrakte beviset og 50 000 kroner. Kunnskapsministeren trakk også fram Karl Petters dedikasjon for faget, hans bidrag inn i profesjonsfellesskapet og at han ikke er redd for å gå nye veier.
Unik innsats for elevene
I priskomiteens begrunnelse fremheves Karl Petter som en lærer som har lagt ned en ekstraordinær faglig og pedagogisk innsats, en som har vist en unik interesse og innsats både for elevene og for kroppsøvingsfaget. Han har alltid vært vitebegjærlig og interessert i skoleutvikling og elevenes læring. Han viser evne til innovasjon og samarbeid til elevens beste.
En viktig anerkjennelse
At det finnes mange dyktige og dedikerte ansatte i Sandefjordskolen er ingen hemmelighet. Når en av dem nå blir anerkjent med en prestisjetung pris, er det ekstra stas, synes kommunalsjef for kunnskap, barn og unge, Kristin Flåtten.
– Vi har grunn til å være stolte av alle de kompetente og engasjerte ansatte som jobber i skolene våre. Prisen er virkelig en flott anerkjennelse av Karl Petter Fons innovative arbeid ved Stokke ungdomsskole. Gratulerer så mye til Karl Petter!
Takknemlig vinner
Prisvinneren selv er ydmyk og glad for den gjeve utmerkelsen.
– Jeg er veldig takknemlig for at jeg ble både nominert av kollegaer, og funnet verdig til å bli tildelt lærerprisen. Det å utforske nye måter å undervise på er noe som trigger meg. Det at jeg har fått lov til å balansere arbeidstiden mellom å undervise elever i kroppsøvingsfaget, og samtidig forske på både egen og andres praksis, har åpnet opp mange nye muligheter for å utforske tilnærminger til faget som, forhåpentligvis, har bidratt til at mange flere elever syntes at faget er både lærerikt og interessant, sier den blide og engasjerte gymlæreren. Det er særlig lektorens engasjement og bidrag over tid for kroppsøvingsfaget som har imponert juryen:
«Fon har også tatt initiativ til en kobling av volleyballundervisningen og en pedagogisk modell kalt «Sport Education». Han har deltatt aktivt i samfunnsdebatten gjennom flere kronikker, og vært en pådriver for et mer inkluderende kroppsøvingsfag der elever vurderes på en rettferdig måte. Han har også utmerket seg i rollen som praksislærer for lærerstudenter og med faglig og pedagogisk tyngde tilrettelagt for å gi studentene erfaring med nye og moderne tilnærminger til undervisning»
Fakta
Ved siden av lærerjobben ved Stokke ungdomsskole, er Karl Petter universitetslektor ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving på Universitetet i Sørøst-Norge (20 %) som praksis II - lærer/kombinasjonslærer på GLU/PPU.
Han er også en del av FUSK-prosjektet (Forskningsbasert undervisning og samarbeid om læring i kroppsøving).
Akademiets lærerpris går til en lærer i grunnskolen eller videregående skole som har gjort en ekstraordinær faglig og pedagogisk innsats. Både rektorer, lærere, elever og foreldre kan nominere kandidater til Lærerprisen, som er på 50.000 kroner. Prisen deles ut annethvert år.