Lekkasjen er reparert og kokevarselet opphevet

Natt til torsdag ble vannledningen som har skapt problemer for mange i Sandefjord, reparert. Torsdag var vannet tilbake som normalt og lørdag ble kokevarselet opphevet.

Informasjon oppdatert lørdag 13. januar kl. 13.09:

Kokevarselet er nå opphevet
Alle vannprøver er analysert og resultatene for samtlige er gode.  Sms-varsel er sendt ut til berørte.

Sandefjord kommunes vann- og avløpsfolk har jobbet kontinuerlig siden vannlekkasjen oppsto tirsdag kveld, med å sørge for vann i krana hos innbyggerne i Sandefjord. Natt til torsdag ble ledningsbruddet reparert.

– Ledningsbruddet ble reparert i natt og rørene er nå fylt, sier Phillip Longva Karlsen, enhetsleder drift i Sandefjord kommune torsdag ettermiddag.

Ventilene mot de gamle vannsonene ble åpnet og vanntrykket stabiliserte seg relativt raskt.

Kommunen har tatt en rekke vannprøver på ulike steder for å sikre kvaliteten på vannet. Resultatene forelå lørdag formiddag, og alle viste seg å være negative, dvs gode. Kokevarselet er dermed opphevet.

Vannstopper på kjøkkenet?

Dersom det nå er husstander som ikke har fått vannet tilbake, så kan en årsak være at det er installert en elektronisk vannstopper i boligen. Denne kan være installert på hovedstoppekrana eller i tilknytning til kjøkken eller oppvaskmaskin.

I så tilfelle kan det være behov for å manuelt resette denne vannstopperen, eller kontakte rørlegger får å få vannet tilbake.

Bakgrunn

Det var tirsdag kveld det oppsto en vannlekkasje på Heimdal. Svært mange husstander mistet vannet.

Kommunen utbedret lekkasjen så raskt det lot seg gjøre, men omdirigering av vann gjorde at trykket ble dårlig hos mange husstander. Spesielt høyereliggende boliger opplevde at vannet enten var helt borte eller trykket dårlig.

Denne artikkelen ble først publisert 10. januar klokken 13.13 og er oppdatert flere ganger.