Minneord over tidl. rådmann Geir Ustgård

Lagspilleren, lederen og hedersmannen Geir Ustgård er død, 80 år gammel.

Portrettbilde av tidligere rådmann Geir Ustgård - Klikk for stort bildeDet er lite som er mer meningsfylt enn å få være med på å prege utviklingen av den byen du bor og lever, sa tidligere rådmann i kommunen, Geir Ustgård. Olaf Akselsen

Han var Sandefjord kommunes rådmann gjennom 12 år, fra 1991 til 2003. Geir Ustgård var et usedvanlig kunnskapsrikt og godt likt menneske som ledet kommunens administrasjon med stødig hånd. Fredag 13. oktober gikk Geir Ustgård bort. Han var aktiv til det siste, og etterlater seg et stort tomrom. Våre tanker går til kona Ragnhild, sønnen Tom, barnebarnet Petter og hans øvrige familie og nære venner.

Geir Ustgård startet sin yrkeskarriere i kommunen i 1973. Med den noe uvanlige tittelen «yngre jurist i teknisk sektor», skulle 30 år unge Ustgård med fartstid fra Kommunal- og arbeidsdepartementet og som dommerfullmektig i Horten, etter hvert overta jobben etter kommuneadvokat Knut Glad. Selv om det skulle gå nesten to tiår før rådmannsjobben ble Geirs faste post, fikk han prøvd seg i drøye 100 dager som konstituert rådmann høsten 1977. Som 34-åring viste han allerede prov på sitt store organisasjons- og ledertalent.

Min egen politiske karriere i kommunen startet tilfeldigvis det samme året som Geir Ustgård ble rådmann i 1991. Fra første dag opplevde jeg Geir som en faglig dyktig og samtidig lun og omgjengelig person, som raskt vant tillitt hos oss folkevalgte. «Tillit bygges stein på stein», var et av hans mantraer. Det gjaldt i relasjon til oss folkevalgte så vel som til lederkollegaer og andre medarbeidere i kommunens mangslungne organisasjon.

Rådmannen skjenker seg en kopp kaffe - Klikk for stort bildeRådmann Geir Ustgård gjør seg klar for nok en arbeidsdag på rådhuset. Olaf Akselsen

Geir hadde evnen til å se helheten og gjøre andre gode. Hans ledelsesfilosofi baserte seg på at gode resultater oppnådde man best gjennom andre. Det innebar å vise tillitt til de han hadde rundt seg. Han hadde ingen problemer med å akseptere at det også kunne gjøres feil. «Feilfrie organisasjoner er sjelden effektive», mente han.

Geir Ustgård var en rådmann med stor integritet. Han brydde seg ikke om selvhevdelse eller personlig prestisje. I sine anbefalinger tok han ikke taktiske hensyn eller skjelet til hva som kunne tenkes å bli vedtatt. I tillegg var han lojal. «Et absolutt krav er å vise lojalitet til de vedtak som fattes og gjennomføre dem, uansett hva jeg personlig mente om vedtaket», skrev han senere da han fortalte om sin rådmannsgjerning i boken «Pågangsmot og kongelig lunsj» fra 2012.

Flere viktige saker og hendelser preget det drøye tiåret Geir Ustgård var rådmann i Sandefjord. Hans dyktige lederskap bidro til viktige resultater på flere områder, og mange av dem kan vi se tydelige spor etter den dag i dag.

Tidlig 90-tall var krevende tider for Torp flyplass. Flyplassens fremtid sto på spill. Det var ikke bare jeg som lot meg imponere av rådmannens innsats den gangen, og hvor avgjørende den var for å opprettholde og styrke driften av Sandefjord lufthavn.

Turglade sandefjordinger, meg selv inkludert, kan også takke Geir for innsatsen han la ned for å bevare og utvide allemannsretten i flere av kommunens friluftsområder. Gjennom kjøp av blant annet Grubesand og deler av Yxnøy, ble det lagt til rette for at vi alle skulle få enda flere muligheter til å oppleve naturen i våre nærområder.

Geir snudde aldri kappen etter vinden. Derimot hadde han teft for gode, langsiktige løsninger. I 1994 innførte rådmannen hovedutvalgsmodellen for å organisere den politiske og den administrative virksomheten i Sandefjord – en hovedstruktur som fortsatt lever i beste velgående.
Sandefjords 150-års jubileum i 1995 bør også nevnes. Det ble en fantastisk markering, og alle som var der, vil huske dagen med stolthet og glede. Mange fortjente honnør for både planlegging og gjennomføring, og i så måte sto rådmannen i første rekke.

Geir ledet mange komplekse og krevende prosesser, deriblant vestfoldkommunenes forhandlingsutvalg ved tilbakeføringen av sykehjemmene fra fylkeskommunen og senere for HVPU-reformen. Han spilte en nøkkelrolle i opprettelsen av det interkommunale selskapet Vestfold krematorium og han var kommunens representant i Anders Jahres dødsbo.

Som rådmann hadde Ustgård en avgjørende rolle i salget av e-verket og avviklingen av kommunens interesser i Vestfold kraft. Et salg som innbrakte drøyt en milliard kroner, og som gir kommunen betydelige og kjærkomne investeringsmidler år for år.

Da Sandefjord Bredbånds ble etablert i 2004, var Geir selskapets første styreleder. Hans innsats under opprettelsen og utviklingen av Sandefjord Bredbånd, som i dag er verdsatt til godt over en milliard kroner, kan vanskelig overvurderes.

I år er det 20 år siden Geir Ustgård takket av som rådmann og ble seniorrådgiver i de siste to årene før han gikk over i pensjonistenes rekker. Selv etter sin utrettelige innsats i kommunen, fortsatte Geir med sitt store samfunnsengasjement til det siste. Runar sto hans hjerte nær, og som klubbens styreleder i en årrekke, har han spilt en sentral rolle i det viktige arbeidet foreningen gjør for barn og unge i kommunen vår.

Geir Ustgård ga uttrykk for at han ikke angret en dag på karrierevalget sitt. «Det er lite som er mer meningsfylt enn å få være med på å prege utviklingen av den byen du bor og lever», fortalte han. Jeg og mange med meg er glade for at han endte opp nettopp i Sandefjord og valgte den veien han gjorde – til glede for kolleger, folkevalgte og – ikke minst kommunens innbyggere.

I stor takknemlighet, på vegne av nåværende og tidligere medarbeidere, ledere og folkevalgte i Sandefjord kommune;
Bjørn Ole Gleditsch, ordfører