Kommunen ønsker å spille på lag med innbyggerne og finne gode løsninger i fellesskap. Unni-Marie Gangsø er en av fagkonsulentene som møter brukerne
Eivinn Ueland
Den nye seksjonen har fått navnet Helseforvaltningen, og seksjonsleder Henriette Pande tror innbyggerne vil merke endringer og forbedringer i måten tjenestene leveres på.
– Vi ønsker at innbyggerne skal få en større rolle i beslutningsprosessen. Dette vil føre til mer tilpassede tjenester og at vedtakene gir mer mening for mottakeren. I fjor fattet tjenestekontoret 6000 vedtak, altså godt over 100 vedtak hver uke - og mange av disse var helt sikkert ikke så enkle å forstå, mener Pande.
Spissede vedtak, bedre språk
Hun forteller at de nå vil fokuseres mer på klarspråk, slik at innbyggerne oppfatter hva vedtakene innebærer.
– Samtidig ønsker vi å bli en mer veiledende seksjon. Ikke alle trenger vedtaksbaserte tjenester. Innbyggere må ha eierskap til sin egen situasjon, planlegge for å leve i en egnet bolig og ta i bruk tilbud og aktiviteter som fremmer psykisk og fysisk helse. Det er viktig å spille på lag med innbyggerne og finne gode løsninger i fellesskap. Samtidig er det viktig at de som trenger helse- og omsorgstjenester fra kommunen vil føle seg bedre ivaretatt under kartleggingsfasen, sier Pande.
Tverrfaglige team og kulturendring
Lederteamet i den nye seksjonen består av (fra venstre) Marthe Dalen, Benedicte Thom Brekke, seksjonsleder Henriette Pande og Gina Justad.
Eivinn Ueland
Helseforvaltningen opererer nå med flere tverrfaglige team som skal styrke samhandlingen og sikre en helhetlig tilnærming til tjenestene.
– Vi jobber også med en kulturendring i hele seksjonen for å sikre en god og transparent saksbehandling. Dette innebærer en ny måte å forstå hva vedtaksmyndighet innebærer, forklarer Pande.
Som en del av omorganiseringen blir tildelingen av kommunale boliger nå ivaretatt av NAV. Kun søknader om helserelaterte boliger skal behandles i Helseforvaltningen.