Nytt miljøgebyr innføres

Fra 1. mars blir det innført et nytt gebyr for alle som har private avløpsanlegg.

Bærekraftsmål nr. 6: Rent vann og gode sanitærforhold - Klikk for stort bildeRent vann og gode sanitærforhold er et av FNs bærekraftsmål. Sandefjord kommune

Kommunen har et lovpålagt ansvar for at forurensningsforskriften blir overholdt. Dette betyr at kommunen skal føre tilsyn for å sjekke at avløpsanlegg ikke fører til forurensning eller helseplager.

For å dekke kostnadene ved gjennomføring av tilsyn, innføres det nå et miljøgebyr. Det har tidligere også blitt gjennomført tilsyn, men ikke i tilstrekkelig grad. Det er derfor viktig å ta tak i denne oppgaven for å forhindre unødvendig forurensning i tida framover.

Hva skal gebyret dekke?

• Kontroll av avløpsanlegg ved tømming
  • Prøvetaking og analyse av vannprøver fra minirenseanlegg og gråvannsanlegg
  • Kontroll av utslippssted og oppstuving i infiltrasjonsarealer via peilerør
  • Analyse av vannprøver fra lokale vannkilder og vassdrag og sporing av forurensningskilder
  • Oppfølging av anlegg med feil og mangler for å hindre forurensning og smittefare
  • Rapportering til nasjonale myndigheter
  • Innspill til kommunale eller private oppryddingsplaner med felles eller enkelthus anlegg

Gebyret vil bli belastet alle som har private renseløsninger og gjelder derfor ikke for de som er knyttet til det offentlige nettet.

Gebyret innføres fra 1. mars i år, men vil bli etterfakturert i april for de dette gjelder. Den blir fakturert sammen med de andre kommunale gebyrene og blir derfor fakturert i 12 terminer. Gebyret er på 548 kroner i året.

Forskrift om gebyrer for saksbehandling og tilsyn etter forurensningsforskriften ble vedtatt av kommunestyret 8. februar i år. Det er denne forskriften som sier at kommunen kan innføre gebyr for å dekke kostnadene ved tilsyn og saksbehandling.