Sammen er vi sterke!

Lærings- og Mestringssenteret (LMS) har i 20 år vært et sted for støtte, veiledning og håp for de som står midt i utfordringer knyttet til helse og sykdom. Eva, Marianne og Ragnars personlige erfaringer understreker at LMS er et sted for fellesskap og håp.

Tre personer rundt et bord - Klikk for stort bildeBrukerne av Lærings- og Mestringssenteret deler sine erfaringer og støtter hverandre i en varm og inkluderende atmosfære. Fra venstre sitter Ragnar Johansen, Eva Haukedalen og Marianne Kolstad Renate Bjørnemo Gjerken

Erfaringer fra Læring- og mestringssenteret

Eva Haukedalen har erfaring som 10 år som pårørende og er nå en aktiv deltaker i pårørendeutvalget. Hun deler sin erfaring med LMS som pårørende til en ektefelle med Alzheimers. Etter å ha blitt koblet fra spesialhelsetjenesten til kommunen, fant Eva støtte og veiledning gjennom LMS. Hun beskriver følelsen av å bli ivaretatt og fulgt opp på en unik og uventet måte, og understreker viktigheten av LMS sitt fokus på hele individet, ikke bare sykdommen.

– Det var starten på en prosess som brakte meg tilbake til livet, sier Eva.

Eva var med på kurs i Livsstyrketrening ved LMS etter at mannen hennes ble diagnostisert. Hun hadde mange tanker som trengtes å samles. Dette ble en start på å få tilbake livet. Da mannen ble diagnostisert, handlet plutselig alt om sykdommen. Hun kunne ikke lenger jobbe og ble selv syk i prosessen. Livsstyrketrening hjalp henne med å få på plass noen tanker, og komme sakte, men sikkert tilbake til hverdagslivet. Hun forteller videre at der er viktig å stå opp for den pårørende også.

– Det er de som kjenner pasienten best, og skal også igjennom mye. Så det var trygt å bli tatt vare på av Læring- og mestringssenteret, forteller Eva.

Ikke alene

Marianne Kolstad er en del av Norilco-organisasjonen (Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft), og hun deler hvordan LMS har vært hennes “løft fra bakken”, og om tiden hennes etter å ha blitt ufør og flyttet fra Alta til Sandefjord for tre år siden. Etter å ha sett en annonse for et kurs i Hverdagsglede, meldte hun seg på og ble en del av et støttende nettverk. Gjennom ulike kurs og møter har hun funnet inspirasjon og støtte, og hun brenner for det arbeidet LMS gjør innen psykisk helse.

– Oi! Jeg er ikke alene! Var følelsen Marianne satt igjen etter ulike kurs hos LMS. Hun fikk kjenne på følelsen av å være helt alene til å se at det er flere. Flere i samme situasjon, og ble da mindre alene.

Kunnskap som medisin

Ragnar Johansen er både bruker og sitter i styret til diabetesforeningen. Han ble diagnostisert med diabetes type 2 under pandemien. Det å få en slik diagnose når alt er stengt ned, var vanskelig. Han var nysgjerrig, hadde mange spørsmål og følte seg litt alene. Da han fant LMS og deres tilknytning til diabetesforeningen, fant han et lys. Han setter pris på LMS sin tilnærming som gjør at han og andre føler seg sett, hørt og ivaretatt. Ragnar understreker viktigheten av kunnskap og fellesskap i håndteringen av en ny diagnose, og han ser på LMS som en uvurderlig ressurs i lokalsamfunnet.

– Jeg tror at kunnskap er den beste medisin egentlig. Jo mer vi kan om det og jo mer vi tror vi kan om det, jo bedre er det. Vi må orientere oss, forteller Ragnar.

Gjennom samtalene med Eva, Marianne og Ragnar blir det klart at LMS skaper et varmt og inkluderende miljø hvor hver enkelt føler seg velkommen og verdsatt. Det er et sted hvor brukerne får støtte til å håndtere utfordringene livet bringer.

Tenk at de tenker på meg nå!

Eva uttrykker sin overraskelse og takknemlighet over kommunens oppfølging etter mannens bortgang, og hun ser på LMS som et unikt sted hvor omsorg og støtte går langt utover det forventede.

– Tenk at de tenker på meg nå! Sier Eva.

Etter at mannen hennes gikk bort i fjor, ble hun positivt overrasket over kommunen og spesielt Læring- og mestringssenteret. Det tok ikke lang tid etter mannens bortgang, før Eva fikk et brev i posten hvor det stod at kommunen ville ta kontakt, for å se hvordan det gikk med henne, og om hun trengte hjelp. Ikke lenge etter brevet ankom, kom telefonen. “Jeg husker vi snakket, og det kom ting fra dødsannonsen, tenk at de husker på meg nå tenkte jeg! Er ikke dette helt unikt. Det å bli husket på selv etter mannens bortgang var stort og overraskende for Eva. Hun har aldri hørt før at kommunen tar kontakt etter en kjæres bortgang. Det gjorde at Eva følte seg ivaretatt, og at ikke alt handlet om sykdommen, men også de rundt som også står midt oppi det.

Delta på markeringen

Som Eva, Marianne og Ragnar formidler, er LMS et sted som kan gi fellesskap og håp. Det er et sted hvor mennesker blir sett, hørt og ivaretatt, og hvor ingen føler seg alene i møte med utfordringene livet bringer. Det er organisasjoner, brukere og ansatte som jobber sammen, og sammen blir de sterke.

Ønsker du å høre mer om deres erfaring og andres, kan du bli med på feiringen av 20 års jubileet til Læring- og mestringssenteret den 14. Mars. Markeringen finner sted i kaféområdet på Sandefjord Medisinske Senter: Skiringssalsveien 26, og her vil du bli servert gode foredrag og møte en rekke organisasjoner på stands. Markeringen starter fra kl. 15.00 og varer til 18.00. Du kan lese mer om markeringen her.