Skal grave dypere i resultatene fra elevundersøkelsen

Elevundersøkelsen viser at de fleste elevene har det bra på skolen i Sandefjord. Likevel er mobbetallene langt fra oppløftende. 

Hvert år svarer alle landets elever på 7. og 10. trinn på en spørreundersøkelse som kalles elevundersøkelsen. I Sandefjord gjennomføres undersøkelsen på alle trinn fra 5. til 10. Gjennom denne undersøkelsen får skolene en pekepinn på hvordan elevene har det på skolen, både faglig og sosialt. Resultatene fra undersøkelsen som ble gjennomført i høst, er nå klare.

– I Sandefjord svarer de aller fleste elevene at de trives, opplever mestring og får faglige utfordringer. Likevel er det dessverre flere Sandefjords-elever nå enn tidligere som svarer at de ikke er motiverte for å lære, oppsummerer kommunalsjef for kunnskap, barn og unge, Kristin Flåtten.

Flere sier de blir mobbet

To ungdommer som leser bok og bruker ipad i et klasserom. - Klikk for stort bildeElevundersøkelsen i Sandefjord viser at spesielt mange elever på 10. trinn opplever en vanskelig skolehverdag. Mostphotos

Det er også flere på 10. trinn i Sandefjord som sier de blir mobbet, sammenlignet med for eksempel i fjor. Det er en økning, en økning som vi også finner i de nasjonale tallene. Det er store forskjeller mellom skolene i Sandefjord når det gjelder mobbing, men noen skoler kommer ut av elevundersøkelsen med svært dystre mobbetall. 

Dette er noe skolene har jobbet målrettet for å få kontroll over, og etter fjorårets resultater i elevundersøkelsen ble rutiner og tiltak evaluert, justert og forsterket. Årets resultater vitner om at arbeidet likevel ikke har fungert tilstrekkelig alle steder. 

– Flere av rektorene på ungdomsskolene i Sandefjord undrer seg over økningen i disse mobbetallene. De kjenner seg ikke helt igjen i disse resultatene. Både systemer og rutiner for å få bukt med mobbing er på plass, men lærernes intensiverte arbeid med grensesetting, kan være vanskelig for enkelte elever å takle. Det å få anmerkning kan oppleves som en krenkelse, både av elever og foresatte. Dette kan være en forklaring på at flere sier de blir mobbet, sier kommunalsjef Flåtten, uten å slå fast at dette er den eneste varianten av mobbing som elevene opplever.

Flere mulige forklaringer

Skolene har tydelige rutiner som følges og det lages aktivitetsplaner der det er behov for det. Samtidig har nok tonen mellom våre unge blitt røffere. Pandemien kan også ha gjort sitt til at elevene har en svakere sosial kompetanse enn tidligere. 

Konflikter som oppstår utenfor skolen mellom elever, tas gjerne med inn i skolen og skolen får dermed ansvar for å løse konfliktene. Dette krever at foreldre og andre personer rundt elevene kommer på banen i større grad. Ved flere av skolene er det enkeltelever som utfordrer miljøet i negativ forstand, noe skolene er veldig klar over og forsøker å få kontroll med. 

Resultatene fra 7. trinn i Sandefjord er «prikket» i undersøkelsen, det betyr at tallene ikke er tilgjengelige. Kommunen har kontaktet Statsforvalteren for å få tilgang til disse tallene.

Undersøkelsen er omfattende, og må settes sammen med andre undersøkelser og erfaringer fra de enkelte skolene slik at kursen kan justere og skolehverdagen gjøres bedre. Det er sammensatte årsaker til at resultatene er som de er. Skolene jobber jevnt og trutt med konkrete tiltak for å gjøre elevenes tid på skolen bedre. Det er ulike tiltak som settes inn og de tilpasses både enkeltelever, klassene og skolene. Det som fungerer på ett sted fungerer kanskje ikke på samme måte et annet sted. 

Ønsker tettere samarbeid

– Vi må grave dypere i resultatene fra elevundersøkelsen for å se hva som ligger bak. Mange skoler har ukentlige trivselsundersøkelser, og trivsel på skolen tas opp i både elevsamtaler og halvårsvurdering. Det er nå også tid for utviklingssamtaler på skolene og da vil elevene bli spurt spesifikt og trivsel og mobbing. Det er veldig viktig for oss som jobber med skole i Sandefjord at elevene våre har det bra. Vi tar disse resultatene alvorlig, sier kommunalsjef Flåtten.

Resultatene på den enkelte skole vil bli gjennomgått med både ansatte, elever, elevråd, FAU og foreldre. 

– Foreldrenes rolle er avgjørende i dette arbeidet. At skolene har et godt samarbeid med foreldre er avgjørende om vi skal lykkes, sier Flåtten.

Resultater fra elevundersøkelsen 2023 på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Utdanningsdirektoratet har laget en oppsummering og analyse av hovedfunn i undersøkelsen.