Sparebanken Sør gir raus gave til Harmonie arena

Mandag 29. Januar overrakte banksjef Beate Haakestad og rådgiver Lise May Turum Meunier fra Sparebanken Sør-Sandefjord et gavebrev til Sandefjord kommune, som skal gå til fleksibelt publikumsamfi i Harmonie arena.

Fire personer sittende i en kinosal. - Klikk for stort bildeFra venstre sitter banksjef Beate Haakestad, seksjonsleder Lars Fuglevik, enhetsleder Kim Kristian Sandve og rådgiver Lise May Turum Meunier i det nye fleksible publikumsamfiet. Renate B. Gjerken

En sjenerøs gest fra Sparebanken Sør styrker det lokale kulturlivet ved å tildele en betydelig pengegave på over 4 millioner kroner til Harmonie arena.

– Denne gaven som er en del av overskuddet til banken, gjør det nå mulig for oss å investere mer i Harmonie sier seksjonsleder i kultur og kino Lars Fuglevik.

Harmonie arena åpnet i september 2022 og skal gi kulturlivet, lag og foreninger i kommunen større fleksibilitet og flere muligheter med tanke på saler. Gaven fra Sparebanken Sør vil bidra til å videreutvikle et allerede blomstrende kulturliv i Sandefjord.

– At arenaen skal bidra til et mangfoldig kulturliv, og et ekstra fokus på barn og unge er et av de viktigste formålene i gavene vi deler ut. Det er noe som treffer oss godt, forteller Beate Haakestad.

Går til noe håndfast

– Det er et stort beløp, men går til noe håndfast gjennom publikumsamfiet, forteller Haakestad. Videre forteller hun at det er veldig gøy å kunne gi så mye. Gaven reflekterer bankens tilknytning til lokalsamfunnene. I søknaden fra Sandefjord kommune, la de spesielt merke til at Harmonie arena skal bygge opp rundt det lokale kulturlivet, og at 80 prosent av arenaens kapasitet skal være dedikert for lokale frivillige lag og foreninger.

Gaven fra Sparebanken Sør er dedikert til å gjøre Harmonie arena mer fleksibel. Med et publikumsamfi som kan justeres i forhold til kapasitet og soner, og kan endres på kort tid spares både tid og ikke minst ressurser. Framfor å bygge amfier tilpasset hver produksjon, gjøres dette nå motorisert på noen minutter. Dette gjør Harmonie arena enkel å tilpasse, alt etter hva det enkelte arrangementet trenger, og har behov for.

Gaven fra Sparebanken Sør er ikke bare økonomisk støtte, men også en investering i lokalsamfunnet og et bidrag til å gi enda bedre betingelser for at lokalt kulturliv, lag og foreninger skal fortsette å blomstre.