Søndag 29. juni arrangeres Sandefjord triatlon, og det vil medføre endringer i trafikkbildet. Flere veier blir helt eller delvis stengt, og trafikanter oppfordres til å planlegge dagen godt og vise hensyn til både deltakere og vakter.
Bak arrangementet ligger det et omfattende arbeid der arrangøren Challenge Norway har hatt jevnlige møter og dialog med kommunen, politiet, fylkeskommunen og Statens vegvesen. Planleggingen har vært grundig, med spesielt fokus på sikkerhet, flyt i trafikken og tydelig informasjon til publikum.
Blant endringene i år er ny sykkel- og løpetrasé, færre stengte gater i sentrum, bedre skilting og flere vakter. Svømmingen flyttes til Granholmen for tryggere forhold.
Det er ventet et par hundre deltakere og mange tilskuere. Innbyggere og besøkende oppfordres til å bidra til en trygg og positiv dag – og gjerne stille opp som heiagjeng.
Challenge Sandefjord er en triatlonkonkurranse som tiltrekker seg deltakere fra hele verden til Sandefjord kommune.
Challenge Sandefjord arrangeres 29. juni. Det er en triatlon med svømming, sykling og løping som gjennomføres på en dag.
Det arrangeres søndag 29. juni i Sandefjord. Svømmingen blir ved Granholmen, før det skal sykles på både fylkes- og kommunale veier i Sandefjord og Larvik. Konkurransen avsluttes med løping i Sandefjord sentrum og premieseremoni i Badeparken.
Antallet deltakere er ikke helt klart, men arrangøren regner med rundt 300 deltakere.
Det er Challenge Norway AS som er arrangør og ansvarlig for gjennomføringen, i samarbeid med Sandefjord Triatlonklubb.
Kommunen er ansvarlig for å behandle søknaden om arrangementet da det er søkt om leie av kommunal grunn som veier, torg og parkanlegg. Det er stilt en rekke krav til hva søknaden må inneholde for å kunne bli godkjent. Blant annet risikoanalyser, organisasjonsoversikt, skiltplan og kommunikasjonsplan.
Det er et krav at arrangementet ikke hindrer nødetatene og andre nødvendige kommunale tjenester som hjemmetjenesten.
For den delen av triatlonen som er på sykkel, gir kommunen uttalelse til Statens Vegvesen, som behandler søknad i henhold til forskrift om sykkelritt på vei. Krav i forbindelse med løping på kommunal vei stilles av kommunen selv, samt sikkerhetskrav fra politiet.
Politi: Politiet er ansvarlig for å stille krav om sikkerhet og trafikkregulering. Politiet er i tillegg leid inn under arrangementet for å sikre trafikkavvikling på de mest aktuelle plassene, samt å generelt være tilgjengelig under løpet.
Statens Vegvesen: Vegvesenet har ansvar for å behandle den delen av triatlonen som omhandler sykling. Da stilles det krav i henhold til forskrift om sykkelritt på veg og Vegvesenet sine egne krav om sykkelritt på offentlig vei tilpasset det enkelte arrangementet. Når Vegvesenet behandler søknad om sykkelritt, må det gis tillatelse til bruk av vei fra veieier, da fra fylkeskommunen for fylkesveier og kommunen for kommunale veier.
Fylket: Vestfold fylkeskommune er ansvarlig for å gi tillatelse til bruk av fylkesvei, samt stille krav til Vegvesenet sin behandling av sykkelritt-delen av triatlonen.
For å sjekke hvem som eier en vei, enten det er kommunen, fylket eller privat vei, kan du sjekke kartet til Statens Vegvesen: Vegkart
Når du klikker på en vei vil det enten stå FV (fylkesvei), KV (kommunal vei) eller PV (privat vei).
Kommunen ser positivt på at det er slike arrangementer i Sandefjord, og det er positiv innstilling i politisk behandling av arrangementet. Siden arrangementet ikke var vellykket i 2024 har kommunen jobbet tett med arrangøren for å øke sannsynligheten for et godt og positivt arrangement i år.
Årets arrangement har forbedret logistikk, bedre sikkerhet og arrangøren lover tydeligere kommunikasjon med innbyggerne. Det gjennomføres på et annet tidspunkt enn i fjor og løypene er lagt om.
Arrangementet er grundig planlagt med fokus på sikkerhet, deltakeropplevelse og minimale ulemper for lokalsamfunnet. Arrangøren har hatt flere møter med kommunen og andre aktører i forberedelsene sine og har dokumentert at planleggingen er bedre i år enn i fjor.
Det er ca. 55 frivillige som har meldt seg til tjeneste som løypevakter i sykketraséen. Det er blant annet mange tilknyttet lag og foreninger som har sagt de vil bidra, og vil ta et enkelt løypevaktkurs for å bistå i sykkeltraséen. I tillegg vil det være 20 frivillige i løpetraséen i sentrum som skal informere publikum og trafikanter.
Det vil være 22 innleide løypevakter langs løypene for å sikre deltakernes og tilskueres trygghet. Vaktene vil være voksne personer som har gjennomført løypevaktkurs med hjemmel til trafikkdirigering hos Statens Vegvesen. I tillegg vil det være 4 mobile løypevakter, som følger rittet på motorsykkel. Politiet vil også bistå med trafikkdirigering og sikkerhet.
Innbyggere vil oppleve midlertidige stenginger av noen veier og gater. Det vil kunne være steder innbyggerne ikke kan ferdes helt fritt i den perioden konkurransen pågår. Det vil være åpen trafikk med kjøring i begge retninger sammen med syklistene, men på noen strekninger vil det være åpen trafikk med enveiskjøring i rittets retning.
Det vil være noen få som blir «innesperret» denne gangen, hvor man ikke får kjørt bil inn eller ut fra eiendommen. De det gjelder vil bli kontaktet og informert av arrangør i god tid før konkurransen. Nødetatene og hjemmetjenesten skal komme frem uansett.
Veier som blir stengt i sykkeltrasé fra 08.00–09.30:
- Granholmveien
- Kiserødveien
Veier som blir stengt i sykkeltrasé fra 08.00–13.30:
- Pukkestadveien
- Kjellbergveien
- Togundergangen ved Furustadveien/Skiringssalveien (Stuen-undergangen)
- Holmbrua
- Torggata fra Holmbrua til Jernbanealleen
- Jernbanealleen fra Torggata til Hjertnespromenaden
- Hjertnespromenaden fra Jernbanealleen til Thor Bryns gate
- Thor Bryns gate
Veier som blir stengt i løpetrasé fra 08.00–16.00:
- Torggata
- Kirkegata
- Rådhusgata
- Jernbanealleen
- Storgata
- Peter Grøns gate
- Bjerggata
Blindveier som har adkomst via de stengte veiene vil også blir hindret adkomst, for å se hvem som blir berørt finnes det informasjon i dette kartet: Sandefjord Triatlon 2025 (Det kan komme mindre endringer i kartet fram mot arrangementet.)
For enkelte kan stenging av vei oppfattes som omfattende og unødvendig. Arrangøren har gjort en vurdering på hvilke veier som må være stengt med tanke på sikkerhet for deltakerne.
Selv om det vil være lengere perioder hvor det ikke er deltakere i løypa må det av sikkerhetsmessige grunner være stengt slik at det ikke forviller seg folk eller kjøretøy inn i traséen. For eksempel i løpetraséen i sentrum, vil det være stengt for bil helt fra morgenen slik at det ikke parkeres biler som forlates i løypa.
Der det er lagt opp til omkjøring, vil det bli skiltet.
Noen veier blir stengt. I hovedsak vil sykkelrittet foregå i åpen trafikk, som betyr at konkurransedeltakerne sykler sammen med vanlig biltrafikk og må forholde seg til trafikkreglene. Det vil være kjøring i åpen trafikk i begge retninger, men på noen strekninger vil det være enveiskjøring i rittet sin retning. Dette skal skiltes ved alle påkjøringsveier. Dette gjelder Haneholmveien, Furustadveien, Krokenveien og Skinmoveien.
Arrangementet vil bli tydelig skiltet med store gule skilt som settes ut i god tid før.
Sikkerheten er prioritert og det skal være tilstrekkelig antall vakter, sanitetspersonell og nødvendig medisinsk beredskap.
Innbyggere som direkte blir berørt skal få informasjon direkte fra arrangøren. Det vil også bli publisert informasjon på arrangørens nettsider, i sosiale medier og via skilting. Kommunen publiserer også informasjon om hvilke konkrete konsekvenser dette arrangementet vil ha for innbyggerne.
Hjemmetjenesten har også vært deltaker i planleggingsmøter med arrangøren, så deres tjenester vil utføres som normalt. Der det eventuelt blir endringer vil den enkelte bruker bli direkte kontaktet.
Ja, det vil de, både brann, politi og ambulanse skal kunne kjøre på veiene som normalt ved behov.