Vi blir stadig flere sandefjordinger

Resultatet for fjoråret viser en netto befolkningsvekst på 657 nye Sandefjord-borgere i 2023. Det innebærer at Sandefjords befolkning har vokst med en drøy prosent på ett år.

Barn som går tur i parken - Klikk for stort bildeVi trenger flere smårollinger i Sandefjord i årene som kommer. Heidi Marie Gøperød

Veksten er marginalt under landssnittet på 1,12 prosent. Landstallet er sterkt drevet av innvandring fra Ukraina, men også fødselstallene nasjonalt hadde en marginal økning i fjor. I Sandefjord er veksten i hovedsak drevet av tilflytting fra andre plasser i landet, med litt bidrag fra netto innvandring.

Kommunedirektør Bjørn Gudbjørgsrud er godt fornøyd.
– Dette er veldig positivt. Vi kan også gratulerer kommunen med 523 nyfødte sandefjordinger i fjor, sier Gudbjørgsrud, som samtidig konstaterer at det døde noen flere – slik at fødselsoverskuddet ble negativt.

– Dette er et uttrykk for at befolkningen ser ut til å eldes litt år for år. Vi heier på økt boligbygging, enda mer tilflytting og et fruktbart år i 2024. Vi satser på å nå 67 000 innbyggere i løpet av året. Det krever en vekst på 1,16 prosent, sier en optimistisk kommunedirektør.