Hvem kan få ledsagerbevis?
- hvis du har nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom med varighet utover 2 år
- hvis du har behov for ledsager for å kunne gå på kultur- og fritidsarrangementer eller benytte offentlig transport. Du kan lese mer om ordningen på Bufdir.no
Hvor kan du benytte ledsagerbevis?
Ordningen er landsdekkende, og du kan benytte ledsagerbeviset på tvers av kommunegrenser. Det er den enkelte arrangør eller transportselskap som avgjør om de aksepterer ledsagerbeviset, og hvilken rabatt ledsagerbeviset gir.
Hva koster det?
Et ledsagerbevis gjør det mulig å ta med seg en ledsager uten ekstra kostnader på kultur- og fritidsarrangementer og på transportmidler der ordningen aksepteres. Du betaler selv gjeldende priser.
Slik søker du
Søk om ledsagerbevis
I søknaden må det vedlegges et bilde av den som trenger ledsager og en uttalelse. Uttalelsen kan være fra fastlege, legespesialist, offentlig godkjent helseinstitusjon eller kommunens helse- og sosialseksjon. Den må bekrefte at det er et behov for ledsager (uttalelse av nyere dato, maks seks måneder gammel). Bildet må være uten filter.
Ønsker du et fysisk skjema kan du få det ved å henvende deg til helseforvaltningen.
Søknaden behandles av helseforvaltningen. Helseforvaltningen vurderer om du får avslag eller innvilget, og hvor lenge beviset skal være gyldig. Beviset kan gjelde for en tidsbegrenset periode, eller det kan være varig. Gyldighetsdato står på beviset.
Når du søker om fornyelse av ledsagerbevis bruks samme skjema som når du søker første gang. Legg ved nytt bilde og uttalelse av nyere dato (maks seks måneder gammel).
Du har rett til å klage hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått. Du kan klage dersom du er uenig i varighet eller hvis du har fått avslag på din søknad. Klage skjema for utskrift. Klagen skal sendes til Sandefjord kommune ved helseforvaltingen for ny vurdering av saken. Dersom klagen ikke tas til følge, blir saken sendt videre til den lokale klagenemnda for endelig avgjørelse.
Du kan ta kontakt med helseforvaltningen for å få bistand til å utforme klagen. Du kan også henvende deg til Pasient- og brukerombudet dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.