Koordinerende enhets mandat
Koordinerende enhet fungerer både som veiledende instans på nivå 3 i Tenk Sammen handlingsveileder og som koordinerende instans for fordeling av koordinatorer i kommunen. Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tilbud til pasienter og brukere med behov for tjenester fra flere fagområder, nivåer og sektorer. Enhetenes overordnede ansvar for individuell plan, koordinator og barnekoordinator er sentralt. Ansvaret omfatter alle pasient- og brukergrupper med behov for langvarige og koordinerte tjenester, og er ikke avgrenset til habilitering og rehabilitering….(systemveiledning, lederes myndighet til å gå utenfor sitt tjenesteområde).
Eksempler på systemveiledning:
- kvaliteten i samhandling og laget rundt barnet
- koordinering, medvirkning, lovverk (rettigheter og plikter), muligheter innenfor det kommunale tjenestetilbudet, muligheter fra samarbeidende instanser, bruk av møtestruktur og tilgjengelige verktøy fra handlingsveilederen.
Se mer om Tenk Sammen handlingsveileder.
Se mer om individuell plan og koordinatorer.
Rolleavklaring for deltakerne i koordinerende enhet
- Rollen innebærer å først og fremst gi veiledning på system og ikke fag. Vær bevisst fristelsen å gå inn i saksveiledning og følg med på egen rolle opp mot bestillingen. Der faglige avklaringer og innspill anses som viktig for å kunne gå videre på sak, spesifiseres dette (f.eks. «Jeg vet dette er fag og det kan godt hende dette allerede har blitt jobbet mye med, men i tilfelle ikke vil jeg nevne at…)»
- Om det viser seg at en deltaker har personlig kjennskap til saken som legges frem, bør dette tilkjennegjøres så fort som mulig. En vurdering gjøres i fellesskap hvorvidt deltakeren bør delta eller ikke på veiledningen.
- Kjennskap til lovpålagte oppgaver – hva har familien krav på og hva er mer ønskelig?
- Bevisst den sårbare situasjonen en besøkende står i… (hvordan gjøre det trygt?)
- Verdier og prioriteringer (f.eks. helhetlig innsatstrapp, tidlig innsats) - fleksibilitet
- Løsningsorientert