Ord og begreperDet er mange ord og uttrykk som går igjen i arbeidet med barnehage- og skolestruktur. Her er en liste med forklaringer på viktige ord og betegnelser som ofte brukes. AktørKan også kalles deltaker, altså en som deltar eller blir berørt av arbeidet. Det kan være skoleelever, naboer, kollektivtransport, idrettsforeninger og andre.Barnets besteBarnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører og angår barn.BemanningsnormRegler eller krav til antall ansatte, brukes gjerne om hvor mange voksne per barn det må være i en barnehage.BærekraftsmålFNs bærekraftsmål er verdens plan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.HelsekonsekvensutredningHelsekonsekvensutredning er et verktøy som kan synliggjøre hvordan beslutninger og tiltak kan påvirke befolkningens helse.HøringEn periode i planarbeidet da alle kan komme med kommentarer og innspill til et forslag.KBUKunnskap, barn og unge er et kommunalområde i Sandefjord kommune som består av tre seksjoner: Skole, barnehage, oppvekst og helse.KommunedelplanEn overordnet plan som gjelder enten en geografisk del av kommunen eller dekker et bestemt tema.Konkurransepreget dialogI en konkurransepreget dialog har oppdragsgiver et klart behov, men er avhengig av markedets forslag til hvordan dette behovet best kan løses. Gjennom dialogen blir behovet mer konkret, og leverandørene presenterer ulike løsninger. Dette er spesielt nyttig for å utvikle nye, innovative løsninger eller kjøpe løsninger som er nye på markedet. Konkurransepreget dialog ble brukt i anskaffelsesprosessen for ny skole på Vesterøya. Les mer om konkurransepreget dialog og hvordan dette fungerer i praksis på nettsiden til direktoratet for forvaltning og økonomistyring.LærernormForholdet mellom tallet på lærere og tallet på elever i ordinær undervisning på en grunnskole.LæringsmiljøKulturelle, relasjonelle og fysiske forhold på skolen som har betydning for elevenes læring, helse og trivsel.MedvirkningMedvirkning betyr at man har mulighet til å si sin mening om noe, og at meningen blir lyttet tilNærmiljøDine hverdagsomgivelser.Nærmiljøutvalg (NMU)En gruppe mennesker i hver barneskolekrets som jobber for barn og unges fritidstilbud i nærmiljøet.NærskoleGrunnskoleelever har rett til å gå på den nærmeste skolen fra elevens bostedsadresse.Offentlig ettersynEn periode i planarbeidet da alle kan komme med kommentarer og innspill til et forslag. PlanprogramEn slags oppskrift på planen vi skal lage, som beskriver hva vi skal gjøre, hvem som skal delta og hvordan vi skal jobbe.ProsjektrektorEn prosjektrektor får en viktig oppgave i forbindelse med sammenslåing av flere skoler. Når flere skoler skal slås sammen til en felle skole, er det prosjektrektor som har ansvaret for sammenslåingsprosessen. Prosjektrektor skal samarbeide tett med ansatte, foresatte og aktuelle aktører i nærmiljøet, samt med kommuneadministrasjonen, for å lage den best mulige skolen. Prosjektrektor blir rektor på den nye skolen.ReguleringsplanEt juridisk dokument med kart og bestemmelser for hva som kan bygges på en tomt og hvor stort det kan være.SkolebidragsindikatorGir en indikasjon på hva skolens innsats har å si for elevenes resultater.SkolekretsSkolekrets er det området som hører til nærskolen.SkolekretsgrenserEn kommunal inndeling som bestemmer hvor barn i kretsen skal gå på skole.Tematisk kommunedelplanEn tematisk kommunedelplan gjelder for et bestemt tema og kan enten være for hele eller deler av kommunen.Universell utformingUtforming av omgivelser, produkter, program og tjenester som kan brukes av alle mennesker uten behov for tilpasning og en spesiell utforming.VisjonsbokaBeskriver hvordan elever, ansatte og andre tilknyttet skolene i dag ønsker at en ny skole skal være.0-alternativetEt sammenligningsgrunnlag for å beskrive hva som skjer dersom vi ikke iverksetter planen.