Spørsmål og svar til HØP 25-28

2 Alexander Burmo (Venstre): Forventninger til renta

Jeg viser til handlings- og økonomiplan 2025-2028. Der legges det til grunn at 3-måneders NIBOR er 3,75% i 2025. Dette er vesentlig under det Norges Bank legger til grunn for 2025. Også for 2026 er pengemarkedsrenten forventet lavere enn hva NB mener.

Det vises for øvrig til KLPs rapport Budsjettrenter 2025-2028 for kommuner.

Hva er bakgrunnen for dette?

Svar:

Kommunen har en fast rutine for å fastsette 3-måneders NIBOR-renten som brukes i rammesak og HØP. I denne rutinen baserer vi oss på rentemarkedets forventning til fremtidig 3-måneders NIBOR, ikke Norges Banks egen prognose. Markedets forventning er hva kjøpere og selgere av rentepapirer faktisk priser renten til, og denne prisen kan ikke dikteres av Norges Bank, selv om de kan lage en prognose for markedet. Administrasjonen velger å lese av markedets forventning, og dette skjer vanligvis i midten av september for kommende HØP.

Rentemarkedets forventning til fremtidig rente endrer seg kontinuerlig, fra dag til dag, uke til uke og måned til måned. Over tid vil også Norges Banks forventning endre seg. Man kan sammenligne de faktiske historiske rentene med de historiske prognosene for fremtidig rente. En slik sammenligning viser tydelig at både Norges Bank og markedet ofte tar feil om fremtidige renter. Ved renteoppgang undervurderes hvor høy og bratt oppgangen blir, og ved rentenedgang undervurderes hvor lavt renten skal ned og hvor raskt dette vil skje. Administrasjonen i kommunen har ikke bedre datagrunnlag enn markedet, derfor bruker vi markedets forventning.

I høst trodde markedet på tre flere rentekutt før sommeren neste år enn det Norges Bank har uttrykt. Dette er renten de har vært villige til å kjøpe og selge på, noe som betyr at administrasjonen har satt renten noe lavere enn Norges Banks prognose. Administrasjonen har ikke innsikt i hvorfor markedet forventer at både styringsrenten og NIBOR (som henger tett sammen) skal settes raskere ned til neste år.

I budsjettpresentasjonen den 7. november ble det gitt en anbefaling til partiene når de skal vurdere budsjettet og gjøre endringer:

Det anbefales ikke å skaffe handlingsrom ved å endre på andre forutsetninger i budsjettet som kommunestyret til slutt ikke avgjør i regnskapet. Eksempler på dette er:

  • Skatteinntekter (allerede for høyt – RNB revidering)
  • NIBOR-renten
  • Lønns- og prisvekstforutsetninger