Olje-, bensin- og fettutskillere samt nedgravde oljetanker

For å hindre forurensing kan kommunen stille krav til installasjon og drift av olje-, bensin- og fettutskillere.

Til kommunens ledningsnett skal det ikke føres olje og bensin eller andre stoffer som er miljøskadelige. Slike stoffer skaper problemer i avløpsnett, i renseprosessen av avløpsvann og forårsaker forurensning.

Med oljeholdig avløpsvann menes spillvann og overvann som inneholder

• motorolje
  • smørefett
  • parafin
  • white-sprite
  • bensin og lignende

Installasjon av olje- og bensinutskiller hindrer forurensning ved riktig type og bruk. Kommunen kan pålegge virksomheter å installere oljeutskilller og fettutskillere.

Hvor skal det installeres olje-, bensin- og fettutskillere?

• Verksteder og bensinstasjoner er typiske steder hvor det skal installeres olje- og bensinutskiller.
  • Også bussterminaler, klargjøringssentraler for kjøretøy, anleggsmaskiner og anlegg for understellsbehandling er aktuelle steder.
  • Ny virksomhet og bruksendring som vil føre til olje- eller fettholdig avløpsvann krever også tillatelse av kommunen, såkalt påslippstillatelse.
  • Spisesteder, storkjøkken, kantiner og gatekjøkken er aktuelle steder å installere fettutskiller.

Drift av oljeutskillere

Riktig oljeutskiller og drift, samt regelmessig tømming, er avgjørende for olje-, bensin- og fettavskillerens effekt. Tømmerutiner er derfor svært viktig.

Kommunen krever årlig rapportering om drift og tømming på standard rapport.

Nedgravde oljetanker

En nedgravd oljetank påvirkes av grunnen den ligger i og av innholdet i tanken. Over tid kan tanken bli skadet som følge av trykkbelastning eller rustdannelse. Dette kan føre til lekkasjer fra oljetanken. Spesielt utsatt for forurensning er grunnvann, vassdrag og sjøområder.

I Sandefjord kommune er det registrert om lag 2 500 oljetanker. Mange oljetanker er gamle, og det er viktig at eierne gjør nødvendige tiltak for at tankene er i betryggende stand og at det ikke forekommer lekkasje.

Kommunens tilsynsmyndighet

Miljøverndepartementet fastsatte i 1997 "Forskrift om tiltak for å motvirke fare for forurensning fra nedgravde oljetanker". Kommunen er tillagt tilsynsmyndigheten og Statsforvalter i Vestfold og Telemark er klageinstans. Bystyret vedtok i februar 2005 at forskriften skal gjelde alle tanker med kapasitet til å oppbevare 600 liter olje eller mer. Forskriften gjelder innenfor Sandefjord kommunes grenser.

Eiers plikter

Eier av oljetank har meldeplikt og skal gi skriftlig melding om tanken til kommunen. Dette gjelder også for eksisterende tanker. Før nye tanker installeres, skal det søkes brannvesenet om lagringstillatelse.

Forskriftene pålegger tankeier å gjennomføre periodiske tilstandskontroller av nedgravd oljetank. Kontrollen skal utføres av en bedrift med kvalifikasjoner, og dokumenteres skriftlig til kommunen.

Periodiske tilstandskontroller

• Enkeltbunnet ståltank: Kontrolleres første gang etter 15 år, deretter hvert femte år.
  • Dobbeltbunnet ståltank: Kontrolleres første gang etter 15 år, deretter tilstandskontroll hvert femte år. En grundig tetthetsprøving av dobbeltbunnen er tilstrekkelig tilstandskontroll.
  • Særlig korrosjonsbeskyttet ståltank: Kontrolleres første gang etter 20 år. Denne kontrollen benyttes til fastsetting av senere kontrolltidspunkt.
  • Glassfibertank (GUP): Trykktest etter to år. Ved tilfredsstillende resultat gjennomføres ordinær førstegangskontroll ved 30 års alder.
  • Dobbeltvegget tank: Et kontinuerlig overvåkingssystem, jf.§7 i forskriftene, er tilstrekkelig tilstandskontroll for dobbeltveggede tanker. Det skal føres en revisjonsbok der service, alarmer, reparasjoner og funksjonsprøvinger loggføres.
  • Rekondisjonert ståltank: Kontrolleres første gang etter 10 år, deretter hvert femte år.

Tanker som ikke er i bruk

Nedgravde oljetanker som midlertidig tas ut av bruk, skal tømmes og sikres slik at utilsiktet påfylling ikke kan skje. Tanker som permanent tas ut av bruk, skal tømmes og graves opp. Kommunen kan i særlige tilfeller gi tillatelse til at tanker som permanent tas ut av bruk, rengjøres og fylles med sand og grus blir liggende.