Fritidskort
canva.com
Translations:
Info Fritidskort English (PDF, 578 kB) (PDF, 578 kB)
Info Fritidskort Somali (PDF, 581 kB) (PDF, 581 kB)
Info Fritidskort Tigrinya (PDF, 625 kB) (PDF, 625 kB)
Info Fritidskort Ukrainian (PDF, 592 kB) (PDF, 592 kB)
Info Fritidskort Arabic (PDF, 556 kB) (PDF, 556 kB)
Målgruppe
Fritidskortet kan tildeles barn og unge i alderen 2–18 år i familier med svak økonomi. I 2024 har Sandefjord kommune 1000 kort til utdeling. Aktuelle barn/ungdom får ett kort hver. Familier med flere barn, kan etter vurdering få flere kort.
Hvordan søke?
Søknadsskjema Fritidskort 2024 (PDF, 247 kB)
Skriv ut skjemaet, fyll det ut og lever det på kontoret hos NAV sammen med dokumentasjon på inntekter og utgifter. Hvis du ikke leverer slik dokumentasjon sammen med skjemaet, vil ikke NAV behandle søknaden.
Skjemaet er åpent fra 6. januar til 30. november
Besøksadresse til NAV Sandefjord er Søeberggate 3, 3211 Sandefjord.
Tildelingskriterier
Det vil tas hensyn til både økonomiske og sosiale forhold ved tildeling av fritidskort. NAV mottar søknadene og tildeler fritidskort i samråd med helsesykepleier, skole, barnehage og barnevern. Kortet varer for et kalenderår av gangen.
Innhold i fritidskortet
Fritidskortet inneholder midler til en fritidsaktivitet og ulike fribilletter. Innholdet kan variere litt fra år til år, og det blir tilpasset de ulike aldersgruppene. Det vil være oppdatert info om tilgjengelig innhold i ditt kort inne på din profil på Friskus.
Innhold 2025
- Medlemsavgift på et lag eller en forening
- Utstyr rettet mot valgt aktivitet
- Deltakelse på cup eller andre arrangementer med aktivitet
- Fribilletter til kino, svømming og kulturopplevelser
Når du har fått fritidskort
Når du har fått tildelt et fritidskort, må du opprette en profil på sandefjord.friskus.com. Her vil du få tilgang til billetter, tilbud og betaling av medlemsavgifter og lignende. Det kan gå inntil sju arbeidsdager fra du får tildelt kort, til kortet ditt er aktivt.
Slik kommer du i gang
Vi har laget en bildeguide til hvordan du kommer i gang med fritidskortet og Friskus.
Hvordan lage deg en profil og aktivere fritidskort (PDF, 5 MB)
Hvordan betale medlemsfaktura og søke midler til utstyr/annen aktivitet (PDF, 3 MB)
Hvordan bruke fribillettene (PDF, 4 MB)
Skal du søke om midler til utstyr eller aktivitet?
Søk om midler til utstyr og aktivitet
Trenger du hjelp?
Vi har faste tider du kan komme og få hjelp med enten oppsett av kontoen din eller generell bruk av fritidskortet.
Tider for friskushjelp
Har du spørsmål eller behov for hjelp med ditt fritidskort? Send oss en e-post
Lag, foreninger og andre tilbydere
Lag og foreninger som mottar kommunalt tilskudd, forplikter seg til å akseptere ordningen med fritidskortet. Andre aktører som ønsker å delta i ordningen, definerer sitt tilbud selv.
Registrere ditt lag eller forening på Sandefjord Friskus: sandefjord.friskus.com.
Anonymitet og taushetsplikt
Bruken av fritidskortet forutsetter at kortinnehavernes identitet blir beskyttet, samtidig som kommunen ikke ønsker å bygge opp en ordning som er svært byråkratisk og tung å administrere.
Det er kun NAV som har oversikt over brukerne. Det forutsettes at lag og foreninger, billettpersonalet og andre som nødvendigvis må komme i kontakt med brukerne, behandler dem og kortet med hensynsfullhet og diskresjon.
Når brukere benytter kortet til å tegne medlemskap i lag og foreninger, skal dette skje på ordinære betingelser, men det forutsettes at færrest mulig, som for eksempel leder og/eller kasserer, kjenner til at medlemmet er innehaver av fritidskortet.
Administrasjon av ordningen
Fritidskortet er et samarbeid mellom private aktører, Sandefjord kommune og NAV.
Det er NAV som har oversikt over og kjennskap til aktuelle mottakere av kortet. Alle søknader vurderes av NAV.
Besøksadresse til NAV Sandefjord er Søeberggate 3, 3211 Sandefjord.
Det er kulturseksjonen i Sandefjord kommune som håndterer driften av fritidskortet og er ansvarlige for å følge opp innholdet i fritidskortet. Fritidskortet skal i hovedsak bruke plattformen sandefjord.friskus.com for kontakt med brukere/organisasjoner, deling av oppdatert info, bruk av fribilletter og tilskudd til medlemsavgifter/aktivitet.