Tjenester til flyktninger og innvandrere

Sandefjord kommune bosetter flyktninger hvert år, og ønsker å gi nye innbyggere gode muligheter til å leve et godt liv i Sandefjord. Dette er en informasjonsside om tjenester NAV tilbyr flyktninger og innvandrere.

Flyktninger som ønsker å bo i Sandefjord, skal ta kontakt med Integrerings- og mangfoldsdirektoratet IMDI (ekstern lenke), ikke kommunen eller NAV. Flyktninger blir bosatt etter avtale mellom kommunen og IMDI.

Introduksjonsprogram

Regjerings nettside om introduksjonsprogram (ekstern lenke)

Som nyankommet flyktning eller familiegjenforent med nyankommet flyktning i Sandefjord, kan du ha rett og plikt til å delta i introduksjonsprogrammet. Programmet har en varighet på inntil to år.

Søk om delta i introduksjonsprogrammet  (PDF, 1023 kB)

Henvend deg på NAV Sandefjord for å levere søknaden.

Mål med introduksjonsprogrammet

• Opplæring i norsk og samfunnskunnskap
  • Tiltak som forbereder til videre opplæring eller jobb
  • Økonomisk uavhengighet

Stønad under introduksjonsprogrammet

• Deltakelse i programmet gir rett til introduksjonsstønad.
  • Stønaden utgjør to ganger folketrygdens grunnbeløp på årsbasis.
  • Deltakere under 25 år mottar 2/3 stønad.
  • Stønaden er skattepliktig.

Deltakerne i introduksjonsprogrammet skal i hovedsak følge de samme fraværsreglene som i arbeidslivet ellers. Ugyldig fravær gir trekk i den månedlige introduksjonsstønaden.

Norskopplæring

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, flyktninger og asylsøkere. Les mer på egen nettside

Velkomstklasser

I Sandefjord starter barn i grunnskolealder, som kommer til Norge og ikke kan norsk, i egne velkomstklasser. Her får de språkopplæring, samtidig som de har andre fag. Elevene går i en velkomstklasse i seks til tolv måneder før de fortsetter på sin nærskole. For barneskoleelever er det Byskolen i sentrum som har velkomstklassene, mens det er Varden ungdomsskole som har det for ungdomstrinnet.

Mangfold- og integreringsarbeid i Sandefjord kommune

Sandefjord kommune er Vestfold og Telemarks mest folkerike kommune, med ca. 65 679 innbyggere. Flere enn en av seks har innvandrerbakgrunn

Her finner du informasjon om noen av tiltakene kommunen har for å fremme god integrering og inkludering av nye innbyggere.

Flyktningguide

Har du nylig fått oppholdstillatelse og er bosatt i Sandefjord kommune?

Gjennom Frivillighetssentralen (ekstern lenke) kan du få kontakt med en flyktningguide som hjelper deg med å bli en del av det norske samfunnet.

Oppgaven til en flyktningguide er å orientere deg om samfunnet du har bosatt deg i og å være til hjelp og støtte i å praktisere norsk språk. Flyktningguiden arbeider på frivillig basis.

Verge for enslige mindreårige flyktninger

Representantordningen for enslige mindreårige asylsøkere

Tolketjenester

Hvis du har manglende norskkunnskaper, har du krav på tolk i møte med kommunale tjenester. Det er tjenestestedet som bestiller og betaler tolken. Du kan ikke selv bestille tolk.

Tolkingen foregår på telefon, eller ved at tolken møter opp personlig til samtalen.

Tolken har taushetsplikt og skal være kvalifisert.

Arbeid i Norge

Ønsker du å arbeide i Norge? Her finner du informasjon som er utarbeidet av offentlige instanser:

workinnorway.no

nav.no

Prioritert kontaktmåte

1. På nettsiden www.nav.no finner du mye god informasjon. Du kan også bruke chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
  2. Du kan ha dialog med din veileder ved å logge inn på «Ditt NAV» www.nav.no/no/person
  3. Ringe NAV kontaktsenter på telefon 55 55 33 33 for privatpersoner, 55 55 33 36 for arbeidsgivere og 55 55 33 39 for økonomi- og gjeldsrådgivning.

Besøksadresse:

Søeberggate 3, 3211 Sandefjord

Åpningstider:

Mandag- fredag 12:00- 14:00

Tilgjengelig på nett hele døgnet

Vi oppfordrer til å bruke de elektroniske løsningene som er tilgjengelig 24 timer i døgnet på www.nav.no. Her kan du stille spørsmål og få svar, sende søknader digitalt og sjekke status i din sak. Du kan også finne informasjon om utbetalinger og annet.

Hvis du trenger veiledning i NAVs selvbetjeningsløsninger, eller hvis du ikke har tilgang til internett, kan du ringe.