Private mindre avløpsanlegg og utslipp

Her finnes informasjon om kommunal tilknytning eller utbedring av private avløpsanlegg, søknad om utslippstillatelse og tillatelse til tiltak, hvordan velge riktig avløpsløsning og informasjon om fellesanlegg

Private mindre avløpsanlegg

Private mindre avløpsanlegg må oppfylle dagens krav og mange mindre avløpsanlegg i Sandefjord kommune er av eldre dato og tilfredsstiller ikke dagens rensekrav. Kommunen driver med opprydning for å sørge for at dette blir fulgt opp.

Bebyggelsens størrelse, tetthet på naboene og nærheten til eksisterende kommunalt avløpsnett er avgjørende for fremgangsmåte.

Ved bygging av nytt anlegg eller oppgradering av eldre anlegg må det søkes om utslippstillatelse og tillatelse til tiltak.

Les mer i forskrift om tømming av private avløpsanlegg for Sandefjord kommune.

Velge riktig avløpsløsning

Hvilken avløpsløsning man bør velge er avhengig av naturforhold, avstand til brukerinteresser (drikkevann, rekreasjon og jordvanning mm.) og tetthet på naboene.

Et fagkyndig firma skal hjelpe med valg av renseløsning som er egnet for din eiendom, de skal også stå for søknadspapir til kommunen.

Før fagkyndig firma kommer på befaring på din eiendom bør du tenke gjennom følgende:

Kommunal tilknytning eller utbedring av private avløpsanlegg

• Kommunen tar opprydning i spredt avløp ved å enten pålegge tilknytning til kommunalt avløpsnett, eller pålegge oppgradering/utbedring av privat avløpsanlegg. Bebyggelsens størrelse, tetthet og nærheten til eksisterende kommunalt avløpsnett er avgjørende for fremgangsmåte.
  • Samarbeider naboer kan tilknytning til kommunalt avløpsnett via trykkavløp være en fornuftig løsning i mange tilfeller hvor kommunal avløpsledning ligger litt lengre unna.
  • Det kan søkes om økonomisk støtte til private ikke-kommersielle fellesanlegg som kobler seg på kommunalt nett med inntil 50% påkoblingsavgift for avløp for nye tilkoblinger til kommunalt avløpsnett, se politisk vedtak i sak 137/21 i Hovedutvalg for Miljø- og Plansaker 16.6.2021. Hver sak skal behandles politisk.

Fellesanlegg

Vi oppfordrer dere som dette berører å ta kontakt med naboene for å samarbeide om felles anlegg, både felles anlegg for tilknytning til kommunalt avløpsnett og felles renseanlegg.

• Økonomisk er det fordelaktig at flere deler avløpsanlegg, både i etableringskostnader og driftsutgifter. I tillegg trenger renseanlegg jevnt tilførsel for å kunne rense godt. Større anlegg har derfor mindre driftsproblemer på grunn av mindre variasjon i tilførsel.
  • Kommunen kan være behjelpelig med eksempler på avtaler for etablering av VA-lag og erklæring om rettighet i fast eiendom.

Søknad om utslippstillatelse

Før bygging av anlegg eller oppgradering av gamle anlegg kan igangsettes, skal det foreligge godkjent søknad om utslippstillatelse etter forurensningsforskriften. Det kan ta litt tid, det er derfor viktig å søke god tid i forkant av byggeprosjekter.

forurensningsforskriften §12-4  og veilederen under står det hvilke opplysninger som er nødvendig for kommunens behandling av søknaden.

Se veilederen for søknadsprosessen. (PDF, 259 kB)

Fyll ut søknadsskjema (DOC, 74 kB)

Søknadspapirene og vedleggene skal sendes til post@sandefjord.kommune.no

Saksbehandlingstid for utslippssaker er seks uker fra vi har mottatt fullstendig søknad. Søknaden er først fullstendig etter kommunen har mottatt all dokumentasjon som trengs.

Det skal betales gebyr for behandling av søknader, se vann- og avløpsgebyr.

Søknad om tillatelse til tiltak

Før bygging av anlegg eller oppgradering av gamle anlegg kan igangsettes, skal det foreligge godkjent søknad om tillatelse til tiltak etter plan- og bygningsloven. De fleste søknader om tillatelse til tiltak behandles samtidig med søknad om utslippstillatelse og kan sendes i sammen. Hvis det søkes om dispensasjon, blir saken for tillatelse til tiltak oversendt til byggesaksavdelingen.

Bruk følgende skjemaer:

Gjennomføringsplan (PDF, 57 kB)

Erklæring av ansvarsrett (PDF, 288 kB)

Se veilederen for søknadsprosessen. (PDF, 259 kB)

Ferdigmelding

Når tiltaket er gjennomført skal ansvarlig søker eller utførende sende ferdigmelding via entreprenørportalen som melding om utført arbeid med målsatt skisse. Portalens løsning skal brukes ved målsettinger av skisser. Vi godtar Gmi-fil, Sosi-fil, portalens tegneverktøy, tegneverktøy med Kof-fil.

Viktig veiledning fra Norsk Vann

Norsk vann Rapport: Etablering og drift av mindre avløpsanlegg – Veiledning for huseier, foretak og kommunen (PDF, 8 MB) Kapittel 3 i veilederen er et hjelpemiddel for huseier med informasjon om valg av avløpsløsning og oppfølging av anlegg.

Norsk vann Rapport: Undersøkelser som grunnlag for valg av avløpsløsning - A 262 Undersøkelser som grunnlag for valg av avløpsløsning | Norsk Vanns Kompetanseweb (va-kompetanse.no) Dette er en viktig veileder til prosjekterende firmaer.

Registrering av eksisterende vann- og avløpsforhold

Kommunen ønsker å få kartlagt riktige opplysninger om vann- og avløpsforhold for alle eiendommer i Sandefjord kommune. Her kan du registrere forholdene på din eiendom:

Registreringsskjema for vann- og avløpsforhold